Throwing dice and coins: relation of (in)dependence under the perspective of primary school children
Keywords:
independence of events, probability, children, early years, gamesAbstract
The independence of events is a fundamental condition for randomness. The understanding of randomness, in turn, is considered as one of the four cognitive demands for grasping probability, in addition to the formation of sample space, the comparison of probabilities and the understanding of correlations. In a random sequence, the events that follow have no relation with or influence on future or past events, i.e., each event is independent. However, children, and also adults, are influenced by the nature of the relation that they believe exists between two or more events. This article is a part of a research that investigated probabilistic intuitions of 1st, 3rd and 5th grade children and data was obtained from clinical interviews, which involved two games. The results suggested that most children used the intuitive meaning of probability and made the mistakes of positive recency or negative recency. We see that probability education can begin since the early school years, with the utilization of games, considering intuitive notions that children already have and allowing discussions that permit advances in their probabilistic reasoning.
References
BATANERO, Carmen. Significados de la probabilidad en la educación secundaria. Relime, Ciudad de México, v. 8, n. 3, nov. 2005.
BATANERO, Carmen; DIAZ, Carmen. Meaning and understanding of mathematics. The case of probability. In: VAN BENDENGREN, Jean Paul; FRANÇOIS, Karen (Ed.). Philosophical Dimensions in Mathematics Education. New York: Springer, 2007. p. 107-128.
BATANERO, Carmen; HENRY, Michel; PARZYSZ, Bernard. The nature of chance and probability. In: JONES, G. (Ed.). Exploring probability in school: challenges for teaching and learning. Dordrecht: Kluwer, 2005, pp. 16-42.
BRASIL. Secretaria de Educação Básica. Pacto Nacional pela Alfabetização na Idade Certa: Jogos na Alfabetização Matemática. Ministério da Educação. Diretoria de Apoio à Gestão Educacional. Brasília: MEC, SEB, 2014.
BRYANT, Peter; NUNES, Terezinha. Children’s understanding of probability: a literature review. Oxford: Nuffield Foundation, 2012. Disponível em: <http://www.nuffieldfoundation.org/sites/default/files/files/Nuffield_CuP_FULL_REPORTv_ FINAL.pdf>. Acesso em: 22 set. 2014.
CARRAHER, Terezinha Nunes. O método clínico usando os exames de Piaget. 5. ed. São Paulo: Cortez, 1998.
CAZORLA, Irene; KATAOKA, Verônica; NAGAMINE, Camila. Os passeios aleatórios da Carlinha. A estatística vai à escola. Coleção UESC. Projeto: Avale - Ambiente Virtual de apoio ao Letramento Estatístico. Ilhéus: Universidade Estadual de Santa Cruz, 2011. Disponível em: . Acesso em: 28 set. 2014.
CAZORLA, Irene; SANTANA, Eurivalda. Tratamento da Informação para o Ensino Fundamental e Médio. Itabuna, BA: Via Litterarum, 2006.
FERNANDEZ, Dinara W. Xavier; FERNANDEZ, Dierê Xavier. O Prazer de Aprender Probabilidade Através de Jogos: Descobrindo a Distribuição Binomial. Atas da Conferência Internacional “Experiências e Expectativas do Ensino de Estatística – Desafios para o Século XXI”. Florianópolis, SC, 20 a 23 de setembro de 1999.
GAL, Iddo. Toward ‘probability literacy’ for all citizens. In: JONES, Graham. Exploring probability in school: Challenges for teaching and learning. Netherlands: Kluwer Academic Publishers, 2004. p. 43-71.
JONES, Graham A. The challenges of teaching probability in school. New York: Spring, 2006. Disponível em: < http://www.mathunion.org/fileadmin/ICMI/files/Digital_Library/ICMEs/Bulletin_Jones.pdf >. Acesso em: 30 dez. 2015.
NAGAMINE, Camila Macedo Lima; HENRIQUES, Afonso; UTSUMI, Miriam Cardoso; CARZOLA, Irene Maurício. Análise Praxeológica dos Passeios Aleatórios da Mônica. Boletim de Educação Matemática. Rio Claro, SP, vol. 24, núm. 39, agosto, 2011, p. 451- 472. Red de Revistas Científicas de América Latina, el Caribe, España y Portugal. Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho. Disponível em: <http://www.redalyc.org/pdf/2912/291222099007.pdf
SILVA, Rita. É a moeda que diz não é a gente que quer não: conhecimentos probabilísticos de crianças em situações de jogos. 2016. 135 f. Dissertação (Mestrado em Educação Matemática e Tecnológica) - Programa de Pós-graduação em Educação Matemática e Tecnológica, Centro de Educação da Universidade Federal de Pernambuco, 2016.
VIALI, Lori. Algumas Considerações Sobre a Origem da Teoria da Probabilidade. Revista Brasileira de História da Matemática, Rio Claro, SP, v. 8, p. 85-97, 2008.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
a. Autores mantêm os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons Atribuição 4.0 Internacional (CC BY 4.0).
b. Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
c. Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) a qualquer ponto antes ou durante o processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado.
d. Os conteúdos da Revista Em Teia estão licenciados com uma Licença Creative Commons Atribuição 4.0 Internacional (CC BY 4.0). Esta licença permite que os reutilizadores distribuam, remixem, adaptem e desenvolvam o material em qualquer meio ou formato, desde que a atribuição seja dada ao criador. A licença permite o uso comercial.
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
a. Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0) License.
b. Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
c. Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work.
d. This license allows reusers to copy and distribute the material in any medium or format in unadapted form only, for noncommercial purposes only, and only so long as attribution is given to the creator.

