The invariant principles and combinatorialproblem solving

Authors

  • Lianny Milenna de Sá Melo Universidade Federal de Pernambuco
  • Juliana Ferreira Gomes da Silva Universidade Federal de Alagoas
  • Alina Galvão Spinillo Universidade federal de Pernambuco

Keywords:

combinatorial reasoning, cartesian product problems, combination problems, invariant principles, children

Abstract

This  paper,  based  on  Vergnaud'stheory  and  following previous studies, investigated whether making explicit  the  principles  governing  combinatorial  reasoning  would  help  children  to  solve  Cartesian product  problems  and  combination  problems.  Sixty  children  (mean  age 8years old), attending the 3rd year of elementary school in Recife, were asked to solve Cartesian product problems and combination problems   under   two   different   situations:   without   explanation   about   the   principles   governing combinatorial  reasoning  (Situation  I)  and  with  explanation about these principles. The results showed 2EM TEIA –Revista de Educação Matemática e Tecnológica Iberoamericana -vol. 7 -número 1-2016that  Cartesian  product  problems  are  solved  more  easily  than  the  combination  problems, and that the explanation  about  these  principles  has  favoured  the  solution  of  Cartesian  product  problems  only. Educational  implications  are discussed.

References

BORBA, R. E. S. R.; AZEVEDO, J. A construção de árvores de possibilidades com software: o desenvolvimento do raciocínio combinatório de Karine e Vitória. In: SPINILLO, A.; LAUTERT, S. L. (Orgs.), A pesquisa em Psicologia e suas implicações para a Educação Matemática. Recife: Editora Universitária, 2012.

BRASIL. Parâmetros Curriculares Nacionais. Matemática. 1º e 2º ciclos. Brasília: Secretaria de Ensino Fundamental, 1997.

INHELDER, B.; PIAGET, J. Da lógica da criança à lógica do adolescente. São Paulo: Pioneira, 1976.

MEKHMANDAROV, I. Analysis and synthesis of the cartesian product by kindergarten children. In: NAKAHARA, T.; KOYAMA, M. (Ed.), Proceedings of the 24th. Annual Conference of the PME. Hiroshima: Hiroshima University, 2000, v.3, p. 295-301.

MELO, L. M. S. O efeito da explicitação dos princípios invariantes na resolução de problemas de combinação por crianças. 2012. 183 f. Dissertação (mestrado), Universidade Federal de Pernambuco, Recife, 2012.

NUNES, T.; BRYANT, P. Crianças Fazendo Matemática. Porto Alegre: Artes Médicas, 1997.

PESSOA, C. A. S.; BORBA, R. E. S. R. Quem dança com quem: o desenvolvimento do raciocínio combinatório de crianças de 1ª a 4ª série. Zetetike, Campinas, v. 17, n. 31, jan/jun, p. 105-150, jan-jun, 2009.

PESSOA, C. A. S.; BORBA, R. E. S. R. O desenvolvimento do raciocínio combinatório na escolarização básica. Revista de Educação Matemática e Tecnológica Iberoamericana, v. 1, p. 1-22, 2010.

PESSOA, C. A. S.; MATOS FILHO, M. A. S. Estruturas multiplicativas: como os alunos compreendem os diferentes tipos de problemas? Simpósio Internacional de Pesquisa em Educação Matemática. Anais... Recife, 2006.

PIAGET, J.; SZEMINSKA, A. A gênese do número na criança. Rio de Janeiro: Zahar, 1971.

SANTOS, J. P. O.; MELLO, M. P.; MURARI, I. T. C. Introdução à análise combinatória. Campinas, SP: Editora da UNICAMP, 1998.

SILVA, J. F. G. O efeito da explicitação da correspondência um-para-muitos na resolução de problemas de produto cartesiano por crianças. 2010. 130 f. Dissertação (Mestrado em Psicologia Cognitiva), Universidade Federal de Pernambuco, Recife, 2010

.

SPINILLO, A. G.; SILVA, J. F. Making explicit the principles governing combinatorial reasoning: does it help children to solve cartesian product problems? 34th Conference of the International Group for the Psychology of Mathematics Education, Anais… Belo Horizonte, 2010, v. 4, p. 216-224.

SPINILLO, A. G.; FERREIRA, J.; LAUTERT, S. L. Ensino e aprendizagem de conceitos matemáticos a partir da explicitação dos princípios invariantes. In: CASTRO FILHO, J. A.; BARRETO, M. C.; BARGUIL, P. M.; MAIA, D. L.; PINHEIRO, J. L. (Org.) Matemática, cultura e tecnologia: perspectivas internacionais. Curituba: CRV, 2016, v. 1, p. 35-47.

VERGNAUD, G. Multiplicative structures. In: LESH, R.; LANDAU, M. (Orgs.). Acquisition of mathematics: concepts and processes. New York: Academic Press, 1983.

VERGNAUD, G. Multiplicative structures. In: HIEBERT, J..; BEHR, M. (Orgs.). Numbers concepts and operations in the middle grades. Hillsdale, NJ: Lawrence Erlbaum, 1998.

VERGNAUD, G. A matemática, a criança e a realidade: problemas de ensino da matemática na escola elementar (M. L. F. Moro, Trad.). Curitiba: Ed. da UFPR, 2009.

Published

2016-09-17

How to Cite

Melo, L. M. de S., Silva, J. F. G. da, & Spinillo, A. G. (2016). The invariant principles and combinatorialproblem solving. Em Teia | Revista De Educação Matemática E Tecnológica Iberoamericana, 7(1). Retrieved from http://periodicos.ufpe.br/revistas/emteia/article/view/3890