Teaching practice of the nurse in the stork network based on the historical-cultural theory

Ângela Gilda Alves, Cleusa Alves Martins, Eurides Santos Pinho, Nilza Alves Marques Almeida, Gabriela Camargo Tobias

Abstract


ABSTRACT

Objective: to analyze the pedagogical practice of the nurse teacher articulating the actions of attention to women in the Stork Network. Method: this is an exploratory-descriptive study with a qualitative approach, from the perspective of theory based on the data and assumptions of the historical-cultural theory. Twenty-two professors of Nursing Undergraduate courses were interviewed in seven Higher Education Institutions. Results: In the data, there was the emergence theory "Nursing professor practice in the Stork Network", reflecting discussions not only at an academic level but also in the concerns of the services and even the community, showing that the educational aspect of nursing is not dissociated from the practice. Discussion: teachers recognize that strategies aimed at clinical teaching present a pedagogical process promoting critical-reflexive student learning, with the appreciation of the social environment of this process. Descriptors: Nursing Teachers; Obstetric Nursing; Maternal and Child Care; Stork Net.

RESUMO

Objetivo: analisar a prática pedagógica do docente enfermeiro articulada às ações de atenção à mulher na Rede Cegonha. Método: estudo exploratório-descritivo, com abordagem qualitativa, na perspectiva da Teoria Fundamentada nos Dados e pressupostos da teoria Histórico-Cultural. Foram entrevistados 22 docentes de cursos de Graduação em Enfermagem, em sete Instituições de Ensino Superior. Resultados: os dados permitiram surgir a teoria emergente “Prática docente do enfermeiro na Rede Cegonha”, que reflete discussões não apenas de nível acadêmico, mas também das inquietações dos serviços e até da comunidade, evidenciando que o aspecto educativo da enfermagem não está dissociado da prática assistencial. Discussão: os professores reconhecem que estratégias voltadas ao ensino clínico apresentam um processo pedagógico que promove aprendizagem crítico-reflexiva do aluno, com a valorização do meio social desse processo. Descritores: Docentes de Enfermagem; Enfermagem Obstétrica; Assistência Materno- Infantil; Rede Cegonha.

RESUMEN

Objetivo: analizar la práctica pedagógica del docente enfermero articulando las acciones de atención a la mujer en la Red Cigüeña. Método: estudio exploratorio-descriptivo con enfoque cualitativo, en la perspectiva de la Teoría Fundamentada en los Datos y presupuestos de la teoría Histórico-Cultural. Fueron entrevistados 22 docentes de cursos de Graduación en Enfermería, en siete Instituciones de Enseñanza Superior. Resultados: los datos permitieron surgir la teoría emergente “Práctica docente del enfermero en la Red Cigüeña”, que refleja discusiones no apenas de nivel académico, pero también de las inquietudes de los servicios y hasta de la comunidad, evidenciando que el aspecto educativo de la enfermería no está disociado de la práctica asistencial. Discusión: los profesores reconocen que estrategias dirigidas a la enseñanza clínica presentan un proceso pedagógico que promueve aprendizaje crítico-reflexivo del alumno, con la valorización del medio social de ese proceso. Descriptores: Facultad de Enfermería; Obstetricia; La Madre y el Cuidado de los Niños; Red de Cigüeña.


Keywords


Docentes de enfermagem; Enfermagem obstétrica; Assistência materno- infantil; rede cegonha.



DOI: https://doi.org/10.5205/1981-8963-v11i9a110230p3330-3337-2017



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