The meaning of sexuality in nurse education

Lúcia Beatriz Ressel, Maria de Lourdes Denardin Budó, Carolina Frescura Junges, Graciela Dutra Sehnem, Izabel Cristina Hoffmann, Emanoeli Büttenbender

Resumo


ABSTRACT

Objectives: to reflect on sexuality in a cultural perspective. In a group reflexive exercise, the concepts of this theme have been discussed in groups of undergraduate students of the Universidade Federal de Santa Maria in the years 2003 and 2004. Methodology: this is a research with a qualitative approach whose data collection was based on presuppositions of the focus group. Population included 80 nursing undergraduate students of a university in south Brazil, at ages between 18 and 25 years old, male and female, at the third year. A theme analysis of the data was applied. The study has been approved by the Ethics Committee of the Health Sciences Center of the Universidade Federal de Santa Maria (113/03). Results: the meanings revealed expressed varied senses about sexuality which was highlighted as an element of mediation for the interpersonal relationships and as a human expression of a sexed body. Conclusion: The study enabled the inborn human visibility, universal and singular, however rarely discussed in the formation of nurses. It was possible to visualize sexuality in the perspective of cultural, social, and historic construction; sensitizing participants for the singularities that this topic approaches to each person. Descriptors: sexuality; culture; nursing; teaching; students; social sciences; interpersonal relations.

RESUMO

Objetivo: refletir acerca da sexualidade numa perspectiva cultural. Em um exercício reflexivo grupal discutiu-se as concepções desta temática junto a grupos de alunos do Curso de Enfermagem da Universidade Federal de Santa Maria, nos anos de 2003 e 2004. Metodologia: pesquisa com abordagem qualitativa cuja coleta de dados baseou-se em pressupostos do grupo focal. A população compreendeu 80 acadêmicos do curso de Enfermagem de uma universidade da região sul do Brasil, com idade entre 18 e 25 anos, de ambos os sexos e que cursavam o sexto semestre. Aplicou-se a análise temática para analisar os dados. Este estudo foi aprovado pelo Comitê de Ética do Centro de Ciências da Saúde, da Universidade Federal de Santa Maria (número de protocolo 113/03). Resultados: os significados revelados expressaram sentidos variados acerca da sexualidade e a destacaram como um elemento de mediação para os relacionamentos interpessoais e como expressão humana de um corpo sexuado. Conclusão: o estudo permitiu a visibilidade de uma dimensão humana inata, universal e singular, porém raramente discutida na formação de enfermeiros; oportunizou ver a sexualidade na perspectiva de construção cultural, social e histórica, e sensibilizou os participantes para a singularidade que esse tema circunscreve a cada pessoa. Descritores: sexualidade; cultura; enfermagem; ensino; estudantes; ciências sociais; relações interpessoais.

RESUMEN

Objetivo: reflexionar sobre la sexualidad en una perspectiva cultural. En un ejercicio reflexivo grupal se discutieron las concepciones de esta temática junto a los grupos de alumnos del Curso de Enfermería de la Universidad Federal de Santa María, en los años de 2003 y 2004. Metodologia: es una investigación con abordaje cualitativo. La recolección de datos se basó en presupuestos del grupo focal. La población comprendió 80 académicos del curso de Enfermería de una universidad de la región sur de Brasil, con edad entre 18 y 25 años, de ambos sexos y que cursaban el sexto semestre, aplicado al análisis temático para analizar los datos. El estudio fue aprobado por el Comité de Ética del Centro de Ciencias de la Salud, de la Universidad Federal de  Santa María (numero de registro 113/03). Resultados: los significados revelados expresaron sentidos variados acerca de la sexualidad y la señalaron como un elemento de mediación para los relacionamientos interpersonales y como expresión humana de un cuerpo sexuado. Conclusión: el estudio permitió la visibilidad de una dimensión humana innata, universal y singular, pero raramente discutida en la formación de enfermeros; ha dado la oportunidad de ver la sexualidad en la perspectiva de construcción cultural, social e histórica, y ha sensibilizado a los participantes para la singularidad que este tema representa para cada persona. Descriptores: sexualidad; cultura; enfermería; enseñanza; estudiantes; ciencias sociales; relaciones interpersonales.

 


Palavras-chave


sexualidade; cultura; enfermagem; ensino; estudantes; ciências sociais; relações interpessoais

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DOI: https://doi.org/10.5205/reuol.808-7363-1-LE.0402201023



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