Report about the special program for graduate teacher training: contributions to nursing

Greice Machado Pieszak, Andressa Peripolli Rodrigues, Letícia do Nascimento, Tassiana Potrich, Eliane Tatsch Neves, Cristiane Cardoso de Paula

Abstract


ABSTRACT

Objective: to report the experience of nursing students in the Special Program for Graduate Teacher Training for Vocational Education (PEG), sponsored by the Federal University of Santa Maria (RS), Brazil. Method: program trains teachers graduates reached for performance in teaching in Technical Education Middle Level. Thus, the nurse is inserted in the educational context, forming and perfecting nursing technicians. Results: the program allows the filling of a gap in teacher training, providing basis for the relationship of teaching and learning and integrating scientific knowledge to teaching. Conclusion: it is believed that training for teaching is a complex task that involves persistence, boldness and creativity, as set up a path to educational renewal. Thus, in the proposed training program is an exciting challenge for an experience that provides the renovation, improvement and continuing qualification of nurses for teaching practice. Descriptors: Nursing; Education; Nursing Education.

RESUMO

Objetivo: relatar a experiência de enfermeiras discentes no Programa Especial de Graduação de Formação de Professores para a Educação Profissional (PEG), promovido pela Universidade Federal de Santa Maria (RS), Brasil. Método: o programa forma professores graduados em nível superior para atuação na docência em Educação Profissional Técnica de Nível Médio. Assim, o enfermeiro está inserido no contexto educacional, formando e aperfeiçoando técnicos de enfermagem. Resultados: o programa possibilita o preenchimento de uma lacuna na formação pedagógica, proporcionando embasamento para a relação de ensino-aprendizagem e integrando os conhecimentos científicos aos pedagógicos. Conclusão: acredita-se que a formação para a docência é uma tarefa complexa que envolve persistência, ousadia e criatividade, visto configurar-se um caminho para uma educação renovadora. Dessa forma, a formação proposta no Programa é um desafio estimulante de uma vivência que propicia a renovação, o aperfeiçoamento e a qualificação continuada do enfermeiro para a prática docente. Descritores: Enfermagem; Educação; Educação em Enfermagem.

RESUMEN

Objetivo: presentar la experiencia de los estudiantes de enfermería en el Programa Especial de Formación del Profesorado Universitario de Educación Profesional (PEG), patrocinado por la Universidad Federal de Santa Maria (RS), Brasil. Método: programa de formación de maestros graduados alcanzados para el rendimiento en la enseñanza en la Educación Técnica Nivel Medio. Por lo tanto, la enfermera se inserta en el contexto educativo, la formación y el perfeccionamiento de técnicos de enfermería. Resultados: el programa permite el llenado de un vacío en la formación del profesorado, proporcionando bases para la relación entre la enseñanza y el aprendizaje y la integración de los conocimientos científicos a la enseñanza. Conclusión: se cree que la formación de la enseñanza es una tarea compleja que implica la persistencia, la audacia y la creatividad, como crear un camino para la renovación educativa. Así, en el programa de formación propuesto es un reto apasionante para una experiencia que proporciona la actualización, perfeccionamiento y capacitación continua del personal de enfermería para la práctica docente. Descriptores: Enfermería; Educación; Educación en Enfermería.


Keywords


Enfermagem; Educação; Educação em Enfermagem



DOI: https://doi.org/10.5205/1981-8963-v8i1a9625p201-206-2014



 

INDEXADORES E BASES BIBLIOGRÁFICAS:

doaj

capes bvs ebesco elsevier nlm diadorim periodicaabec

 

cinahl citefactor cuidenplusb socolar ulrichs sumarios

 

Licença Creative Commons

All the contents of this journal, except where otherwise noted, is licensed under a Creative Commons Attribution License