Workplace violence: teachers' perceptions of coping measures

Heloisa Gonçalves Dias, Julia Trevisan Martins, Aline Aparecida Oliveira Moreira, Rita de Cassia de Marchi Barcellos Dalri, Caroline Vieira Cláudio Okubo, Beatriz Maria dos Santos Santiago Ribeiro

Abstract


Objective: to know the perception of teachers of elementary and high schools about measures to avoid violence in classrooms. Method: this is a qualitative, descriptive study, with teachers from elementary and high schools in two public schools. Data was collected through recorded audio interviews, and for the analysis, the Content Analysis technique was adopted in the Thematic Analysis modality. Results: it is registered that the majority of teachers were female (n = 24; 77.42%) and were in the age group from 31 to 40 years old (35.48%). It is revealed, in relation to education (54.84%), that they had the title of specialist Lato sensu. Based on the speeches, a thematic category was constituted, << Perceiving the forms of protection against the violence suffered by the teacher >>, subdivided into five subcategories. Conclusion: it was noticed that measures to reduce violence in the perception of teachers include strict legislation and the punishment of aggressors, the decrease in the number of students in classrooms, the appreciation of teaching work and teacher support networks , the presence of security professionals in the school environment, the creation of spaces for dialogues and the support of psychologists. Descriptors: Workplace Violence; Faculty; Occupational Health; Public Health; Schools; Primary Prevention.

Resumo

Objetivo: conhecer a percepção dos professores dos Ensinos Fundamental e Médio sobre as medidas para se evitar a violência em salas de aula. Método: trata-se de um estudo qualitativo, descritivo, com docentes dos Ensinos Fundamental e Médio de duas escolas da rede pública. Coletaram-se os dados por meio de entrevistas em áudio gravadas, e, para a análise, adotou-se a técnica de Análise de Conteúdo na modalidade Análise Temática. Resultados: registra-se que a maioria dos docentes era do sexo feminino (n=24; 77,42%) e estava na faixa etária dos 31 aos 40 anos de idade (35,48%). Revela-se, em relação à escolaridade (54,84%), que tinham titulação de especialista Lato sensu. Constituiu-se, a partir das falas, uma categoria temática, << Percebendo as formas de proteção contra a violência sofrida pelo professor >>, subdividida por cinco subcategorias. Conclusão: percebeu-se que as medidas para a diminuição da violência na percepção dos professores incluem a legislação rigorosa e a punição dos agressores, a diminuição do número de alunos nas salas de aula, a valorização do trabalho docente e as redes de apoio ao professor, a presença de profissionais de segurança no âmbito escolar, a criação de espaços de diálogos e o apoio de psicólogos. Descritores: Violência no Trabalho; Docentes; Saúde do Trabalhador; Saúde Pública; Instituições Acadêmicas; Prevenção Primária.

Resumen

Objetivo: conocer la percepción de los docentes de las escuelas primarias y secundarias sobre las medidas para evitar la violencia en las aulas de clase. Método: este es un estudio cualitativo, descriptivo, con maestros de escuelas primarias y secundarias en dos escuelas públicas. Los datos se recopilaron a través de entrevistas de audio grabadas, y para el análisis, se adoptó la técnica de Análisis de Contenido en la modalidad de Análisis Temático. Resultados: se registra que la mayoría de los docentes eran mujeres (n = 24; 77.42%) y pertenecían al grupo de edad de 31 a 40 años (35.48%). Se revela, en relación con la educación (54.84%), que tenían el título de especialista Lato sensu. Sobre la base de los discursos, se constituyó una categoría temática, <<Percibir las formas de protección contra la violencia sufrida por el profesor>>, subdividida en cinco subcategorías. Conclusión: se observó que las medidas para reducir la violencia en la percepción de los docentes incluyen una legislación estricta y el castigo de los agresores, la disminución del número de estudiantes en las aulas, la apreciación del trabajo docente y las redes de apoyo docente, la presencia de profesionales de la seguridad en el entorno escolar, la creación de espacios de diálogo y el apoyo de psicólogos. Descriptores: Violencia Laboral; Facultad; Salud Laboral; Salud Pública; Instituciones Académicas; Prevención Primaria.


Keywords


Workplace Violence; Faculty; Occupational Health; Public Health; Schools; Primary Prevention.

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DOI: https://doi.org/10.5205/1981-8963.2020.244087



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