The invariant principles and combinatorialproblem solving
Keywords:
combinatorial reasoning, cartesian product problems, combination problems, invariant principles, childrenAbstract
This paper, based on Vergnaud'stheory and following previous studies, investigated whether making explicit the principles governing combinatorial reasoning would help children to solve Cartesian product problems and combination problems. Sixty children (mean age 8years old), attending the 3rd year of elementary school in Recife, were asked to solve Cartesian product problems and combination problems under two different situations: without explanation about the principles governing combinatorial reasoning (Situation I) and with explanation about these principles. The results showed 2EM TEIA –Revista de Educação Matemática e Tecnológica Iberoamericana -vol. 7 -número 1-2016that Cartesian product problems are solved more easily than the combination problems, and that the explanation about these principles has favoured the solution of Cartesian product problems only. Educational implications are discussed.References
BORBA, R. E. S. R.; AZEVEDO, J. A construção de árvores de possibilidades com software: o desenvolvimento do raciocínio combinatório de Karine e Vitória. In: SPINILLO, A.; LAUTERT, S. L. (Orgs.), A pesquisa em Psicologia e suas implicações para a Educação Matemática. Recife: Editora Universitária, 2012.
BRASIL. Parâmetros Curriculares Nacionais. Matemática. 1º e 2º ciclos. Brasília: Secretaria de Ensino Fundamental, 1997.
INHELDER, B.; PIAGET, J. Da lógica da criança à lógica do adolescente. São Paulo: Pioneira, 1976.
MEKHMANDAROV, I. Analysis and synthesis of the cartesian product by kindergarten children. In: NAKAHARA, T.; KOYAMA, M. (Ed.), Proceedings of the 24th. Annual Conference of the PME. Hiroshima: Hiroshima University, 2000, v.3, p. 295-301.
MELO, L. M. S. O efeito da explicitação dos princípios invariantes na resolução de problemas de combinação por crianças. 2012. 183 f. Dissertação (mestrado), Universidade Federal de Pernambuco, Recife, 2012.
NUNES, T.; BRYANT, P. Crianças Fazendo Matemática. Porto Alegre: Artes Médicas, 1997.
PESSOA, C. A. S.; BORBA, R. E. S. R. Quem dança com quem: o desenvolvimento do raciocínio combinatório de crianças de 1ª a 4ª série. Zetetike, Campinas, v. 17, n. 31, jan/jun, p. 105-150, jan-jun, 2009.
PESSOA, C. A. S.; BORBA, R. E. S. R. O desenvolvimento do raciocínio combinatório na escolarização básica. Revista de Educação Matemática e Tecnológica Iberoamericana, v. 1, p. 1-22, 2010.
PESSOA, C. A. S.; MATOS FILHO, M. A. S. Estruturas multiplicativas: como os alunos compreendem os diferentes tipos de problemas? Simpósio Internacional de Pesquisa em Educação Matemática. Anais... Recife, 2006.
PIAGET, J.; SZEMINSKA, A. A gênese do número na criança. Rio de Janeiro: Zahar, 1971.
SANTOS, J. P. O.; MELLO, M. P.; MURARI, I. T. C. Introdução à análise combinatória. Campinas, SP: Editora da UNICAMP, 1998.
SILVA, J. F. G. O efeito da explicitação da correspondência um-para-muitos na resolução de problemas de produto cartesiano por crianças. 2010. 130 f. Dissertação (Mestrado em Psicologia Cognitiva), Universidade Federal de Pernambuco, Recife, 2010
.
SPINILLO, A. G.; SILVA, J. F. Making explicit the principles governing combinatorial reasoning: does it help children to solve cartesian product problems? 34th Conference of the International Group for the Psychology of Mathematics Education, Anais… Belo Horizonte, 2010, v. 4, p. 216-224.
SPINILLO, A. G.; FERREIRA, J.; LAUTERT, S. L. Ensino e aprendizagem de conceitos matemáticos a partir da explicitação dos princípios invariantes. In: CASTRO FILHO, J. A.; BARRETO, M. C.; BARGUIL, P. M.; MAIA, D. L.; PINHEIRO, J. L. (Org.) Matemática, cultura e tecnologia: perspectivas internacionais. Curituba: CRV, 2016, v. 1, p. 35-47.
VERGNAUD, G. Multiplicative structures. In: LESH, R.; LANDAU, M. (Orgs.). Acquisition of mathematics: concepts and processes. New York: Academic Press, 1983.
VERGNAUD, G. Multiplicative structures. In: HIEBERT, J..; BEHR, M. (Orgs.). Numbers concepts and operations in the middle grades. Hillsdale, NJ: Lawrence Erlbaum, 1998.
VERGNAUD, G. A matemática, a criança e a realidade: problemas de ensino da matemática na escola elementar (M. L. F. Moro, Trad.). Curitiba: Ed. da UFPR, 2009.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
a. Autores mantêm os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons Atribuição 4.0 Internacional (CC BY 4.0).
b. Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
c. Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) a qualquer ponto antes ou durante o processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado.
d. Os conteúdos da Revista Em Teia estão licenciados com uma Licença Creative Commons Atribuição 4.0 Internacional (CC BY 4.0). Esta licença permite que os reutilizadores distribuam, remixem, adaptem e desenvolvam o material em qualquer meio ou formato, desde que a atribuição seja dada ao criador. A licença permite o uso comercial.
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
a. Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0) License.
b. Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
c. Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work.
d. This license allows reusers to copy and distribute the material in any medium or format in unadapted form only, for noncommercial purposes only, and only so long as attribution is given to the creator.

