Competition analysis of automobiles and light commercial segment between 1990 and 2014

Authors

DOI:

https://doi.org/10.51359/2965-4661.2024.259427

Keywords:

oligopoly, market concentration, barriers to entry, competition index, economics, market data analysis, automotive industry

Abstract

This paper reviews the concept of market structure in oligopoly and concentration indicators CR(4) and HH, and verifies the changes in the concentration and competition of the automotive and light commercial market between 1990 and 2014. In 1990, the CR(4) that represents the participation of the four largest firms that was 98.8% becomes 95.1% at the end of 1996, and the HH index that varies between 1/n and 1, being 1 monopoly situation dominated by a company and without competition and 1/n varying the competition as more companies enter the sector, it goes from 0.2951 in 90 to 0.2756 in 96, pointing out the sector as concentrated and competitive, characteristic of oligopoly. These indicators continue to change in the following years and in 2014 the CR(4) is 64.9% and the HH index measures 0.1700, showing that the sector is less concentrated and more competitive. The review addresses the market characteristics in the oligopoly whether or not it´s concentrated and competitive in Brazil from 1990 to 2014 divided into two periods, the first from 90 to 96 and the second from 97 to 2014. The characteristic of the car and light commercial market in the first period indicates for a sector with the characteristic of a very concentrated and competitive oligopoly. For the second period analyzed, a much less concentrated and more competitive sector.

References

Anfavea. (2015). Anuário Estatístico. http://www.anfavea.com.br/anuario.html.

Bacen. (2015). Séries Temporais. http://www.bcb.gov.br/?serietemp.

Caputo, A. C. & Melo, H. P. (2009). A Industrialização Brasileira nos Anos de 1950: uma análise da instrução 113 SUMOC. Estudos Econômicos, 39(3), 513-538.

Carvalho, E. G. (2005). Globalização e Estratégias Competitivas na Indústria Automobilística: uma abordagem a partir das principais montadoras instaladas no Brasil. Gestão & Produção, 12(1), 121-133.

Casotti, B. P. & Goldenstein, M. (2008). Panorama do setor automotivo: as mudanças estruturais da indústria e as perspectivas para o Brasil. BNDES Setorial, Rio de Janeiro, 28, 147-188.

Fagundes, Jorge. & Pondé, J. L. (1998). Barreiras à Entrada e Defesa da Concorrência: Notas Introdutórias. Texto para Discussão, Cadernos de Estudo, Universidade Cândido Mendes, 1, 1-21.

Pondé, J. L., Fagundes, J. & Possas, M. (1998). Custos de Transação e Políticas de Defesa da Concorrência. Revista de Economia Contemporânea, 2, 115-135.

Fenabrave. (2003). Informativo. http://www3.fenabrave.org.br:8082/plus/modulos/listas/index.php?tac=indices-e-numeros&idtipo=1&layout=indices-e-numeros.

Fenabrave. (2007). Informativo. http://www3.fenabrave.org.br:8082/plus/modulos/listas/index.php?tac=indices-e-numeros&idtipo=1&layout=indices-e-numeros.

Fenabrave. (2008). Informativo. http://www3.fenabrave.org.br:8082/plus/modulos/listas/index.php?tac=indices-e-numeros&idtipo=1&layout=indices-e-numeros.

Fenabrave. (2009). Informativo. http://www3.fenabrave.org.br:8082/plus/modulos/listas/index.php?tac=indices-e-numeros&idtipo=1&layout=indices-e-numeros.

Fenabrave. (2014). Informativo. http://www3.fenabrave.org.br:8082/plus/modulos/listas/index.php?tac=indices-e-numeros&idtipo=1&layout=indices-e-numeros.

Ferguson, C. E. (1999). Microeconomia. 20ª ed. Brasileira. Rio de Janeiro: Forense Universitária.

Franzoi, F. (2012). O Impacto da Redução do IPI dos Veículos Automotores, em Virtude da Crise Financeira. Revista Direito, 2, 1-10.

Fundação Getúlio Vargas. (2015). Índice Geral de Preços – Disponibilidade Interna. http://www.portalbrasil.net/igp.htm.

Ghemawat, P. (2012). A Estratégia e o Cenário dos Negócios. Tradução Rubenich, R. 3ª ed. Porto Alegre: Bookman.

Giambiagi, F. & Moreira, M. M. (1999). A Economia Brasileira dos Anos 90. 1° ed. Rio de Janeiro: BNDES.

Honda. (2015). Institucional. http://www.honda.com.br/sobre-a-honda/cronologia/Paginas/Anos2000.aspx.

IBGE. (2015). Pesquisa Mensal de Emprego. https://www.ibge.gov.br.

Kia Motors Do Brasil. (2015). Institucional. https://www.kia.com.br/?pagina=historia_da_kia.

Kon, A. (1999). Economia Industrial. 1ª ed. São Paulo: Nobel.

Kupfer, D. & Hasenclever, L. (2002) Economia industrial: fundamentos teóricos e práticas no Brasil. Rio de Janeiro: Elsevier.

Lacerda, A. C., Bocchi, J. I., Rego, J. M., Borges, M. A., Marques, R. M. & Rego, J. M. (2010). Economia Brasileira. 4ª ed. São Paulo: Saraiva.

MDIC. (2015). Balança Comercial. http://aliceweb.mdic.gov.br/.

Mitsubishi Motors Do Brasil. (2015). Institucional. http://www.mitsubishimotors.com.br/wps/portal/mit/institucional/mitsubishinobrasil.

Negri, J. A. (1999). O custo bem-estar do Regime Automotivo brasileiro. Pesquisa e Planejamento Econômico, Rio de Janeiro, Ipea, 29(2), 215-242.

Nicol, R. (1989). Microeconomia. 1ª ed. São Paulo: Atlas.

Pindyck, R. S. & Rubinfeld, D. L. (2010). Microeconomia. 7ª ed. São Paulo: Pearson Education do Brasil.

Pinheiro, I. A. & Motta, P. C. D. (2001). O Regime Automotivo Brasileiro (Rab) Como Instrumento de Modernização Tecnológica do Parque Industrial Nacional – Uma Análise Crítica [Paper presentation]. XLI Encontro Nacional de Engenharia de Produção (ENEGEP), Salvador, Bahia, Brazil. http://www.abepro.org.br/biblioteca/ENEGEP2001_TR81_0042.pdf.

Porter, M. E. (2004). Estratégia Competitiva: técnicas para análise de indústria e da concorrência. 2ª ed. Rio de Janeiro: Elsevier.

Quatro Rodas. (2007). C4 Pallas x Mégane x Civic x Sentra. Editora Abril. http://quatrorodas.abril.com.br/carros/comparativos/conteudo_249104.shtml.

Quatro Rodas. (2008). Hyundai Tucson 2.0 GLS x Honda CR-V LX 2WD. Editora Abrilhttp://quatrorodas.abril.com.br/carros/comparativos/conteudo_280645.shtml.

Rabelo, R. F. (2003). Plano de Metas e Consolidação do Capitalismo Industrial no Brasil. Revista Economia e Gestão, Belo Horizonte, 2(4), 44-55.

Rocha, F. (2010). Dinâmica da Concentração de Mercado na Indústria Brasileira, 1996-2003. Economia e Sociedade, Campinas, 19(3), 477-498.

Rossetti, J. P. (2009). Introdução à Economia. 20ª ed. São Paulo: Atlas.

Santos, A. M. M. M. & Baruty, P. (1997). O Complexo Automotivo. BNDES Setorial, Rio de Janeiro. http://www.bndes.gov.br/SiteBNDES/export/sites/default/bndes_pt/Galerias/Arquivos/conhecimento/livro_setorial/setorial06.pdf.

Santos, A. M. M. M. & Pinhão, C. M. A. (1999). Polos Automotivos Brasileiros. BNDES Setorial, Rio de Janeiro, Edição Especial. https://web.bndes.gov.br/bib/jspui/bitstream/1408/3070/1/BS%2010%20P%C3%B3los%20Automotivos%20Brasileiros_P.pdf.

Schmidt, C. A. J. & Lima, M. A. (2002). Índices de Concentração. Série de Documentos de Trabalho. Ministério da Fazenda, Brasília. http://161.148.172.82/central-de-documentos/documentos-de-trabalho/documentos-de-trabalho-2002/DocTrab13.pdf.

Souza, F. E. P. & Hoff, C. R. (2006). Regime Cambial Brasileiro: 7 anos de Flutuação. Instituto de Economia da Universidade Federal do Rio de Janeiro. http://www.ie.ufrj.br/index.php/conjunura-index/publicacoesconjuntura.

Toyota Motor Corporation. (2015). Institucional. Toyota. http://www.toyota-global.com/company/history_of_toyota/75years.

Womack, J. P., Jones, D. T. & Ross, D. (1992). A Máquina Que Mudou o Mundo. Rio de Janeiro: Campus.

Downloads

Published

2024-02-02

Issue

Section

Research Articles

Similar Articles

1 2 3 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.