Quality of services in the family health strategy under pmaq - ab interference: reflective analysis

Átila Chagas de Araújo, Aldenora Oliveira do Nascimento Holanda, Flávia Rachel Nogueira de Negreiros Freitas, Raquel Vilanova Araújo, Marta Maria da Silva Lira Batista

Abstract


ABSTRACT

Objective: to present a reflection on the way that the National Program for Improving Access and Quality of Primary Care (PIAQ-PC) can help improve the quality of services provided at the Basic Health Units. Method: a reflective study based on LILACS and SciELO literature, resolutions and regulations related to the subject matter. Results: it is inferred that PIAQ-PC has been an important tool in the management of health resources, strengthening the evaluation of services by managers. It has contributed to improvements such as the implementation of the risk management commission and control in the regulatory sector; facilitated the referral to specialties and reduced the waiting time for the consultation, ensuring quality management and, consequently, improving the performance of health indicators. Conclusion: from the constant evaluations of the quality of the service and strong support to the health centers, it is possible to visualize possibilities of change and to make the goals can be reached. Descriptors: Quality of Health Care; Basic Care; Public Health.

RESUMO

Objetivo: apresentar uma reflexão acerca do modo como o Programa Nacional de Melhoria do Acesso e da Qualidade da Atenção Básica (PMAQ-AB) pode ajudar na melhoria da qualidade dos serviços prestados nas Unidades Básicas de Saúde (UBS). Método: estudo reflexivo realizado a partir de literatura na LILACS e SciELO, resoluções e normativas referentes à temática em questão. Resultados: infere-se que o PMAQ-AB tem sido uma ferramenta importante na gestão dos recursos destinados à saúde, fortalecendo a avaliação dos serviços pelos gestores. Contribuiu com melhorias como a implantação da comissão de gerenciamento de risco e o controle no setor de regulação; facilitou o encaminhamento para especialidades e reduziu o tempo de espera pela consulta, garantindo a gestão da qualidade e, consequentemente, melhorando o desempenho dos indicadores de saúde. Conclusão: a partir das avaliações constantes da qualidade do serviço e forte apoio aos centros de saúde, é possível visualizar possibilidades de mudança e fazer com que as metas possam ser atingidas. Descritores: Qualidade da Assistência a Saúde; Atenção Básica; Saúde Pública.

RESUMEN

Objetivo: presentar una reflexión sobre cómo el Programa Nacional de Mejoría del Acceso y de la Calidad de la Atención Básica (PMAQ-AB) puede ayudar a mejorar la calidad de los servicios prestados en las Unidades Básicas de Salud (UBS). Método: estudio reflexivo realizado a partir de la literatura en LILACS y SciELO, resoluciones y reglamentos relacionados con el tema en cuestión. Resultados: se deduce que la PMAQ-AB ha sido una herramienta importante en la gestión de los recursos asignados a la salud, fortaleciendo la evaluación de los servicios por los administradores. Contribuyó con mejoras como la creación de la comisión de gestión de riesgo y el control en el sector de reglamento; facilitó remisiones a especialidades y redució el tiempo de espera para consulta, garantizando la gestión de la calidad y, en consecuencia, mejoró el desempeño de los indicadores de salud. Conclusión: a partir de evaluaciones constantes de calidad de servicio y un fuerte apoyo a los centros de salud, es posible mostrar las posibilidades de cambio y hacer con que los objetivos puedan ser alcanzados. Descriptores: Calidad de Atención Médica; Atención Primaria; Salud Pública.


Keywords


qualidade da assistência à saúde; atenção básica; saúde pública.



DOI: https://doi.org/10.5205/1981-8963-v11i2a11990p712-717-2017



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