Factors of satisfaction at work among professionals in the family health strategy

Karelline Izaltemberg Vasconcelos Rosenstock, Sérgio Ribeiro dos Santos

Resumo


 

 

ABSTRACT
Objective: to reflect on the factors of satisfaction at work among health personnel who work in the Family Health Strategy (FHS). Method: it is a bibliographical research whose sources of information were scientific articles in the databases LILACS, SciELO, BVS and Bibliomed, and books. Results: in the FHS the quality of health services is a result of various factors is the result of various factors which are of both the definition and analysis of problems in assessing the degree of involvement of professionals with technical standards, and the humanities. The main factors of satisfaction at work are related to adequate compensation, good interpersonal relationships, enhancement of production, responsibilities and practices. Final considerations: if the teams responsible for the actions of health and managers work together, democratizing solutions, leaving policy issues to one side there will be changes in the program, making it and giving quality service to the user and the professional working conditions. Descriptors: family health program; job satisfaction; health personnel; working environment; public health; professional practice; interdisciplinary communication.

RESUMO

Objetivo: reflexionar sobre os fatores de satisfação no trabalho entre o pessoal de saúde que atua na Estratégia Saúde da Família (ESF). Método: trata-se de um estudo de revisão de literatura, de artigos científicos nas bases de dados LILACS, SciELO, BVS e Bibliomed, assim como livros. Resultados: na ESF a qualidade dos serviços de saúde é o resultado de diferentes fatores que constituem instrumentos tanto para a definição e análises dos problemas, como para a avaliação do grau de comprometimento dos profissionais com as normas técnicas, sociais e humanas. Os principais fatores de satisfação no trabalho estão relacionados à compensação adequada, o bom relacionamento interpessoal, a valorização da produção, bem as responsabilidades e práticas da profissão. Considerações finais: se as equipes responsáveis pelas ações de saúde e os gestores trabalharem em conjunto, democratizando soluções, deixando questões políticas de lado, então haverá mudanças no programa, viabilizando-o e dando a qualidade de atendimento ao usuário e condições de trabalho ao profissional. Descritores: programa saúde da família; satisfação no emprego; pessoal de saúde; ambiente de trabalho; saúde pública; prática profissional; comunicação interdisciplinar.

RESUMEN

Objetivo: reflexionar sobre los factores de satisfacción en el trabajo entre los personal de salud que trabajan en el Estrategia de Salud Familiar (ESF). Método: se trata de una búsqueda bibliográfica cuya fuente de información fueron artículos científicos en las bases de datos LILACS, SciELO, BVS y Bibliomed, y los libros. Resultados: en el ESF de la calidad de los servicios de salud es el resultado de varios factores que son de la definición y análisis de los problemas en la evaluación del grado de implicación de los profesionales con las normas técnicas y las humanidades. Los principales factores de satisfacción en el trabajo están relacionados con una compensación adecuada, buenas relaciones interpersonales, el incremento de la producción, responsabilidades y prácticas. Consideraciones finales: si los equipos responsables de las acciones de salud y directores de trabajar juntos, la democratización de las soluciones, dejando las cuestiones de política a un lado, habrá cambios en el programa, lo que hace y dar un servicio de calidad para el usuario y el profesional de las condiciones de trabajo. Descriptores: programa de salud familiar; satisfacción en el trabajo; personal de salud; ambiente de trabajo; salud pública; práctica profesional; comunicación interdisciplinaria.

 


Palavras-chave


programa saúde da família; satisfação no emprego; pessoal de saúde

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DOI: https://doi.org/10.5205/reuol.628-7524-5-LE.0403esp201002



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INDEXADORES E BASES BIBLIOGRÁFICAS:

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