Iimage analysis tables and charts in brazil mathematics test for children

Authors

  • João Alberto da Silva Universidade Federal do Rio Grande

Keywords:

Provinha Brasil de Matemática, graphics, tables, images

Abstract

This  article  aims  to  report  a  descriptive  analysis  of  images  used  in  items  Provinha  Brasil(Brasilian Math  Test)about  Math  that  relate  to  reading  data  in  graphs  and  tables.  This  is  a  test  applied  at  the beginning and end of the 2nd year of school for children around 7 years, and their images seek to be attractive  to  this  audience,  as  well  as  a  useful  support  to  theunderstanding  of  item.  The  study  has  a descriptive design, sustained in documentary research. The analysis corpus is constituted of the images used in items related to graphics and tables that have been applied in the test between 2011 and 2014. It was observed that the images are relatively appropriate for children. It is noteworthy, as pointed out in  previous  studies,  the  importance  of  care  in  the  presentation  of  graphs  and  tables  to  be  self-explanatory,  with  all  its  elements,  such  as  title,  categories  and  indicative  variables.  It  stresses  the importance of the images are presented in multiple ways, without necessarily categories being left and numbers to the right or data in descending order, in order to take the kids to make themselves account that there is no single way to systematize information.

References

BRASIL. Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional. Brasília: MEC/SEF, 1996.

BRASIL. Plano Nacional de Educação. Brasília: MEC/SEF, 2012.

CÂMARA, M. Análise dos resultados do pré-teste da Provinha Brasil de Matemática. Estudos em Avaliação Educacional, São Paulo, v. 24, n. 54, p. 100-117, jan./abr. 2013.

CRISTOFOLINI, C. Refletindo sobre a Provinha Brasil a partir das dimensões sociocultural, linguística e cognitiva da leitura. Alfa, São José Rio Preto, SP, v. 56, n. 1, 2012.

FREITAG, R.; ALMEIDA, A.; ROSARIO, M. Contribuições para o aprimoramento da Provinha Brasil enquanto instrumento diagnóstico do nível de alfabetização e letramento nas séries iniciais. Revista Brasileira de Estudos Pedagógicos. Brasília, v. 94, n. 237, 2013.

GALVÃO, E.; NACARATO, A. O letramento matemático e a resolução de problemas na Provinha Brasil, Revista Eletrônica de Educação, v. 7, n. 3, p. 81-96, 2013.

GIL, A. Como elaborar projetos de pesquisa. São Paulo: Atlas, 2010.

GONTIJO, C. Avaliação da alfabetização: Provinha Brasil. Educação Pesquisa. São Paulo, v. 38, n. 3, 2012.

GUIMARÃES, G.; OLIVEIRA, P. Educação Estatística e Avaliações em Larga Escala: uma análise de itens e descritores. In: CIAEM - Conferência Interamericana de Educação Matemática, Recife: UFPE, 2011.

GUIMARÃES, G.; FERREIRA, V. G.; ROAZZI, A. Categorização e representação de dados no ensino fundamental. Anais da 23ª Reunião Anual da ANPED. Caxambu (MG): Associação Nacional de Pós-Graduação e Pesquisa em Educação, 2000.

GUIMARÃES, G.; GITIRANA, V.; ROAZZI, A. Interpretando e construindo gráficos. Anais da 24ª Reunião Anual da ANPED. Caxambu (MG): Associação Nacional de Pós-Graduação e Pesquisa em Educação, 2001.

INEP - Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais. Matriz de Referência para Avaliação da Alfabetização Matemática Inicial. Brasília: MEC, 2010.

INEP - Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Provinha Brasil de Matemática. Brasília: MEC, 2011.

LOBO, K. Investigando a presença de imagem na resolução de problemas com ideias aditivas na provinha Brasil de matemática. 2012. Dissertação (Mestrado) - Programa de Pós-Graduação em Educação Matemática e Tecnológica, Recife, 2012.

MANDARINO, M.; COELHO, F. A Provinha Brasil de Matemática: reflexões com base numa aplicação piloto. EM TEIA: Revista de Educação Matemática e Tecnológica Iberoamericana, v. 2, p. 32, 2011.

MORAIS, A. Políticas de avaliação da alfabetização: discutindo a Provinha Brasil. Revista Brasileira de Educação, Rio de Janeiro, v. 17, n. 51, 2012.

MUNHOZ, D. P. Provinha Brasil de Matemática: um estudo sobre a aplicação piloto com ênfase no bloco de Grandezas e Medidas. 2012. Dissertação (Mestrado) - Programa de PósGraduação em Educação para a Ciência, Bauru, 2012.

GUIMARÃES, G.; OLIVEIRA, P. Tratamento da Informação e Avaliação em Larga Escala nos anos iniciais. In: I CONAVE. Bauru: CECEMCA/UNESP. Anais do I Congresso Nacional de Avaliação em Educação, 2010.

OLIVEIRA, P.; GUIMARÃES, G. A Abordagem Estatística na Provinha Brasil de Matemática. ABAVE, Fortaleza: Publicações, 2011.

PASSOS, C.; NACARATO, A. O ensino de geometria no ciclo de alfabetização: um olhar apartir da provinha Brasil. Educação Matemática Pesquisa, São Paulo, v. 16, n. 4, pp. 1147- 1168, 2014.

RAUEN, F. Avaliação da habilidade de inferência em leitura: estudo de caso com uma questão da provinha Brasil. Linguagem e (dis)curso. Tubarão, v. 11, n. 2, 2011.

SILVA, J. A. ; BORBA, R. E. Desempenho de Estudantes em Itens sobre Tratamento da Informação na Provinha Brasil de Matemática. In: VI SIPEM - Seminário Internacional de Pesquisa em Educação Matemática, 2015, Pirenópolis. Anais do 6º Seminário Internacional de Pesquisa em Educação Matemática. Brasília: SBEM, 2015. v. 1. p. 1-14.

Published

2016-09-17

How to Cite

Silva, J. A. da. (2016). Iimage analysis tables and charts in brazil mathematics test for children. Em Teia | Revista De Educação Matemática E Tecnológica Iberoamericana, 7(1). Retrieved from http://periodicos.ufpe.br/revistas/emteia/article/view/4996