Student nurses´opinion about psychiatric reform – filmed dramatization of madness in Machado’s work “O Alienista”

Francisco Arnoldo Nunes de Miranda, Raionara Cristina de Araújo Santos, Elys Karina Cavalcante dos Santos, Kamila Gonçalves e Silva, Marcos André de Araújo Ferreira

Resumo


ABSTRACT

Objective: to expand the understanding of psychiatric reform through the work O Alienista. Methodology: this is an exploratory, descriptive and qualitative study, articulated between documentary research and filmed version of the Machado de Assis’ novel. After movie presentation, an open question was elaborated to gather data from 39 students enrolled in the second semester 2008, excluding the components of the group, 15 answered the question, sending it through e-mail to the researches. For data collection 15 students participated by answering e-mail. This study had been approval by the Ethics and Research Committee of the Federal University of Rio Grande do Norte by protocol 01410051000-06. Results: it was areas of understanding: clarifying the concepts of content and setting, the treatment in asylum model, the relationship of power and critical to professional performance, the recovery of part of the healthy carrier of mental disorder, the prejudice, stigma and social exclusion, and evaluation of the seminar. Conclusion: it is considered that the teaching-learning process reflects the methods of acquisition of knowledge in the training of professional skills necessary for the professional practice. Descriptors: preventive psychiatry; mental health; mental disorders; deinstitutionalization; health systems; literature; nursing education.

RESUMO

Objetivo: ampliar a compreensão da reforma psiquiátrica através da obra O Alienista. Metodologia: estudo exploratório, descritivo e qualitativo, articulado entre pesquisa documental e dramatização filmada da obra machadiana “O Alienista”. Após a apresentação do filme, elaborou-se uma pergunta aberta a ser feita aos 39 alunos regularmente matriculados no semestre 2008.2, excluindo os integrantes do grupo, 15 responderam ao questionamento, remetendo suas opiniões aos autores via e-mail. Este estudo foi aprovado pelo Comitê de Ética e Pesquisa da Universidade Federal do Rio Grande do Norte com protocolo 01410051000-06. Resultados: Estabeleceram-se eixos de entendimento: esclarecimento de conceitos e fixação de conteúdos, o tratamento no modelo manicomial, a relação de poder e a crítica à atuação profissional, a valorização da parte saudável do portador de transtorno mental, o preconceito, estigma e exclusão social, e a avaliação do seminário. Conclusão: considera-se que o processo ensino-aprendizagem reflete os métodos de aquisição do conhecimento na formação de competências necessárias ao exercício profissional. Descritores: psiquiatria preventiva; saúde mental; transtornos mentais; desinstitucionalização; sistemas de saúde; literatura; educação em enfermagem.

RESUMEN

Objetivo: ampliar la compreensión de la reforma psiquiátrica por medio de la obra O Alienista. Metodologia: estudio de exploración, descriptivo y cualitativo, articulado entre búsqueda documental, drama filmado de la obra de Machado de Assis "El alienista". Después de presentar la película, hemos presentado una pregunta abierta para hacerse a los 39 students matriculados en el semestre 2008.2, excluded a los members del grupo, 15 respondieran a la pregunta, enviando sus opiniones a los autores por correo electrónico. El estúdio fue aprobado por el Comité de Ética y de Investigación de la Universidad Federal del Rio Grande do Norte con el protocolo 01410051000-06. Resultados: se establecieron lineas de entendimiento: esclarecimiento de concqeptos y fijación de contenidos, el tratamiento en el modelo de manicomios, la relación de poder y la crítica a la actuación profesional, la valorización de la parte saludable del portador de transtorno mental, el prejuicio, estigma y exclusión social, y la evaluación Del seminario. Conclusión: se considera que el processo enseñanza-aprendizaje refleja los métodos de adquisición del conocimiento em la formación de competencias necesarias hacia el ejercicio profesional. Descriptores: psiquiatría preventiva; salud mental; transtornos mentales; desinstitucionalización; sistemas de salud; literatura; educación em enfermería.

 


Palavras-chave


psiquiatria preventiva; saúde mental; transtornos mentais; desinstitucionalização; sistemas de saúde; literatura; educação em enfermagem

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DOI: https://doi.org/10.5205/reuol.612-7348-1-LE.0402201004



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