Distance education: implementation of semipresential disciplines in the undergraduate course in nursing

Edmar Jorge Feijó, Claudia Mara de Melo Tavares

Abstract


ABSTRACT

Objective: to report the experience of the implementation of semipresential disciplines in the undergraduate course in nursing. Methodology: this is a descriptive study of a kind experience report on the design, implementation and development of courses for the undergraduate program in nursing at a private university in Rio de Janeiro with national scope. Results: the structural basis of this model is access to classroom content and evaluation activities through its educational platform and interfaces, the subjects were given the first half of 2006 and the beginning of this type took place in the second half of 2006, now has seven courses totaling 9.4% of the total workload of the course. Conclusion: the process of implementation of semipresential disciplines of the university is continuing as a future perspective, and the constant improvement of teaching materials developed, system tools and support to teachers and students involved, the objective is also to increase the number of disciplines in undergraduate nursing education aimed at improving the quality of teaching and developing critical and reflective of future professional nurses. Descriptors: distance education; educational models; nursing teaching; higher education; webcasts.

RESUMO

Objetivo: relatar a experiência da implantação de disciplinas semipresenciais no curso de graduação em enfermagem. Metodologia: trata-se de um estudo descritivo, do tipo relato de experiência sobre a concepção, implementação e desenvolvimento de disciplinas para o curso de graduação em enfermagem em uma universidade privada no Estado do Rio de Janeiro com âmbito nacional. Resultados: a base estrutural deste modelo é o acesso à aula, conteúdos e atividades avaliativas via plataforma educacional e suas interfaces, as disciplinas foram indicadas no primeiro semestre de 2006, e o início deste modelo deu-se no segundo semestre de 2006, hoje conta com sete disciplinas somando 9,4% da carga horária total do curso. Conclusão: o processo de implantação de disciplinas semipresenciais da universidade continua em andamento, como perspectiva futura, além do constante aprimoramento dos materiais didáticos elaborados, das ferramentas do sistema e do suporte aos professores e alunos envolvidos, objetiva-se também o aumento do número de disciplinas na graduação em enfermagem, visando melhoria da qualidade de ensino e, o desenvolvimento crítico e reflexivo do futuro profissional enfermeiro. Descritores: educação à distância; modelos educacionais; educação em enfermagem; educação superior; webcasts.

RESUMEN

Objetivo: presentar la experiencia de la aplicación de las disciplinas semipresencial de pregrado en enfermería. Metodología: se realizó un estudio descriptivo de un informe tipo de experiencia en el diseño, aplicación y desarrollo de cursos para el programa de pregado en enfermería en una universidad privada en Río de Janeiro, con alcance nacional. Resultados: la base estructural de este modelo es el acceso al contenido de clase y las actividades de evaluación a través de su plataforma educativa e interfaces, los sujetos se les dio la primera mitad de 2006 y el comienzo de este modelo ocurrió en el segundo semestre de 2006, tiene ahora siete cursos de un total de 9,4% de la carga de trabajo total del curso. Conclusión: el proceso de aplicación de las disciplinas semipresencial de la universidad es continuar como una perspectiva de futuro, y la mejora constante de materiales didácticos desarrollados, las herramientas del sistema y el apoyo a profesores y estudiantes involucrados, el objetivo es también aumentar el número de disciplinas en la educación de pregrado de enfermería para mejorar la calidad de la enseñanza y el desarrollo crítico y reflexivo de los futuros profesionales de enfermería. Descriptores: educación a distancia; educación en enfermería; modelos educacionales; educación superior; difusión por la web; entornos virtuales de aprendizaje.

 


Keywords


educação à distância; modelos educacionais; educação em enfermagem; educação superior; webcasts.



DOI: https://doi.org/10.5205/1981-8963-v4i3a6288p1270-1274-2010



 

INDEXADORES E BASES BIBLIOGRÁFICAS:

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