A interdisciplinaridade como estratégia de ensino e aprendizagem

Fábia Alexandra Pottes Alves, Kaili da Silva Medeiros, Eliandra Gomes dos Santos, Gleicy Karine Nascimento de Araújo, Letícia Mayo de Souza Santos, Rafaella Queiroga Souto, Firley Polianada Silva Lúcio, Anna Karla de Oliveira Tito Borba, Viviane Cristina Fonseca da Silva Jardim

Resumo


Objetivo: relatar a experiência de discentes do curso de Enfermagem no PET-Saúde com integrantes dos cursos de Medicina e Medicina Veterinária a partir da vivência da interdisciplinaridade e interprofissionalidade. Método: trata-se de estudo descritivo, do tipo relato de experiência. Constituiu-se a população por discentes e tutores dos cursos de Enfermagem, Medicina e Medicina Veterinária, além de outros profissionais. Resultados: verificou-se que, na prática, os discentes integravam o ensino, serviço e a comunidade, de modo a fomentar a atuação interprofissional e interdisciplinar entre os envolvidos. Notou-se, após a vivência em todos os serviços, o crescimento dos discentes quanto à compreensão das diferentes relações entre os profissionais, enriquecendo e estimulando práticas acolhedoras, humanizadas e permeadas pela integralidade do cuidado. Conclusão: percebeu-se que a participação no programa contribuiu para a construção de uma importante visão para a formação profissional dos discentes de cada curso. Ressalta-se, assim, a importância da extensão como meio fomentador para experiências da interdisciplinaridade e da interprofissionalidade entre os discentes dos três cursos, docentes e preceptores. Descritores: Equipe Interdisciplinar de Saúde; Formação Profissional; Enfermagem; Prática Profissional; Serviços de Saúde; Educação em Saúde.

ABSTRACT

Objective: to report the experience of Nursing students at PET-Health with members of the Veterinary Medicine courses from the experience of interdisciplinarity and interprofessionality. Method: this is a descriptive study, the type of experience report. The population was constituted by students and tutors of the Nursing, Medicine and Veterinary Medicine courses, as well as other professionals. Results: it was found that, in practice, students integrated teaching, service and the community, in order to foster interprofessional and interdisciplinary action among those involved. After the experience in all services, it was noted the growth of students regarding the understanding of different relationships between professionals, enriching and encouraging welcoming practices, humanized and permeated by comprehensive care. Conclusion: it was noticed that the participation in the program contributed to the construction of an important vision for the professional formation of the students of each course. Thus, the importance of extension as a fostering medium for experiences of interdisciplinarity and interprofessionality among the students of the three courses, teachers and preceptors is emphasized. Descriptors: Patient Care Team; Professional Training; Nursing; Professional Practice; Health Services; Health Education.

RESUMEN

Objetivo: relatar la experiencia de los estudiantes del curso de Enfermería en PET-Salud con los miembros de los cursos de Medicina Veterinaria a partir de la experiencia de la interdisciplinariedad y la interprofesionalidad. Método: se trata de un estudio descriptivo, de tipo de informe de experiencia. La población estaba constituida por estudiantes y tutores de los cursos de Enfermería, Medicina y Medicina Veterinaria, así como por otros profesionales. Resultados: se encontró que, en la práctica, los estudiantes integraron la enseñanza, el servicio y la comunidad, para fomentar la acción interprofesional e interdisciplinaria entre los involucrados. Después de la experiencia en todos los servicios, se observó el crecimiento de los estudiantes con respecto a la comprensión de las diferentes relaciones entre profesionales, enriqueciendo y alentando prácticas acogedoras, humanizadas y permeadas por la atención integral. Conclusión: se notó que la participación en el programa contribuyó a la construcción de una visión importante para la formación profesional de los estudiantes de cada curso. Por lo tanto, se enfatiza la importancia de la extensión como un medio propicio para las experiencias de interdisciplinariedad e interprofesionalidad entre los estudiantes de los tres cursos, maestros y preceptores. Descriptores: Grupo de Atención al Paciente; Capacitación Profesional; Enfermería; Práctica Profesional; Servicios de Salud; Educación en Salud.


Palavras-chave


Equipe Interdisciplinar de Saúde; Formação Profissional; Enfermagem; Prática Profissional

Texto completo:

PDF (English) PDF

Referências


Filho JRF, Costa MV, Forster AC, Reeves S. New national curricula guidelines that support the use of interprofessional education in the Brazilian context: an analysis of key documents. J. interprof. care. [Internet]. 2017 [cited 2019 Feb 21]; 31 (6): 754-60. Available from: https://doi.org/10.1080/13561820.2017.1346592

Ministério da Saúde. Ministério da Educação. Portaria Interministerial nº 421, de 03 de março de 2010. Brasil. Institui o Programa de Educação pelo Trabalho para a Saúde (PET-Saúde) e dá outras providências. Diário Oficial da União. 2010 [cited 2019 Feb 21]. Available from: http://bvsms.saude.gov.br/bvs/saudelegis/gm/2010/pri0421_03_03_2010.html

Bulgarelli AF, Souza KR, Baumgarten A, Souza JM, Rosing CK, Toassi RFC. Formação em saúde com vivência no Sistema Único de Saúde (SUS): percepções de estudantes do curso de Odontologia da Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS), Brasil. Interface (Botucatu, Online). [Internet]. 2014 [cited 2019 Feb 21]; 18 (49): 351-62. Available from: http://dx.doi.org/10.1590/1807-57622013.0583

Pereira S, Capelli JCS, Abrahão AL, Anastacio A. The experience of using Project-Based Learning as an active methodology in the Educational Program through Work for Health in professional practice training. Demetra [Internet]. 2017 [cited 2019 Feb 21]; 12 (4): 881-98. Available from: http://dx.doi.org/10.12957/demetra.2017.28092

Pinto MPP, Rodrigues MDLV, Fiorati RC. New teaching settings: the community and the territory as privilegedspaces for health professionals training. Medicina (Ribeirão Preto). [Internet]. 2015 [cited 2019 Feb 21]; 48 (3): 257-64. Available from: https://doi.org/10.11606/issn.2176-7262.v48i3p257-264

Mesquita ALM, Lima GF, Lima EG, Gomes JS, Palacio GB, Linhares JM. Immersing pew-health monitors in the project “overcoming obstacles and constraints”. Sanare (Sobral, Online). [Internet]. 2015 [cited 2019 Feb 21]; 14 (2): 111-16. Available from: https://sanare.emnuvens.com.br/sanare/article/view/834/505

Nogueira FJDS, Brito FMGD. Dialogues between mental health and primary health care: a Brazilian educational program for health work case report. Pesqui. Prát. psicossociais. [Internet]. 2017 [cited 2019 Feb 21]; 12 (2): 374-87. Available from: http://pepsic.bvsalud.org/pdf/ppp/v12n2/10.pdf

Costa MVD, Patrício KP, Câmara AMCS, Azevedo GD, Batista SHSDS. Pró-Saúde e PET-Saúde como espaços de educação interprofissional. Interface (Botucatu, Online). [Internet]. 2015 [cited 2019 Feb 21]; 19 (1): 709-20. Available from: http://dx.doi.org/10.1590/1807-57622014.0994

Pereira SCL, Reis VDOM, Lanza CRM, Aleixo IMS, Vasconcelos MMDA. Percepção de monitores do PET-Saúde sobre sua formação e trabalho em equipe interdisciplinar. Interface (Botucatu, Online). [Internet]. 2015 [cited 2019 Feb 21]; 19 (1): 869-78. Available from: http://dx.doi.org/10.1590/1807-57622014.0840

Mira QLM, Barreto RMA, Vasconcelos MIO. PET-health impact to professional formation: integrative review. Rev. baiana saúde pública. [Internet]. 2016 [cited 2019 Feb 21]; 40 (2): 514-31. Available from: https://doi.org/10.22278/2318-2660.2016

Grzybowski LS, Levandowski DC, Costa ELN. What Have I Learned with PET? Repercussions of Working in the Unified Health System as part of Professional Training. Rev. bras. educ. méd. [Internet]. 2017 [cited 2019 Feb 20]; 41 (4): 505-14. Available from: http://dx.doi.org/10.1590/1981-52712015v41n4rb20170007

Silva CJD, Pereira SV, Apolinário EJ, Santos GLD, Melo-Santos MAV, Silva AFD, et al. Culicidae fauna (Diptera: Culicidae) survey in urban, ecotonal and forested areas, from the Moreno municipality-Pernambuco State, Brazil. Rev. Soc. Bras. Med. Trop. [Internet]. 2018 [cited 2019 Feb 21]; 51 (4): 523-527. Available from: http://dx.doi.org/10.1590/0037-8682-0249-2017

Olson R, Bialocerkowski A. Interprofessional education in allied health: a systematic review. Med Educ. [Internet]. 2014 [cited 2019 Feb 21]; 48 (3): 236-46. Available from: https://onlinelibrary.wiley.com/doi/full/10.1111/medu.12290

Reeves S, Boet S, Zierler B, Kitto S. (2015). Educação interprofissional e guia de prática não. 3: avaliar a educação interprofissional. Journal of Interprofessional Care [Internet]. 2015 [cited 2019 Feb 21]; 29 (4): 305-12. Available from: http://dx.doi.org/10.3109/13561820.2014.1003637

Andrade VMP, Cardoso CL. Home visits by Community Health Agents: professionals’ and users’ conceptions. Psico USF. [Internet]. 2017 [cited 2019 Feb]; 22 (1): 87-98. Available from: http://dx.doi.org/10.1590/1413-82712017220108

Agreli HF, Peduzzi M, Silva MC. Patient centred care in interprofessional collaborative practice. Interface (Botucatu, Online). [Internet]. 2016 [cited 2019 Feb 21]; 20 (59): 905-16. Available from: http://dx.doi.org/10.1590/1807-57622015.0511

Castro CP, Nigro DS, Campos GWS. Family health support center and interprofessional labor: the experience of the municipality of campinas (são paulo, brazil). Trab. educ. saúde. [Internet]. 2018 [cited 2019 Feb 21]; 16 (3): 1113-34. Available from: http://dx.doi.org/10.1590/1981-7746-sol00143

Câmara AMCS, Grosseman S, Pinho DLM. Educação interprofissional no Programa PET-Saúde: a percepção de tutores. Interface (Botucatu, Online). [Internet]. 2015 [cited 2019 Feb 21]; 19 (1): 817-29. Available from: http://dx.doi.org/10.1590/1807-57622014.0940

Santos BCSF, Noro LRA. PET-Health as inducer of professional education to Unified Health System. Ciênc. Saúde Colet. [Internet]. 2017 [cited 2019 Feb 21]; 22 (3): 997-1004. Available from: http://dx.doi.org/10.1590/1413-81232017223.15822016




DOI: https://doi.org/10.5205/1981-8963.2019.240192



Licença Creative Commons
Esta obra está licenciada sob uma licença Creative Commons Atribuição 4.0 Internacional.

 

INDEXADORES E BASES BIBLIOGRÁFICAS:

 doajPeriódicoscapes

bvs elsevier nlm diadorim periodicaabec

 

cinahl citefactor cuidenplusb socolar ulrichs sumarios