Transitional distance in the long distance training of health managers

Hellen Ariane Ribeiro, Ricardo Bezerra Cavalcante, Patrícia Peres Oliveira, Tarcísio Laerte Gontijo, Valéria Conceição Oliveira, Eliete Albano de Azevedo Guimarães

Abstract


ABSTRACT

Objective: to analyze the transactional distance, in the student's perspective, of a long distance Health Management course. Method: a qualitative, holistic study, a single case study. Fifty-nine students enrolled in the in-house support poles in Minas Gerais and São Paulo attended the semistructured interview and the online questionnaire. The Thematic-Categorical Content Analysis technique and the Atlas Ti software were used to systematize the analysis. As a theoretical reference, the Transactional Distance Theory was used. Results: it was verified that the dialogue occurs in a bidirectional, unilateral and noisy way; the course has high structuring and there is low student autonomy. Conclusion: situations have been identified, increasing the perception of transactional distance, which may contribute to the failure of the course and avoidance of students. Interaction and autonomy need to be maximized in this experience, enhancing the adequate training of managers in the public health system. Descriptors: Education, Distance; Health Management; Information Technology; Health Human Resource Training; Education, Continuing; Health Systems.

RESUMO

Objetivo: analisar a distância transacional, na perspectiva discente, de um curso de Gestão em Saúde na modalidade a distância. Método: estudo qualitativo, holístico, tipo estudo de caso único. Participaram 59 alunos vinculados a polos de apoio presencial em Minas Gerais e São Paulo que responderam à entrevista semiestruturada e ao questionário on-line. Utilizaram-se a técnica de Análise de Conteúdo Temático-Categorial e o software Atlas Ti para sistematizar a análise. Como referencial teórico, utilizou-se a Teoria da Distância Transacional. Resultados: constatou-se que o diálogo ocorre de forma bidirecional, unilateral e ruidosa; o curso possui alta estruturação e há baixa autonomia discente. Conclusão: identificaram-se situações ampliando a percepção de distância transacional, o que pode contribuir para o insucesso do curso e evasão de discentes. A interação e a autonomia necessitam ser maximizadas nessa experiência potencializando a formação adequada de gestores atuantes no sistema público de saúde. Descritores: Educação a distância; Gestão em saúde; Tecnologia da informação; Gestão do Conhecimento; Educação Continuada; Sistemas de Saúde.

RESUMEN

Objetivo: analizar la distancia transaccional, en la perspectiva discente, de un curso de Gestión en Salud en la modalidad a distancia. Método: estudio cualitativo, holístico, tipo estudio de caso único. Participaron 59 alumnos, vinculados a polos de apoyo presencial en Minas Gerais y São Paulo que respondieron a la entrevista semiestructurada y al cuestionario en línea. Se utilizó la técnica de Análisis de Contenido Temático-Categorial y el software Atlas Ti para sistematizar el análisis. Como referencial teórico, se utilizó la Teoría de la Distancia Transaccional. Resultados: se constató que el diálogo ocurre de forma bidireccional, unilateral y ruidosa; el curso tiene alta estructuración y hay baja autonomía discente. Conclusión: se identificaron situaciones ampliando la percepción de distancia transaccional, lo que puede contribuir a su fracaso del curso y evasión de los discentes. La interacción y la autonomía necesitan ser maximizadas en esta experiencia, potenciando la formación adecuada de gestores actuantes en el sistema público de salud. Descriptores: Educación a Distancia; Gestión en Salud; Tecnología de la Información; Gestión del Conocimiento; Educación Continua; Sistemas de Salud.


Keywords


Educação à distância; Gestão em saúde; Tecnologia da informação; Gestão do Conhecimento; Educação Continuada; Sistemas de Saúde.



DOI: https://doi.org/10.5205/1981-8963-v12i4a230388p872-879-2018



 

INDEXADORES E BASES BIBLIOGRÁFICAS:

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