Educational interventions for a healthy diet promotion during pregnancy

Sheyla Costa de Oliveira, Ana Fatima Carvalho Fernandes, Míria Conceição Lavinas Santos, Eliane Maria Ribeiro de Vasconcelos, Marcos Venícios de Oliveira Lopes

Abstract


ABSTRACT

Objective: to identify the effectiveness of educational interventions designed to improve obstetric and/or neonatal clinical outcomes, and healthy eating behaviors in pregnant women. Method: systematic review performed in accordance with the orientation for revisions in health care of the Center for Reviews and Dissemination at the University of York in which five databases of articles published between 2000-2011 and references cited in articles that were initially selected, but not identified in the relevant databases, were included. Methodological characteristics were described using the Consolidated Standards of Reporting Trials Criteria. The score of the Jadad scale was used to measure the methodological quality of eligible randomized clinical trials. Results: The educational strategies included the use of interactive videos, advice on diet and life style, and the use of brochures. The significant results of strategies were the increased intake of fruits, vegetables, legumes and fiber-rich foods and reduced intake of fat and sugar. Conclusion: the scarcity of studies indicates a gap in the use of strategies for nutritional education in pregnancy. Descriptors: Clinical Practice Based on Evidence; Health Education; Nursing; Nutrition, Prenatal Care; Pregnancy.

RESUMO

Objetivo: identificar a eficácia das intervenções educativas destinadas a melhorar os resultados clínicos obstétricos e ou neonatal, e comportamentos alimentares saudáveis em mulheres grávidas. Método: revisão sistemática realizada de acordo com a orientação para revisões em cuidados de saúde do Centre for Reviews and Dissemination at the University of York em que cinco bases de dados de artigos publicados entre 2000-2011 e referências citadas em artigos que foram inicialmente selecionados, mas não identificadas nas bases de dados relevantes, foram incluídos. Características metodológicas foram descritas utilizando as normas Consolidated Standards of Reporting Trials Criteria. A pontuação da escala de Jadad foi utilizada para medir a qualidade metodológica dos ensaios clínicos randomizados elegíveis. Resultados: as estratégias educativas incluíram o uso de vídeos interativos, aconselhamento sobre dieta e estilo de vida, e o uso de brochuras. Os resultados significativos das estratégias foram o aumento do consumo de frutas, verduras, legumes e alimentos ricos em fibras e ingestão reduzida de gordura e açúcar. Conclusão: a escassez de trabalhos sinaliza uma lacuna na utilização de estratégias para educação nutricional na gestação. Descritores: Pratica Clínica Baseada em Evidencias; Educação em Saúde; Enfermagem; Nutrição, Cuidado Pré-Natal; Gravidez.

RESUMEN

Objetivo: Determinar la efectividad de las intervenciones educativas diseñadas para mejorar los resultados clínicos obstétricos y/o neonatales, y comportamientos saludables de alimentación en mujeres embarazadas. Método: revisión sistemática realizada en conformidad con la orientación para las revisiones del Center for Reviews and Dissemination at the University of York, en la que cinco bases de datos de artículos publicados entre 2000-2011 y las referencias citadas en los artículos que fueron seleccionados inicialmente, pero no identificadas en las bases de datos relevantes, fueron incluidos. Se describieron las características metodológicas utilizándose Consolidated Standards of Reporting Trials Criteria. La puntuación de la escala de Jadad fue utilizada para medir la calidad metodológica de los ensayos clínicos aleatorios elegibles. Resultados: Las estrategias educativas incluyeron el uso de videos interactivos, asesoramiento sobre dieta y estilo de vida, y el uso de los folletos. Los resultados significativos de estrategias fueron el aumento en el consumo de frutas, verduras, legumbres y alimentos ricos en fibra y la reducción de la ingesta de grasa y azúcar. Conclusión: la escasez de estudios indica una brecha en el uso de estrategias para la educación nutricional en el embarazo. Descriptores: Práctica Clínica Basada en la Evidencia; Educación en Salud; Enfermería; Nutrición; Atención prenatal; Embarazo.                                                          


Keywords


Pratica Clínica Baseada em Evidencias; Educação em Saúde; Enfermagem; Nutrição, Cuidado pré natal; Gravidez



DOI: https://doi.org/10.5205/1981-8963-v12i4a230185p962-975-2018



 

INDEXADORES E BASES BIBLIOGRÁFICAS:

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