Teaching probability in early school years: a look at the approach in textbooks

Authors

  • Michaelle Renata Moraes de Santana Universidade Federal de Pernambuco
  • Rute Elizabete Souza de Rosa Borba Universidade Federal de Pernambuco

Keywords:

probability, early years, elementary school, textbooks, activities proposed

Abstract

This article aims to analyzethe approach toprobabilityin Mathematics textbooks of the early years of Elementary School. 11 books of the 5th year of the National Textbook Plan Guide of 2006 were analyzed,It  was observedthat  the  ways  commonly  used  for  the  introduction  of probability  are  associated  with  the ideas  of percentages, fractionsorCombinatorics.  There werealso   five   notions that were   explicitly   addressed: chance, probability, randomexperiment, predictionand trial,  with chance  being the  most frequent,  but  no  collection addressed all of these  notions. As  for the types of activities, the  most frequent were problem situations, with 50%  of  the  problems  presented  only  with  the  statement  and  without  any auxiliary  symbolic  representation,  in  addition  to  writing.  We  conclude  that,  in  general, textbooks  do  not  exploreprobabilitywidely,  because it  is  presented  in  afragmented  way,without motivating the student to learn this concept.

References

AZCÁRATE, P.; CARDEÑOSO, J. M.; PÓRLAN, R. Concepciones de futuros profesores de primaria sobre la noción de aleatoriedad. Enseñanza de las ciencias, Cádiz, v. 16, n. 1, p. 85- 97, 1998.

BATANERO, Carmen; GODINO, Juan. Estocástica y su didáctica para maestros. Granada: Universidad de Granada, 2002.

BELFORT, Elizabeth; MANDARINO, Mônica Cerbella Freire. Como é escolhido o livro didático de matemática dos primeiros anos do Ensino Fundamental? In: ENCONTRO NACIONAL DE EDUCAÇÃO MATEMÁTICA - ENEM, 8., 2004, Recife. Anais... Recife: UFPE, 2004.

BRASIL. Guia do livro didático 2007: Matemática: séries/anos iniciais do ensino fundamental. Secretaria de Educação Básica. Brasília: Ministério da Educação, Secretaria de Educação Básica, 2006.

BRASIL. Parâmetros Curriculares Nacionais: Matemática. Ministério da Educação. Brasília: Secretaria de Educação Fundamental, 1997.

BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria de Educação Básica. Pacto Nacional de Alfabetização na Idade Certa: Educação Estatística, Diretoria de Apoio à Gestão Educacional. Brasília: MEC, SEB, 2014.

BRYANT, Peter; NUNES, Terezinha. Children’s understanding of probability. A literature review (full report). 2012. Disponível em: http://www.nuffieldfoundation.org/sites/default/files/files/Nuffield_CuP_FULL_REPORTv_ FINAL.pdf. Acesso em: 26 set. 2015.

CARVALHO, J. B. P.; LIMA, P. F. Escolha e uso do livro didático. v. 17, p. 15-30. Brasília, 2010.

COUTINHO, C. Introdução ao conceito de probabilidade pela visão frequentista – estudo epistemológico e didático. 1994. 151f. Dissertação (Mestrado em Educação Matemática) – Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 1994.

LOPES, Celi. O desenvolvimento da Probabilidade e da Estatística. In: ENCONTRO REGIONAL DE PROFESSORES DE MATEMÁTICA, 18, 2005, Campinas, LEM/IMECC/UNICAMP, Anais... 2005.

MORGADO, A. C.; PITOMBEIRA, J. C.; CARVALHO, P. C. P.; FERNANDEZ, P. Análise combinatória e probabilidade. Rio de Janeiro: SBM, 2004.

MUNIZ, Cristiano; GONÇALVES, Harryson. A educação estatística no Ensino Fundamental: discussões sobre a práxis de professoras que ensinam matemática no interior de Goiás. Educação Matemática em Revista. São Paulo, SBEM, v. 1, n. 18/19, p. 26-33, 2005.

NOVAES, D.; COUTINHO, C. Estatística para a educação profissional. São Paulo: Atlas, 2009.

OLIVEIRA, Silvana; CAZORLA, Irene. Ensinando probabilidades no ensino fundamental. Educação Matemática em Revista. São Paulo, SBEM, v. 24, n. 13, p. 3-6, 2008.

VERGNAUD, G. Psicologia do desenvolvimento cognitivo e didática das matemáticas. Um exemplo: as estruturas aditivas. Análise Psicológica, Lisboa, v. 1, p. 75-90, 1986.

VIALI, Lori; OLIVEIRA, Paulo Iorque Freitas de. Uma Análise de Conteúdos de Probabilidade em Livros Didáticos do Ensino Médio. In: LOPES, Celi Espasandin; COUTINHO, Cileda de Queiroz e Silva; ALMOULOUD, Saddo Ag (Orgs.). Estudos e Reflexões em Educação Estatística. São Paulo: Mercado de Letras, 2010. p. 85-103.

Published

2016-09-17

How to Cite

Santana, M. R. M. de, & Borba, R. E. S. de R. (2016). Teaching probability in early school years: a look at the approach in textbooks. Em Teia | Revista De Educação Matemática E Tecnológica Iberoamericana, 7(1). Retrieved from http://periodicos.ufpe.br/revistas/emteia/article/view/4995