The nursing consultation focuses on the nurse's role in prenatal low risk: a practice of health education

Geilsa Soraia Cavalcanti Valente, Maira Muniz Assis, Vera Maria Saboia, Adriana Passos Bento, Ademir do Canto, Joana Lidia Rodrigues Vilhena, Maria Inez de OLiveira Porto, Sheila Lopes da Silva

Resumo


ABSTRACT

Objective: to identify the practices of nurses' performance during the prenatal low risk in the Basic Health Method: a descriptive exploratory qualitative approach with the type of literature review, held in the Virtual Health Library (VHL), the bases LILACS, BDENF and SCIELO. After the data collection took place an exploratory reading, selective, analytical and interpretive. Results: selected to be two categories: the nursing consultation in favor of a proposed new nursing work and educational activities in prenatal care: reflections, and overcoming obstacles. Please note that the process of entering a nursing consultation in prenatal care in the content of graduation is a major resource for the contribution of expanding healthcare coverage to pregnant women. This coverage is through the educational role/participation, valuing the customer as a citizen, enabling the knowledge of your body, stimulating self-care and addressing issues of sexuality and gender, arising in everyday woman, intended to improve the quality of life of the female population. Conclusion: This study reinforces and encourages the continuation and improvement of care to pregnant women by nurses in clinical nursing considering guidelines, educational practices and knowledge dissemination. Descriptors: prenatal care; health education; health promotion; nursing; consultation.

RESUMO

Objetivo: identificar as práticas de atuação do enfermeiro durante o pré-natal de baixo risco na Unidade Básica de Saúde. Método: pesquisa descritiva exploratória com abordagem qualitativa do tipo revisão de literatura, realizada na Biblioteca Virtual de Saúde (BVS), nas bases de dados LILACS, BDENF e SCIELO. Após a coleta de dados realizou-se uma leitura exploratória, seletiva, analítica e interpretativa. Resultados: duas categorias: a consulta de enfermagem favorecendo uma nova proposta de atuação do enfermeiro e ações educativas no pré-natal: reflexões, obstáculos e superações. O processo de inserção da consulta de enfermagem no pré-natal no conteúdo da graduação constitui um dos grandes recursos para a contribuição da expansão da cobertura assistencial às gestantes. Essa cobertura se dá por meio do papel educativo/participativo, valorizando a clientela como cidadã, capacitando-a no conhecimento do seu corpo, estimulando o autocuidado, abordando as questões da sexualidade e gênero, originadas no cotidiano da mulher, objetivando melhoria na qualidade de vida da população feminina. Conclusão: este estudo reforça e estimula a continuidade e aperfeiçoamento da assistência prestada à gestante pelo enfermeiro nas consultas de enfermagem com orientações, práticas educativas e difusão de conhecimentos. Descritores: cuidado pré-natal; educação em saúde; promoção da saúde; enfermagem; consulta.

RESUMEN

Objetivo: Identificar las prácticas de actuación del enfermero en el prenatal bajo riesgo. Método: enfoque exploratorio descriptivo cualitativo, tipo revisión de la literatura en la Biblioteca Virtual en Salud (BVS),  bases LILACS, SCIELO y BDENF. Se llevó a cabo una lectura exploratoria, selectiva, analítica e interpretativa. Resultados: dos categorías: la consulta de enfermería a favor de una nueva propuesta de trabajo de enfermería y actividades educativas en la atención prenatal: reflexiones, obstáculos y superaciones. El proceso de introducción de una consulta de enfermería en la atención prenatal en el contenido de la graduación es un recurso muy importante para la contribución de la ampliación de la cobertura de salud a mujeres embarazadas. Esta cobertura es a través de la función educativa/participativa, lo que valora el cliente como ciudadano, lo que permite el conocimiento de su cuerpo, estimulando las cuestiones de autocuidado y abordando la sexualidad y género, que surgen en el cotidiano de la mujer, destinado a mejorar la calidad de la vida de la población femenina. Conclusión: este estudio refuerza y alienta la continuación y mejoramiento de la atención a las mujeres embarazadas por las enfermeras, considerando las prácticas educativas y la difusión del conocimiento. Descriptores: atención prenatal; educación en salud; promoción de la salud; enfermería; consulta.

 


Palavras-chave


cuidado pré-natal; educação em saúde; promoção da saúde; enfermagem; consulta; cuidados de enfermagem; educação em enfermagem

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DOI: https://doi.org/10.5205/reuol.880-7731-2-LE.0403esp201010



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