Do steps of choiceinfluence the solution ofcombinatorial problems? The comparison between Cartesianproductsand permutations

Authors

  • Danielle Avanço Vega Universidade Federal de Pernambuco

Keywords:

problems, combinatorics, steps of choice, cartesian product, permutation

Abstract

One of the variables that may influence the solution of combinatorial problems are the steps of choice, that, according to Vega (2014),refers to the number of choices to be made on the problems. The basis of  this  research  is Vergnaud’s Theory   of  Conceptual  Fields   which   depicts  three  fundamental dimensions of a concept:the invariants, the situations that give meaning and symbolic representations. The survey was conducted with 24 students of the 6th year of Elementary School responding to atest aimed to compare the influence of the number of steps of choice in solving two types of combinatorial problems:Cartesian  product  problems  and  permutations.  Previous  studiesconsidered  the  Cartesianproduct problemthe easiestonefor students while permutation problem wasthe most difficult. As this research  is  a  cutout  of  a  larger  study  of  128  students  from  the  6th  grade  of Elementary School, accounting to six types of survey tests, comparing all types of combinatorial problems, we observed a reversal in the results obtained previously. It was noticed thatpermutation problems were easier than Cartesian productswhen the number of steps of choice was controlled in combinatorial problems.

References

AZEVEDO, Juliana. Alunos de anos iniciais construindo árvores de possibilidades: É melhor no papel ou no computador? 2013. Dissertação (Mestrado em Educação Matemática e Tecnológica) – Pós-Graduação em Educação Matemática e Tecnológica – Edumatec, UFPE, Recife, 2013.

BARRETO, F. O papel das representações simbólicas no desenvolvimento do raciocínio combinatório na educação de jovens e adultos. 2012. Dissertação (Mestrado em Educação Matemática e Tecnológica) – Programa de Pós-graduação em Educação Matemática e Tecnológica. UFPE, Recife, 2012.

BARRETO, F.; BORBA, R. Intervenções de Combinatória na educação de jovens e adultos. Anais... da XIII Conferência Interamericana de Educação Matemática. Recife - PE, 26 a 30 de junho de 2011.

BORBA, Rute. O Raciocínio Combinatório na Educação Básica. In: 10º Encontro Nacional de Educação Matemática - ENEM. Anais... Salvador, 2010.

BORBA, Rute; BRAZ, Flávia. O que é necessário para compreender problemas combinatórios condicionais? In: 3º Simpósio Internacional de Pesquisa em Educação Matemática, 2012, Fortaleza. Anais... Fortaleza, 2012.

BORBA, Rute; VEGA, Danielle Avanço; SILVA, Josenir; MARTINS, Niedja. Como etapas de escolha podem influenciar a resolução de problemas combinatórios. In: 11º Encontro Nacional de Educação Matemática - ENEM. Anais... Curitiba, 2013.

BRASIL. Ministério da Educação, Secretaria de Educação Básica. Parâmetros Curriculares Nacionais. Matemática. 1º e 2º ciclos. Brasília, DF, 1997.

CORREA, Jane; OLIVEIRA, Gisele. A escrita do problema e sua resolução: o entendimento intuitivo acerca da combinatória. Educar em Revista, Curitiba, n. especial, p. 77-91, 2011.

FISCHBEIN, Efraim. The Intuitive Sources of Probabilistic Thinking in Children. Dordrecht: Reidel, 1975.

INHELDER, Bárbara; PIAGET, Jean. Da lógica da criança à lógica do adolescente. São Paulo: Livraria Pioneira Editora, 1976.

MAHER, Carolyn; YANKELEWITZ, Dina. Representations as tools for building arguments.In: MAHER, Carolyn; POWER, Arthur; UPTEGROVE, Elizabeth. Combinatorics and Reasoning. New York: Springer, 2010.

MATIAS, Patricia; SANTOS, Missilane; PESSOA, Cristiane. Crianças de Educação Infantil resolvendo problemas de arranjo. In: 13º Conferência Interamericana de Educação Matemática - CIEM. Anais... Recife, 2011.

MORO, Maria Lucia; SOARES, Maria Tereza. Níveis de raciocínio combinatório e produto cartesiano na escola fundamental. Revista Educação Matemática Pesquisa. São Paulo, v. 8, n. 1, pp. 99-124, 2006.

PESSOA, Cristiane; BORBA, Rute. Como alunos de 1ª à 4ª série resolvem problemas de raciocínio combinatório? In: 18º Encontro de Pesquisa do Norte e Nordeste - EPNN. Anais... Maceió, 2007.

PESSOA, Cristiane; BORBA, Rute. Quem dança com quem: o desenvolvimento do raciocínio combinatório de crianças de 1ª a 4ª série. ZETETIKÉ. Cempem, FE, Unicamp, Campinas, v. 17, jan-jun. 2009.

PESSOA, Cristiane; BORBA, Rute. O Desenvolvimento do Raciocínio Combinatório na Escolarização Básica. Em Teia – Revista de Educação Matemática e Tecnológica Iberoamericana, v. 1, n. 1, 2010. Disponível em: http://emteia.gente.eti.br/index.php/emteia/article/view/4

PESSOA, Cristiane; BORBA, Rute. Do young children notice what combinatorial situations require? In: 36th Conference of the International Group for the Psychology of Mathematics Education - PME36, Proceedings…Taiwan, 2012.

PESSOA, Cristiane; SANTOS, Lais Thalita. O que fazem alunos do 5º ano de escolarização básica diante de situações combinatórias? In: 13º Conferência Interamericana de Educação Matemática - CIEM. Anais... Recife, 2011.

PONTES, Danielle Avanço Vega; BORBA, Rute. A influência das etapas de escolha e das representações simbólicas na resolução de problemas combinatórios por estudantes do 5º ano do Ensino Fundamental. In: 16º Encontro Brasileiro de Estudantes de Pós-Graduação em Educação Matemática - EBRAPEM. Anais... Canoas, 2012.

SCHLIEMANN, Analúcia. A compreensão da análise combinatória: desenvolvimento, aprendizagem escolar e experiência diária. In: CARRAHER, Terezinha Nunes; CARRAHER,David; SCHLIEMANN, Analúcia. Na vida dez, na escola zero. São Paulo: Cortez, 1988.

SILVA, Juliana; SPINILLO, Alina. Como auxiliar crianças na resolução de problemas de raciocínio combinatório: a explicitação dos princípios invariantes. In: 13º Conferência Interamericana de Educação Matemática. Anais... Recife, 2011.

TEIXEIRA, Leny; CAMPOS, Edileni; VASCONCELLOS, Mônica; GUIMARÃES, Sheila. Problemas multiplicativos envolvendo combinatória: estratégias de resolução empregadas por alunos do Ensino Fundamental público. Educar em Revista, Curitiba, n. 1, 2011.

VEGA, Danielle Avanço. Qual mais fácil resolver com 2, 3 ou 4 etapas de escolha: Produto Cartesiano, Arranjo, Combinação ou Permutação? 2014. Dissertação (Mestrado em Educação Matemática e Tecnológica) – Pós-Graduação em Educação Matemática e Tecnológica – Edumatec, Recife, 2014.

VEGA, Danielle Avanço; BORBA, Rute. Etapas de escolha na resolução de produtos cartesianos, arranjos, combinações e permutações. Jornal Internacional de Estudos em Educação Matemática v. 7, n. 3, 2014a. Disponível em: < http://pgsskroton.com.br/seer//index.php/jieem/article/view/70 >

VEGA, Danielle Avanço; BORBA, Rute. Mais ou menos etapas de escolha influenciam a

resolução de problemas combinatórios? In: 17º Encontro Brasileiro de Estudantes de PósGraduação em Educação Matemática - EBRAPEM. Anais... Recife - PE, 20 a 23 de novembro de 2014b.

VEGA, Danielle Avanço; BORBA, Rute. Problemas combinatórios e a influência de etapas de escolha em suas resoluções. In: 4º Simpósio Internacional de Pesquisa em Educação Matemática- SIPEMAT. Anais... Ilhéus, 2015.

VERGNAUD, Gerárd. Psicologia do desenvolvimento cognitivo e didática das matemáticas. Um exemplo: as estruturas aditivas. Análise Psicológica, Lisboa, v. 1, 1986.

VERGNAUD, Gerárd A Teoria dos Campos Conceptuais. In. BRUM, Jean (org.). Didáctica das

Matemáticas. Lisboa: Horizontes Pedagógicos, 1996.

Published

2016-09-17

How to Cite

Vega, D. A. (2016). Do steps of choiceinfluence the solution ofcombinatorial problems? The comparison between Cartesianproductsand permutations. Em Teia | Revista De Educação Matemática E Tecnológica Iberoamericana, 7(1). Retrieved from http://periodicos.ufpe.br/revistas/emteia/article/view/4998