Conflict management in nurse training

Eveline Pinheiro Beserra, Fabiane do Amaral Gubert, Mariana Cavalcante Martins, Viviane Mamede Vasconcelos, Gabrielle Amaral de Figueiredo, Leonardo Alexandrino da Silva, Maria Alzete de Lima

Abstract


ABSTRACT

Objective: to identify some issues related to conflict management in the nursing team from the literature review. Method: qualitative study, reflexive analysis, from articles researched in the PubMed/MEDLINE and SciELO library. Results: the situations of conflict in the team, when not effectively solved, imply in disorganization of the service, demotivation of the professionals, impairment in the practice of care and at risk to patient and professional safety. The nurse in her continuing education should understand that her professional activity involves teamwork and that she is required to play the role of team leader, whether nursing or multi-professional. Nurses' essential attitudes towards conflict management are leadership, communication, and teamwork, which must be acquired through ongoing training in which there are the development of these and other skills capable of supporting the quality of nursing practice. Conclusion: it presents the need for continuing education in administration and management in the training process of nursing students, strengthening professional skills indispensable for future good performance in the care for the sick. Descriptors: Leadership; Communication; Education; Nursing; Decision Making.

RESUMO

Objetivo: identificar algumas questões relacionadas ao gerenciamento de conflitos na equipe de enfermagem a partir de revisão da literatura. Método: estudo qualitativo, do tipo análise reflexiva, desenvolvido a partir de artigos pesquisados nas bases de dados PubMed/MEDLINE e SciELO. Resultados: as situações de conflito na equipe, quando não efetivamente solucionadas, geram desorganização no serviço, desmotivação profissional, comprometimento na prática do cuidado e põe em risco à segurança do paciente e do profissional. O enfermeiro em sua formação continuada deve compreender que sua atividade profissional envolve o trabalho em equipe, sendo a ele atribuído obrigatoriamente o papel de líder de sua equipe de enfermagem ou multiprofissional. As atitudes essenciais dos enfermeiros para o gerenciamento de conflitos são liderança, comunicação e trabalho em equipe, os quais devem ser adquiridos por meio de treinamento contínuo, em que há o desenvolvimento dessas e outras habilidades capazes de pautar uma prática de enfermagem de qualidade. Conclusão: existe a necessidade de educação continuada sobre administração e gestão no processo de formação dos estudantes de enfermagem para se fortalecer suas habilidades profissionais indispensáveis para o adequado desempenho futuro no cuidado aos clientes. Descritores: Liderança; Comunicação; Educação; Enfermagem; Tomada de Decisão.

RESUMEN

Objetivo: identificar algunas cuestiones relacionadas con la gestión de conflictos en el equipo de enfermería a partir de la revisión de la literatura. Método: estudio cualitativo, del tipo análisis reflexivo, desarrollado a partir de artículos encuestados en las bases de datos PubMed/MEDLINE y SciELO. Resultados: las situaciones de conflicto en el equipo, cuando no son efectivamente solucionadas, generan desorganización en el servicio, desmotivación profesional, compromiso en la práctica del cuidado y pone en riesgo a la seguridad del paciente y del profesional. El enfermero en su formación continua debe comprender que su actividad profesional involucra el trabajo en equipo, siendo a él atribuido obligatoriamente el papel de líder de su equipo de enfermería o multiprofesional. Las actitudes esenciales de los enfermeros para la gestión de conflictos son liderazgo, comunicación y trabajo en equipo, los cuales deben ser adquiridos por medio de entrenamiento continuo, en que hay el desarrollo de esas y otras habilidades capaces de pautar una práctica de enfermería de calidad. Conclusión: existe la necesidad de educación continuada sobre administración y gestión en el proceso de formación de los estudiantes de enfermería para fortalecer sus habilidades profesionales indispensables para el adecuado desempeño futuro en el cuidado a los clientes. Descriptores: Liderazgo; Comunicación; Educación; Enfermería; Toma de Decisiones.


Keywords


Leadership; Communication; Education; Nursing; Conflict; Management.

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DOI: https://doi.org/10.5205/1981-8963-v12i10a236080p2891-2896-2018



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