Iimage analysis tables and charts in brazil mathematics test for children
Keywords:
Provinha Brasil de Matemática, graphics, tables, imagesAbstract
This article aims to report a descriptive analysis of images used in items Provinha Brasil(Brasilian Math Test)about Math that relate to reading data in graphs and tables. This is a test applied at the beginning and end of the 2nd year of school for children around 7 years, and their images seek to be attractive to this audience, as well as a useful support to theunderstanding of item. The study has a descriptive design, sustained in documentary research. The analysis corpus is constituted of the images used in items related to graphics and tables that have been applied in the test between 2011 and 2014. It was observed that the images are relatively appropriate for children. It is noteworthy, as pointed out in previous studies, the importance of care in the presentation of graphs and tables to be self-explanatory, with all its elements, such as title, categories and indicative variables. It stresses the importance of the images are presented in multiple ways, without necessarily categories being left and numbers to the right or data in descending order, in order to take the kids to make themselves account that there is no single way to systematize information.References
BRASIL. Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional. Brasília: MEC/SEF, 1996.
BRASIL. Plano Nacional de Educação. Brasília: MEC/SEF, 2012.
CÂMARA, M. Análise dos resultados do pré-teste da Provinha Brasil de Matemática. Estudos em Avaliação Educacional, São Paulo, v. 24, n. 54, p. 100-117, jan./abr. 2013.
CRISTOFOLINI, C. Refletindo sobre a Provinha Brasil a partir das dimensões sociocultural, linguística e cognitiva da leitura. Alfa, São José Rio Preto, SP, v. 56, n. 1, 2012.
FREITAG, R.; ALMEIDA, A.; ROSARIO, M. Contribuições para o aprimoramento da Provinha Brasil enquanto instrumento diagnóstico do nível de alfabetização e letramento nas séries iniciais. Revista Brasileira de Estudos Pedagógicos. Brasília, v. 94, n. 237, 2013.
GALVÃO, E.; NACARATO, A. O letramento matemático e a resolução de problemas na Provinha Brasil, Revista Eletrônica de Educação, v. 7, n. 3, p. 81-96, 2013.
GIL, A. Como elaborar projetos de pesquisa. São Paulo: Atlas, 2010.
GONTIJO, C. Avaliação da alfabetização: Provinha Brasil. Educação Pesquisa. São Paulo, v. 38, n. 3, 2012.
GUIMARÃES, G.; OLIVEIRA, P. Educação Estatística e Avaliações em Larga Escala: uma análise de itens e descritores. In: CIAEM - Conferência Interamericana de Educação Matemática, Recife: UFPE, 2011.
GUIMARÃES, G.; FERREIRA, V. G.; ROAZZI, A. Categorização e representação de dados no ensino fundamental. Anais da 23ª Reunião Anual da ANPED. Caxambu (MG): Associação Nacional de Pós-Graduação e Pesquisa em Educação, 2000.
GUIMARÃES, G.; GITIRANA, V.; ROAZZI, A. Interpretando e construindo gráficos. Anais da 24ª Reunião Anual da ANPED. Caxambu (MG): Associação Nacional de Pós-Graduação e Pesquisa em Educação, 2001.
INEP - Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais. Matriz de Referência para Avaliação da Alfabetização Matemática Inicial. Brasília: MEC, 2010.
INEP - Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Provinha Brasil de Matemática. Brasília: MEC, 2011.
LOBO, K. Investigando a presença de imagem na resolução de problemas com ideias aditivas na provinha Brasil de matemática. 2012. Dissertação (Mestrado) - Programa de Pós-Graduação em Educação Matemática e Tecnológica, Recife, 2012.
MANDARINO, M.; COELHO, F. A Provinha Brasil de Matemática: reflexões com base numa aplicação piloto. EM TEIA: Revista de Educação Matemática e Tecnológica Iberoamericana, v. 2, p. 32, 2011.
MORAIS, A. Políticas de avaliação da alfabetização: discutindo a Provinha Brasil. Revista Brasileira de Educação, Rio de Janeiro, v. 17, n. 51, 2012.
MUNHOZ, D. P. Provinha Brasil de Matemática: um estudo sobre a aplicação piloto com ênfase no bloco de Grandezas e Medidas. 2012. Dissertação (Mestrado) - Programa de PósGraduação em Educação para a Ciência, Bauru, 2012.
GUIMARÃES, G.; OLIVEIRA, P. Tratamento da Informação e Avaliação em Larga Escala nos anos iniciais. In: I CONAVE. Bauru: CECEMCA/UNESP. Anais do I Congresso Nacional de Avaliação em Educação, 2010.
OLIVEIRA, P.; GUIMARÃES, G. A Abordagem Estatística na Provinha Brasil de Matemática. ABAVE, Fortaleza: Publicações, 2011.
PASSOS, C.; NACARATO, A. O ensino de geometria no ciclo de alfabetização: um olhar apartir da provinha Brasil. Educação Matemática Pesquisa, São Paulo, v. 16, n. 4, pp. 1147- 1168, 2014.
RAUEN, F. Avaliação da habilidade de inferência em leitura: estudo de caso com uma questão da provinha Brasil. Linguagem e (dis)curso. Tubarão, v. 11, n. 2, 2011.
SILVA, J. A. ; BORBA, R. E. Desempenho de Estudantes em Itens sobre Tratamento da Informação na Provinha Brasil de Matemática. In: VI SIPEM - Seminário Internacional de Pesquisa em Educação Matemática, 2015, Pirenópolis. Anais do 6º Seminário Internacional de Pesquisa em Educação Matemática. Brasília: SBEM, 2015. v. 1. p. 1-14.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
a. Autores mantêm os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons Atribuição 4.0 Internacional (CC BY 4.0).
b. Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
c. Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) a qualquer ponto antes ou durante o processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado.
d. Os conteúdos da Revista Em Teia estão licenciados com uma Licença Creative Commons Atribuição 4.0 Internacional (CC BY 4.0). Esta licença permite que os reutilizadores distribuam, remixem, adaptem e desenvolvam o material em qualquer meio ou formato, desde que a atribuição seja dada ao criador. A licença permite o uso comercial.
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
a. Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0) License.
b. Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
c. Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work.
d. This license allows reusers to copy and distribute the material in any medium or format in unadapted form only, for noncommercial purposes only, and only so long as attribution is given to the creator.

