On the need to start teaching / learning of statistics and probability in childhood
Keywords:
statistics in elementary school, probability in elementary school, teaching statistics and probability, statistics in childhood, probability in childhoodAbstract
The teaching of Statistics and Probability and even Stochastic is recommended by the PCN from the early years of schooling. In many countries this is already a reality, but in Brazil, despite the regulation for this to occur has been performed almost two decades, the reality has shown that little or almost nothing was done. The reasons lie mainly in the lack of teacher training, since the curriculum guidelines of mathematics courses, not forthis content. So there is an unusual situation where the law on the one hand, determines that the teaching of these contents should be done from the earliest years of schooling, but on the other hand, this is not mandatory for teachers who have to do itReferences
ALVARENGA, Náysa Taboada Silva; NOBRE, Isaura Alcina dos Santos; PAIVA, Maria Auxiliadora Vilela. Objetos de aprendizagem na Educação Estatística nos anos iniciais. Anais Eletrônicos do ENCEPAI (Encontro de Combinatória, Estatística e Probabilidade dos Anos Iniciais). De 01 a 04 de março de 2016. Recife, Pernambuco.
BATANERO, Carmen; ARTEAGA, Pedro; CONTRERAS, J. Miguel. El currículo de estadística en la enseñanza obligatoria. EM TEIA – Revista de Educação Matemática e Tecnológica Iberoamericana. v. 2, n. 2, p. 1-20, 2011.
BATISTA, Rita; BORBA, Rute. Conhecimento probabilístico de crianças: uma análise considerando o jogo travessia do rio. Proceedings of the Satellite conference of the International Association for Statistical Education (IASE), Rio de Janeiro, Brazil, July 2015.
BELLHOUSE, D. R. Probability and Statistics Ideas in the Classroom – Lessons from History. 55th Session of the International Statistical Institute. Sidney: [s.n.], p. 1-10, 2005.
BOROVCNIK, M.; KAPADIA, R. Research and Developments in Probability Education Internationally. Proceedings of the British Congress for Mathematics Education. [S.l.]: [s.n.], 2010.
BOTELHO, K. L. Teaching Statistics to Elementary Children: Using a Problem-Solving Approach to Enhance Learning. Rhode Island College. Providence, RI, p. 1-85, 2011.
BRASIL, S. D. E. F. Parâmetros curriculares nacionais: matemática. Secretaria de Educação Fundamental - MEC/SEF. Brasília, p. 88, 1997.
BRASIL. Parâmetros curriculares nacionais do ensino médio (PCNEM). Parte III: Ciências da natureza, matemática e suas tecnologias. Brasília: SEB/MEC, 2000.
BRASIL. Parâmetros Curriculares Nacionais: Terceiro e Quarto Ciclos do Ensino Fundamental. Matemática. SEF/MEC. Brasília, 1998.
BURRIL, G.; CAMDEN, M. (Eds.). Curricular development in statistics education: International Association for Statistical Education 2004 Roundtable. Voorburg, the Netherlands: ISI, 2006.
ČADEŽ, T. H.; ŠKRBEC, M. Undertanding the Concepts in Probability of Pre-School and Early School Children. Eurasia Journal of Mathematics, Science & Technology Education, v. 7, n. 4, p. 263-79, 2011.
CARVALHO, C. Olhares sobre a Educação Estatística em Portugal. SIPEMAT. Recife: [s.n.], p. 1-16, 2006.
COBB, G. W.; MOORE, D. S. Mathematics, Statistics, and Teaching. The American Mathematical Monthly, v. 104, n. 9, p. 801-23, November 1997.
ESTEVAM, Everton J. G. Educação estatística na educação infantil: estruturando e discutindo tarefas num curso de pedagogia. VII CIBEM (Congresso Iberoamericano de Educação Matemática). De 16 a 20 de setembro de 2013. Montevideo, Uruguai, 2013.
FERRINI-MUNDY, J. Principles and Standards for School Mathematics: a Guide for Mathematicians. Notices of the AMS, v. 47, n. 8, p. 869-76, September 2000.
FISCHBEIN, E.; PAMPU, I.; ION, M. L´Intuition probaliste chez l´enfant. Enfance, v. 20, n. 2, p. 193-208, 1967.
GEBELHOFF, R. Sequencing the genome creates so much data we don´t what to do with it, Whashington, DC, 7 Julho 2015. Disponivel em: < http://www.washingtonpost.com/news/speaking-of-science/wp/2015/07/07/sequencing -thegenome-creates-so-much-data-we-dont-know-what-to-do-with-it/>. Acesso em: 15 ago. 2015.
JAMES, Josh. Data Never Sleeps 3.0. August 13, 2015. Online: https://www.domo.com/blog/2015/08/data-never-sleeps-3-0/. Acesso em: 25 maio 2016.
LOPES, Celi A. E. Crianças e professoras desvendando as idéias probabilísticas e estatísticas na educação de infância. Anais do PROFMAT 2000. Ilha da Madeira, Portugal, 2000.
LOPES, Celi A. E. O ensino da estatística e da probabilidade na educação básica e a formação dos professores. Cadernos CEDES, Campinas, v. 28, n. 74, p. 57-73, Jan/Abr. 2008.
MEC (Ministério de Educação Espanhol). Decreto real 1513/2006 de 7 de dezembro que estabeleceu o ensino mínimo na Educação Primária. Madrid: Autor, 2006.
MELETIOU, M. On the formalist view of mathematics: impact on statistics instruction and learning. Proceedings of Third Europena Conference in Mathematics Education. Bellaria (Italy): Europena Research in Mathematics Education Society. 2003.
MILTON, K. C. Probability in the primary school. Australian Mathematics Teacher, 31, p. 169-78, 1975.
MONTEIRO, Carlos Eduardo; MARTNS, Maria Niedja Pereira. Recursos no Ensino de Probabilidade nos anos iniciais. Anais Eletrônicos do ENCEPAI (Encontro de Combinatória, Estatística e Probabilidade dos Anos Iniciais). Recife, Pernambuco. De 01 a 04 de março de 2016.
NCTM. Principles and standards for school mathematics. NCTM. Reston (VA). 2000.
PEREIRA-MENDOZA, L. Statistics Education of Primary Children in the Twenty-First Century. International Conference on Mathematics Education into the 21st Century. Cairo. Egypt: [s.n.], p. 258-62, 1999.
SANTOS, Jaqueline Lixandrão; SANTOS, Emily Vasconcelos. A produção de conceitos de Combinatória, Estatística e Probabilidade a partir do jogo “Corrida de Cavalos” com alunos do 4o ano do ensino fundamental. Anais Eletrônicos do ENCEPAI (Encontro de Combinatória, Estatística e Probabilidade dos Anos Iniciais). Recife, Pernambuco. De 01 a 04 de março de 2016.
SOUZA, Antônio Carlos de. A educação estatística na infância. XVII EBRAPEM (Encontro Brasileiro de Estudantes de Pós-Graduação em Educação Matemática). Rio Claro, São Saulo, 2008.
VIALI, L. O Ensino de Estatística e Probabilidade nos Cursos de Licenciatura em Matemática. SINAPE (Simpósio Nacional de Probabilidade e Estatística). Estância de São Pedro (SP): [s.n.], 2008.
WAY, Jonathan. The case for starting statistics education in kindergarten. Quartz, August 05, 2014. Disponivel em: <http://qz.com/245311/the-case-for-starting-statistics-education-inkindergarden/>. Acesso em: 5 ago. 2015.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
a. Autores mantêm os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons Atribuição 4.0 Internacional (CC BY 4.0).
b. Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
c. Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) a qualquer ponto antes ou durante o processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado.
d. Os conteúdos da Revista Em Teia estão licenciados com uma Licença Creative Commons Atribuição 4.0 Internacional (CC BY 4.0). Esta licença permite que os reutilizadores distribuam, remixem, adaptem e desenvolvam o material em qualquer meio ou formato, desde que a atribuição seja dada ao criador. A licença permite o uso comercial.
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
a. Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0) License.
b. Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
c. Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work.
d. This license allows reusers to copy and distribute the material in any medium or format in unadapted form only, for noncommercial purposes only, and only so long as attribution is given to the creator.

