Throwing dice and coins: relation of (in)dependence under the perspective of primary school children

Authors

  • Rita Batista UFPE
  • Rute Elisabete Borba Universidade Federal de Pernambuco

Keywords:

independence of events, probability, children, early years, games

Abstract


The independence of events is a fundamental condition for randomness. The understanding of randomness, in turn, is considered as one of the four cognitive demands for grasping probability, in addition to the formation of sample space, the comparison of probabilities and the understanding of correlations. In a random sequence, the events that follow have no relation with or influence on future or past events, i.e., each event is independent. However, children, and also adults, are influenced by the nature of the relation that they believe exists between two or more events. This article is a part of a research that investigated probabilistic intuitions of 1st, 3rd and 5th grade children and data was obtained from clinical interviews, which involved two games. The results suggested that most children used the intuitive meaning of probability and made the mistakes of positive recency or negative recency. We see that probability education can begin since the early school years, with the utilization of games, considering intuitive notions that children already have and allowing discussions that permit advances in their probabilistic reasoning.

References

BATANERO, Carmen. Significados de la probabilidad en la educación secundaria. Relime, Ciudad de México, v. 8, n. 3, nov. 2005.

BATANERO, Carmen; DIAZ, Carmen. Meaning and understanding of mathematics. The case of probability. In: VAN BENDENGREN, Jean Paul; FRANÇOIS, Karen (Ed.). Philosophical Dimensions in Mathematics Education. New York: Springer, 2007. p. 107-128.

BATANERO, Carmen; HENRY, Michel; PARZYSZ, Bernard. The nature of chance and probability. In: JONES, G. (Ed.). Exploring probability in school: challenges for teaching and learning. Dordrecht: Kluwer, 2005, pp. 16-42.

BRASIL. Secretaria de Educação Básica. Pacto Nacional pela Alfabetização na Idade Certa: Jogos na Alfabetização Matemática. Ministério da Educação. Diretoria de Apoio à Gestão Educacional. Brasília: MEC, SEB, 2014.

BRYANT, Peter; NUNES, Terezinha. Children’s understanding of probability: a literature review. Oxford: Nuffield Foundation, 2012. Disponível em: <http://www.nuffieldfoundation.org/sites/default/files/files/Nuffield_CuP_FULL_REPORTv_ FINAL.pdf>. Acesso em: 22 set. 2014.

CARRAHER, Terezinha Nunes. O método clínico usando os exames de Piaget. 5. ed. São Paulo: Cortez, 1998.

CAZORLA, Irene; KATAOKA, Verônica; NAGAMINE, Camila. Os passeios aleatórios da Carlinha. A estatística vai à escola. Coleção UESC. Projeto: Avale - Ambiente Virtual de apoio ao Letramento Estatístico. Ilhéus: Universidade Estadual de Santa Cruz, 2011. Disponível em: . Acesso em: 28 set. 2014.

CAZORLA, Irene; SANTANA, Eurivalda. Tratamento da Informação para o Ensino Fundamental e Médio. Itabuna, BA: Via Litterarum, 2006.

FERNANDEZ, Dinara W. Xavier; FERNANDEZ, Dierê Xavier. O Prazer de Aprender Probabilidade Através de Jogos: Descobrindo a Distribuição Binomial. Atas da Conferência Internacional “Experiências e Expectativas do Ensino de Estatística – Desafios para o Século XXI”. Florianópolis, SC, 20 a 23 de setembro de 1999.

GAL, Iddo. Toward ‘probability literacy’ for all citizens. In: JONES, Graham. Exploring probability in school: Challenges for teaching and learning. Netherlands: Kluwer Academic Publishers, 2004. p. 43-71.

JONES, Graham A. The challenges of teaching probability in school. New York: Spring, 2006. Disponível em: < http://www.mathunion.org/fileadmin/ICMI/files/Digital_Library/ICMEs/Bulletin_Jones.pdf >. Acesso em: 30 dez. 2015.

NAGAMINE, Camila Macedo Lima; HENRIQUES, Afonso; UTSUMI, Miriam Cardoso; CARZOLA, Irene Maurício. Análise Praxeológica dos Passeios Aleatórios da Mônica. Boletim de Educação Matemática. Rio Claro, SP, vol. 24, núm. 39, agosto, 2011, p. 451- 472. Red de Revistas Científicas de América Latina, el Caribe, España y Portugal. Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho. Disponível em: <http://www.redalyc.org/pdf/2912/291222099007.pdf

SILVA, Rita. É a moeda que diz não é a gente que quer não: conhecimentos probabilísticos de crianças em situações de jogos. 2016. 135 f. Dissertação (Mestrado em Educação Matemática e Tecnológica) - Programa de Pós-graduação em Educação Matemática e Tecnológica, Centro de Educação da Universidade Federal de Pernambuco, 2016.

VIALI, Lori. Algumas Considerações Sobre a Origem da Teoria da Probabilidade. Revista Brasileira de História da Matemática, Rio Claro, SP, v. 8, p. 85-97, 2008.

Published

2016-09-17

How to Cite

Batista, R., & Borba, R. E. (2016). Throwing dice and coins: relation of (in)dependence under the perspective of primary school children. Em Teia | Revista De Educação Matemática E Tecnológica Iberoamericana, 7(1). Retrieved from http://periodicos.ufpe.br/revistas/emteia/article/view/3882