Teaching probability in early school years: a look at the approach in textbooks
Keywords:
probability, early years, elementary school, textbooks, activities proposedAbstract
This article aims to analyzethe approach toprobabilityin Mathematics textbooks of the early years of Elementary School. 11 books of the 5th year of the National Textbook Plan Guide of 2006 were analyzed,It was observedthat the ways commonly used for the introduction of probability are associated with the ideas of percentages, fractionsorCombinatorics. There werealso five notions that were explicitly addressed: chance, probability, randomexperiment, predictionand trial, with chance being the most frequent, but no collection addressed all of these notions. As for the types of activities, the most frequent were problem situations, with 50% of the problems presented only with the statement and without any auxiliary symbolic representation, in addition to writing. We conclude that, in general, textbooks do not exploreprobabilitywidely, because it is presented in afragmented way,without motivating the student to learn this concept.References
AZCÁRATE, P.; CARDEÑOSO, J. M.; PÓRLAN, R. Concepciones de futuros profesores de primaria sobre la noción de aleatoriedad. Enseñanza de las ciencias, Cádiz, v. 16, n. 1, p. 85- 97, 1998.
BATANERO, Carmen; GODINO, Juan. Estocástica y su didáctica para maestros. Granada: Universidad de Granada, 2002.
BELFORT, Elizabeth; MANDARINO, Mônica Cerbella Freire. Como é escolhido o livro didático de matemática dos primeiros anos do Ensino Fundamental? In: ENCONTRO NACIONAL DE EDUCAÇÃO MATEMÁTICA - ENEM, 8., 2004, Recife. Anais... Recife: UFPE, 2004.
BRASIL. Guia do livro didático 2007: Matemática: séries/anos iniciais do ensino fundamental. Secretaria de Educação Básica. Brasília: Ministério da Educação, Secretaria de Educação Básica, 2006.
BRASIL. Parâmetros Curriculares Nacionais: Matemática. Ministério da Educação. Brasília: Secretaria de Educação Fundamental, 1997.
BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria de Educação Básica. Pacto Nacional de Alfabetização na Idade Certa: Educação Estatística, Diretoria de Apoio à Gestão Educacional. Brasília: MEC, SEB, 2014.
BRYANT, Peter; NUNES, Terezinha. Children’s understanding of probability. A literature review (full report). 2012. Disponível em: http://www.nuffieldfoundation.org/sites/default/files/files/Nuffield_CuP_FULL_REPORTv_ FINAL.pdf. Acesso em: 26 set. 2015.
CARVALHO, J. B. P.; LIMA, P. F. Escolha e uso do livro didático. v. 17, p. 15-30. Brasília, 2010.
COUTINHO, C. Introdução ao conceito de probabilidade pela visão frequentista – estudo epistemológico e didático. 1994. 151f. Dissertação (Mestrado em Educação Matemática) – Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 1994.
LOPES, Celi. O desenvolvimento da Probabilidade e da Estatística. In: ENCONTRO REGIONAL DE PROFESSORES DE MATEMÁTICA, 18, 2005, Campinas, LEM/IMECC/UNICAMP, Anais... 2005.
MORGADO, A. C.; PITOMBEIRA, J. C.; CARVALHO, P. C. P.; FERNANDEZ, P. Análise combinatória e probabilidade. Rio de Janeiro: SBM, 2004.
MUNIZ, Cristiano; GONÇALVES, Harryson. A educação estatística no Ensino Fundamental: discussões sobre a práxis de professoras que ensinam matemática no interior de Goiás. Educação Matemática em Revista. São Paulo, SBEM, v. 1, n. 18/19, p. 26-33, 2005.
NOVAES, D.; COUTINHO, C. Estatística para a educação profissional. São Paulo: Atlas, 2009.
OLIVEIRA, Silvana; CAZORLA, Irene. Ensinando probabilidades no ensino fundamental. Educação Matemática em Revista. São Paulo, SBEM, v. 24, n. 13, p. 3-6, 2008.
VERGNAUD, G. Psicologia do desenvolvimento cognitivo e didática das matemáticas. Um exemplo: as estruturas aditivas. Análise Psicológica, Lisboa, v. 1, p. 75-90, 1986.
VIALI, Lori; OLIVEIRA, Paulo Iorque Freitas de. Uma Análise de Conteúdos de Probabilidade em Livros Didáticos do Ensino Médio. In: LOPES, Celi Espasandin; COUTINHO, Cileda de Queiroz e Silva; ALMOULOUD, Saddo Ag (Orgs.). Estudos e Reflexões em Educação Estatística. São Paulo: Mercado de Letras, 2010. p. 85-103.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
a. Autores mantêm os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons Atribuição 4.0 Internacional (CC BY 4.0).
b. Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
c. Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) a qualquer ponto antes ou durante o processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado.
d. Os conteúdos da Revista Em Teia estão licenciados com uma Licença Creative Commons Atribuição 4.0 Internacional (CC BY 4.0). Esta licença permite que os reutilizadores distribuam, remixem, adaptem e desenvolvam o material em qualquer meio ou formato, desde que a atribuição seja dada ao criador. A licença permite o uso comercial.
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
a. Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0) License.
b. Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
c. Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work.
d. This license allows reusers to copy and distribute the material in any medium or format in unadapted form only, for noncommercial purposes only, and only so long as attribution is given to the creator.

