Pedagogical Knowledge for Teaching Combinatorics:curriculum and policy documents for early schooling

Authors

  • Cristiane de Arimatea Rocha Universidade Federal de Pernambuco
  • Ana Paula Barbosa de Lima Universidade Federal de Pernambuco
  • Rute Elisabete de Souza Rosa Borba Universidade Federal de Pernambuco

Keywords:

combinatorics, curriculum orientations, teachers’ pedagogical knowledge, early years of elementary school

Abstract

This  paper  aims  to  investigate  how  early  schooling  teacher’s  pedagogical  knowledge  of Combinatorics  relates  to  official  curriculum  guidelines  and  other  guidance  documents  for  this level of education. For this, we analyzedcurriculum texts for the early years, at national level –the  National  Curriculum  Standards  and  the  Common  National  Base  Curriculum –as  well  as guiding  documents –the  guides  ofthe  National  Textbook  Programand  notebooks  of  the National  Pact  for  Literacy  at  the  Right  Age –and also Pernambuco’s Classroom Parameters. Interviews  were  conducted  with  three teachers  of  early  years  to  check  possible  links  between teacher’s knowledge to teach Combinatorics and curriculum texts and other guiding documents. The  results  indicate  that  in  the  documents  analyzed  there  is  greater  or  lesser  guidance  to teachers  on  how Combinatorics  can  be  worked  in  the  early  years.  The  teachers  interviewed indicate knowledge of some aspects recommended in the documents concerning the teaching of Combinatorics  from  the  beginning  of  schooling,  but  still  it  is  necessary  that  this  topic  is discussed more in initial and continuing teacher training.

Author Biography

Ana Paula Barbosa de Lima, Universidade Federal de Pernambuco

Doutoranda do Programa de Pós-Graduação em Educação Matemática e Tecnológica do Centro de Educação da Universidade Federal de Pernambuco. É formada em Licenciatura em Matemática pela Autarquia de Ensino Superior de Arcoverde (2010) com especialização em Programação de Ensino em Matemática pela Universidade de Pernambuco (2011) e mestrado em Educação Matemática e Tecnológica - EDUMATEC, UFPE (2015). É integrante do GERAÇÃO - Grupo de Estudos em Raciocínio Combinatório

References

BALL, Deborah; THAMES, Mark; PHELPS, Geoffrey. Content Knowledge for Teaching: what makes it special? Journal of Teacher Education. Michigan, v. 59, n. 5 pp. 389-407. Novembro, 2008.

BARRETO, Fernanda; BORBA, Rute. Como o raciocínio combinatório tem sido apresentado em livros didáticos de anos iniciais. In: ENEM, 10, 2010, Salvador. Anais 10º Encontro Nacional de Educação Matemática - ENEM. Salvador: SBEM, 2010. pp. 1-10.

BORBA, Rute. O raciocínio combinatório na Educação Básica. In: ENEM, 10, 2010, Salvador. Anais 10º Encontro Nacional de Educação Matemática - ENEM. Salvador: SBEM, 2010. pp. 1-16.

BORBA, Rute. Vamos combinar, arranjar e permutar: Aprendendo Combinatória desde os anos iniciais de escolarização. In: ENEM, 11, 2013, Salvador. Anais 11º Encontro Nacional de Educação Matemática - ENEM. Salvador: SBEM, 2013. pp. 1-15.

BORBA, Rute; PESSOA, Cristiane; ROCHA, Cristiane; ASSIS, Adriane. A formação de professores de anos iniciais do Ensino Fundamental para o ensino da Combinatória. Revista Paranaense de Educação Matemática. Campo Mourão, PR, v. 3, n. 4, pp. 115-137. jan.-jun. 2014.

BORBA, Rute; PESSOA, Cristiane; ROCHA, Cristiane. Como estudantes e professores de anos iniciais pensam sobre problemas combinatórios. Educação Matemática Pesquisa (Online). São Paulo, v. 15, n. 4. pp. 895-908. Número Especial, 2013.

BORBA, Rute; ROCHA, Cristiane; AZEVEDO, Juliana. Estudos em Raciocínio Combinatório: investigações e práticas de ensino na Educação Básica. BOLEMA - Boletim de Educação Matemática. Rio Claro, v. 29, n. 53, pp. 1348-1368. Dezembro, 2015.

BORBA, Rute; ROCHA, Cristiane; LIMA, Ana Paula. Conhecimentos docentes sobre combinatória: reflexões para a prática em sala de aula. In: LAURINO, D. P.; RODRIGUES, S. C. Estudos em educação em ciências. Rio Grande: Editora da FURG, 2016. pp. 233-252. Disponível em: < http://repositorio.furg.br/bitstream/handle/1/5939/Livro%20Estudos%20em%20Educa ção%20em%20Ciências%20-%2023.02.pdf?sequence=3 > Acesso em: 30 maio 2016.

BRASIL. SEF. Parâmetros Curriculares Nacionais (PCN): Matemática. Ensino de primeira a quarta série. Brasília: MEC, 1997.

BRASIL. Ministério da Educação e do Desporto. SEF. Referencial Curricular Nacional para a Educação Infantil. v. 3. Brasília: MEC/SEF, 1998.

BRASIL. FNDE. SEB. Guia de livros didáticos: PNLD 2014 para o Ensino Fundamental – Anos Iniciais: Matemática. Brasília: Ministério da Educação, 2013.

BRASIL. FNDE. SEB. Guia de livros didáticos: PNLD 2016 para o Ensino Fundamental – Anos Iniciais: Matemática. Brasília: Ministério da Educação, 2015.

BRASIL. SEB. Diretoria de Apoio à Gestão Educacional. Pacto Nacional pela Alfabetização na Idade Certa: Educação Estatística. Ministério da Educação. Brasília: MEC, SEB, 2014.

BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular. BNCC. Proposta Preliminar. Segunda Versão Revista. Brasília: MEC, 2016. Disponível em: < http://basenacionalcomum.mec.gov.br/documentos/bncc-2versao.revista.pdf > Acesso em: 30 maio 2016.

CANAVARRO, Ana; PONTE, João. O papel do professor no currículo de Matemática. In: GTI (Ed.), O professor e o desenvolvimento curricular. Lisboa: APM, 2005. pp. 63-90.

ENGLISH, Lyn. Combinatorics and the development of children’s combinatorial reasoning. In: JONES, G. A. (Ed) Exploring probability in school: Challenges for teaching and Learning. USA: Springer, 2005. pp. 121-141.

GARDINER, Anthony. A cautionary. In: KENNY, M. J.; HIRSH, C. R. (Eds) Discrete mathematics across the curriculum, K-12. Reston, VA: NCTM, 1991. pp. 10-17.

GROSSMAN, Pam; WILSON, San; SHULMAN, Lee. Profesores de sustancia: el conocimiento de la materia para la enseñanza. Profesorado. Revista de currículum y formación del profesorado, Granada, v. 9, n. 2, pp. 1-25, 2005.

KAPUR, J. N. Combinatorial Analysis and School Mathematics. Educational Studies in Mathematics Springer Netherlands v. 3. n. 1, pp. 111-127, 1970.

LIMA, Ana Paula. Princípio Fundamental da Contagem: Conhecimentos de professores de Matemática sobre seu uso na resolução de situações combinatórias. 2015. Dissertação (Mestrado em Educação Matemática e Tecnológica) - EDUMATEC, UFPE, Recife, 2015.

LIMA, Ana Paula; BORBA, Rute. Conhecimentos horizontal e curricular propostos para o ensino de combinatória nos anos iniciais do Ensino Fundamental. In: ENCEPAI, I, 2016, Recife. Encontro de Combinatória, Probabilidade e Estatística dos Anos Iniciais. Recife: SBEM, 2016. pp. 1-10.

PERNAMBUCO. Secretaria de Educação. Parâmetros na Sala de Aula. Matemática - Ensino Fundamental e Médio. Recife: SE, 2013.

PESSOA, Cristiane; BORBA, Rute. Quem dança com quem: o desenvolvimento do raciocínio combinatório de crianças de 1ª a 4ª série. ZETETIKÉ – Cempem – FE – Unicamp, v. 17, jan-jun, 2009. pp. 105-150.

PESSOA, Cristiane; BORBA, Rute. Do young children notice what combinatorial situations require?. In: PME, 36, 2012, Taipei. 36th Conference of the International Group for the Psychology of Mathematics Educaction. Taipei, Taiwan: Proceedings of PME 36, 2012. p. 1-1.

ROCHA, Cristiane. Formação docente e o ensino de Combinatória: diversos, olhares, diferentes conhecimentos. 2011. Dissertação (Mestrado em Educação Matemática e Tecnológica) - EDUMATEC, UFPE, Recife, 2011.

ROCHA, Cristiane; LIMA, Ana Paula; BORBA, Rute. Conhecimentos de professores para ensinar Combinatória: contribuições de pesquisas. In: SIPEM. Pirenópolis, GO: SBEM, 2015. pp. 1-12.

ROCHA, Cristiane; BORBA, Rute. Formação Docente e o Ensino de Problemas Combinatórios. Anais do XIV EBRAPEM - XIV Encontro Brasileiro de Estudantes de Pós-Graduação em Educação Matemática, 2010, Campo Grande, MS. Educação Matemática: Diversidades e Particularidades no cenário nacional. Campo Grande, MS, 2010. p. 1-20.

ROCHA, Cristiane; BORBA, Rute. Conhecimentos pedagógicos para ensinar combinatória apresentados por professores dos anos iniciais para resoluções de um problema de arranjo. In: ENCEPAI, I, 2016, Recife. Encontro de Combinatória, Probabilidade e Estatística dos Anos Iniciais. Recife: SBEM, 2016. pp. 1-10.

SACRISTÁN, José. Currículo: uma reflexão sobre a prática. Tradução de Ernani F. da Fonseca Rosa. 3. ed. Porto Alegre: ArtMed, 2000.

SACRISTÁN, José. O que significa o currículo? In: SACRISTÁN, José (org.). Saberes e Incertezas sobre o Currículo. Porto Alegre: Penso, 2013. pp. 16-35. Trad. Alexandre Salvaterra.

SHULMAN, Lee. Knowledge and teaching: foundations of the New Reform. Harvard Educational Review. Massachusetts. v. 57, n. 1, pp. 1-21. Fevereiro, 1987.

Published

2016-09-17

How to Cite

Rocha, C. de A., Lima, A. P. B. de, & Borba, R. E. de S. R. (2016). Pedagogical Knowledge for Teaching Combinatorics:curriculum and policy documents for early schooling. Em Teia | Revista De Educação Matemática E Tecnológica Iberoamericana, 7(1). Retrieved from http://periodicos.ufpe.br/revistas/emteia/article/view/3895