Active problematizing method as a strategy for training in health

Loisláyne Barros Leal, Katyane Leite Alves Pereira, Ana Luiza Barbosa Negreiros, Alice Maria Correia Pequeno, Glaucia Posso Lima, Francisca Diana da Silva Negreiros, Antonio Germane Alves Pinto, Meirecele Calíope Leitinho

Abstract


ABSTRACT

Objective: to report an educative practice based on questioning from the Arc of Charles Maguerez. Method: a descriptive study type experience report with 11 participants, three students of the Masters Course in Health Professional Education in a public university and eight students of the seventh period of the Undergraduate Nursing Course of a public institution of higher education. Initially, it was explained to the students the problematizing strategy and the Arc of Charles Maguerez and, then, there were presented to the group pictures instigators of realities evidenced in the area of training of participants, with detection of problems. Results: the students recognized in the application of the arc a strategy of importance for the formative process. The employment of this active methodology of teaching has promoted the stimulus, the autonomy of students and accountability for the construction of collective knowledge. The use of the Arc proved effective to stimulate the active participation of learners in solving a problem facing an observed reality. Conclusion: the experience presented enabled educators greater knowledge and visibility on the use of this active methodology, promoting reflection and corroborating to evaluate formative praxis in teaching in health. Descriptors: Problem-Based Learning; Higher Education; Health Education; Nursing; Methodology; Education.

RESUMO

Objetivo: relatar uma prática educativa alicerçada na problematização a partir do Arco de Charles Maguerez. Método: estudo descritivo tipo relato de experiência com 11 participantes, três alunas do Curso de Mestrado Profissional Ensino na Saúde de uma universidade pública e oito alunos do sétimo período do curso de graduação em Enfermagem de uma instituição pública de ensino superior. Inicialmente, foi explicado aos discentes a estratégia problematizadora e o Arco de Charles Maguerez e, em seguida, foram apresentadas ao grupo fotos instigadoras de realidades evidenciadas na área de formação dos participantes, havendo detecção de problemas. Resultados: os discentes reconheceram na aplicação do arco uma estratégia de importância para o processo formativo. O emprego dessa metodologia ativa de ensino promoveu o estímulo, a autonomia dos alunos e a responsabilização pela construção do conhecimento coletivo. O uso do arco se mostrou eficaz para estimular a participação ativa dos discentes na resolução de uma problemática frente a uma realidade observada. Conclusão: a experiência apresentada possibilitou aos educadores maior conhecimento e visibilidade sobre o uso dessa metodologia ativa, promovendo a reflexão e corroborando para avaliar as práxis formativas no ensino em saúde. Descritores: Aprendizagem Baseada em Problemas; Educação Superior; Educação em Saúde; Enfermagem; Metodologia; Educação.

RESUMEN

Objetivo: informar de una práctica educativa basada en el cuestionamiento del Arco de Charles Maguerez. Método: se realizó un estudio descriptivo de tipo informe de experiencia con 11 participantes, tres estudiantes de la Maestría en Educación de profesionales de la salud en una universidad pública y ocho estudiantes del séptimo período del curso de enfermería de pregrado de una institución pública de educación superior. Inicialmente, se explicó a los estudiantes los cuestionamientos acerca de la estrategia y el Arco de Charles Maguerez y, a continuación, fueron presentadas al grupo de fotografías instigadores de la realidad evidenciada en la esfera de la formación de los participantes, con la detección de problemas. Resultados: los estudiantes reconocidos en la aplicación del Arco una estrategia de importancia para el proceso formativo. El empleo de esta metodología activa de enseñanza ha promovido el estímulo, la autonomía de los estudiantes y la rendición de cuentas para la construcción colectiva de conocimiento. El uso del Arco resultó en eficaces para estimular la participación activa de los estudiantes en la solución de un problema al que se enfrenta una realidad observada. Conclusión: la experiencia presentada permitió un mayor conocimiento y visibilidad de los educadores en el uso de esta metodología activa, promover la reflexión y corroborando para evaluar la praxis formativa en la enseñanza en salud. Descriptores: Aprendizaje Basado en Problemas; Educación Superior; Educación en Salud; Enfermería; Metodología; Educación.


Keywords


Aprendizagem Baseada em Problemas; Educação Superior; Educação em Saúde; Enfermagem; Metodologia; Educação.



DOI: https://doi.org/10.5205/1981-8963-v12i4a231346p1139-1143-2018



 

INDEXADORES E BASES BIBLIOGRÁFICAS:

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