Practice of the primary health care nursing team towards children with disabilities

Simone Regina Carvalho, Sâmara Sirdênia Duarte de Rosário Belmiro, Izabella Bezerra de Lima Moura, Francisco Arnoldo Nunes de Miranda, Akemi Iwata Monteiro

Abstract


ABSTRACT

Objective: to describe the actions of the Family Health Strategy (FHS) nursing team towards disabled children in a medium-sized city of Rio Grande do Norte/Brazil. Method: descriptive and qualitative study carried out through semi-structured interviews; data were analyzed using thematic analysis technique. Four nursing professionals who work in the Family Health Strategy participated in this study. Results: four categories were identified: experience of nursing professionals in providing care for children with disabilities; development of health education activities to disabled children by the nursing staff; inclusion and accessibility of disabled children in Primary Health Care (PHC); need for continuing education to FHS nurses. Conclusion: we conclude that nursing professionals did not receive adequate training for comprehensive care to children with disabilities and, therefore, do not provide adequate assistance to this group. Descriptors: Disabled Children; Nursing Care; Primary Health Care; Family Health Strategy.

RESUMO

Objetivo: descrever a atuação da equipe de enfermagem da Estratégia de Saúde da Família (ESF) na assistência à criança com deficiência. Método: estudo descritivo, de abordagem qualitativa, utilizando entrevistas semiestruturadas. Os dados foram analisados pela Técnica de análise de conteúdo na modalidade Análise temática. Participaram quatro profissionais de enfermagem que trabalham na Estratégia de Saúde da Família. Resultados: foram identificadas quatro temáticas: << Vivência dos profissionais de enfermagem na assistência à criança com deficiência >>; << Desenvolvimento de atividades de educação em saúde pela equipe de enfermagem para as crianças com deficiência >>; << Inclusão e acessibilidade das crianças com deficiência na Atenção Primária à Saúde (APS) >>; << Necessidade de educação permanente para os profissionais de enfermagem da ESF >>. Conclusão: os profissionais de enfermagem não receberam formação adequada para uma assistência integral às crianças com deficiência e, por isso, não realizam a assistência adequada a esse grupo. Descritores: Criança com Deficiência; Cuidados de Enfermagem; Atenção Primária à Saúde; Estratégia Saúde da Família.

RESUMEN

Objetivo: describir la actuación del equipo de enfermería de la Estrategia de Salud de la Familia (ESF) en la asistencia al niño con deficiencia. Método: estudio descriptivo, de enfoque cualitativo, utilizando entrevistas semi-estructuradas. Los datos fueron analizados por la Técnica de análisis de contenido en la modalidad Análisis temático. Participaron cuatro profesionales de enfermería que trabajan en la Estrategia de Salud de la Familia. Resultados: fueron identificadas cuatro temáticas: << Experiencias de los profesionales de enfermería en la asistencia al niño con deficiencia >>; << Desarrollo de actividades de educación en salud por el equipo de enfermería para los niños con deficiencia >>; << Inclusión y accesibilidad de los niños con deficiencia en la Atención Primaria a la Salud (APS) >>; << Necesidad de educación permanente para los profesionales de enfermería de la ESF >>. Conclusión: los profesionales de enfermería no recibieron formación adecuada para una asistencia integral a los niños con deficiencia y, por eso, no realizan la asistencia adecuada a ese grupo. Descriptores: Niño con Deficiencia; Cuidados de Enfermería; Atención Primaria a la Salud; Estrategia Salud de la Familia.


Keywords


Criança com deficiência; Cuidados de Enfermagem; Atenção Primária à Saúde; Estratégia Saúde da Família



DOI: https://doi.org/10.5205/1981-8963-v11i4a15265p1679-1686-2017



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