Possibilities of resources toteach probability inprimary school

Authors

  • Carlos Eduardo Ferreira Monteiro Universidade Federal de Pernambuco
  • Maria Niedja Pereira Martins Universidade de Lisboa

Keywords:

teaching and learning probability, primary school, teaching resources, simulators, tinker plots

Abstract

Several  studies  and  documents  have  emphasized  the  importance  of knowledge  about  statistics  and probability  to  guide  citizens'  everyday  actions  in  contemporary  society,  which  demands  the  frequent use of  data, its handling and  interpretation for  decision  making.A  major challenge  in  order to  make affective  the  teaching  of  probability  is  to  overcome  the  use  of  traditional  methods  that  emphasize mechanical and repetitive procedures.Therefore,instead of teaching only associated with resolution of calculations related to algorithms, it is necessary the exploration of different resources that support the meaningful learning of concepts and processes related to probability.In this article, we develop some reflections on the importance of a wider perspective about resource for teaching probability. We focus on  data  from  studies  that  investigated  particularly  the  usage  of  TinkerPlots  as  an  educational technology  resource  to  teach  probability  concepts.The  discussion  emphasises  that  a  very  important resource for overcoming some  of the challenges to teach probability in the  early years is the primary school teacher who need to be protagonist in the development of Statistics Education as a whole

Author Biographies

Carlos Eduardo Ferreira Monteiro, Universidade Federal de Pernambuco

PhD in Education pela University of Warwick, Inglaterra Universidade Federal de Pernambuco – Pernambuco –Brasi

Maria Niedja Pereira Martins, Universidade de Lisboa

Doutoranda em Educação pela Universidade de Lisboa, Portugal Instituto de Educação –Universidade de Lisboa – Lisboa – Portugal

References

ADLER, J. Conceptualising resources as a theme for teacher Education. Journal for Mathematics Teacher Education, Dordrecht, v. 3, n. 3, p. 205-24, 2000.

BATANERO, C. Significados de La Probabilidad en la Educación Secundaria. RELIME: Revista Latinoamericana de Investigación en Matemática Educativa, Ciudad do Méxido, v. 8, n. 3, p. 247-263, 2005.

BATISTA, R. C. É a moeda que diz, não é a gente que quer não: conhecimentos probabilísticos de crianças em situações de jogos. 2015. 142 f. Dissertação (Mestrado em Educação Matemática e Tecnológica) - Pós-Graduação em Educação Matemática e Tecnológica, Universidade Federal de Pernambuco, Recife, 2015.

BEN-ZVI, D.; MAKAR, K.; BAKKER, A.; ARIDOR, K. Children’s emergent inferential reasoning about samples in an inquiry-based environment. In: CONGRESS OF THE EUROPEAN SOCIETY FOR RESEARCH IN MATHEMATICS EDUCATION, 17., 2011, Rzeszów: Poland. Proceedings... Rzeszów, 2011. p. 745-754.

BORBA, R.; BATISTA, R.; AZEVEDO, J. Levantando Possibilidades para o Desenvolvimento dos Raciocínios Probabilístico e Combinatório de Crianças em Anos Iniciais de Escolarização. In: BORBA, R.; GUIMARÃES, G. (Org.). Pesquisa e Atividades para o aprendizado matemático na Educação Infantil e nos Anos Iniciais do Ensino Fundamental. Brasília: SBEM, 2015.

BRASIL. Secretaria de Educação Fundamental. Parâmetros curriculares nacionais: matemática / Secretaria de Educação Fundamental. Brasília: MEC/SEF, 1997.

BRYAN, B. Using simulation to model real world problems. INTERNATIONAL ASSOCIATION OF STATISTICAL EDUCATION (IASE). ICOTS, 2., 1986. Victoria: Canadá. Anais... Victoria: International Statistical Institute, 1986. p. 86-90. Disponível em: <http://iase-web.org./documents/papers/icots2/Bryan.pdf> Acesso em: 12 fev. 2016.

BRYANT, P.; NUNES, T. Children’s Understanding of Probability: a literature review. London: Nuffield Foundation, 2012. Disponível em: <http://www.nuffieldfoundation.org/sites/default/files/files/Nuffield_CuP_FULL_REPORTv_ FINAL.pdf>. Acesso em: 11 fev. 2016.

CAMPOS, S. G. V. B.; NOVAIS, E. S. Jogos e brincadeiras para ensinar e aprender Probabilidade e Estatística nas séries iniciais do Ensino Fundamental. In: ENCONTRO NACIONAL DE EDUCAÇÃO MATEMÁTICA EDUCAÇÃO MATEMÁTICA, CULTURA E DIVERSIDADE, 10., 2010, Salvador: BA. Anais... Salvador, 2010. p. 1-9.

CARVALHO, C.; FERNANDES, J. A. Revisitando o conceito de Probabilidade com um olhar da Psicologia. Quadrante, Lisboa, v. 14, n. 2, p. 71-88, 2005.

CAZORLA, I.; KATAOKA, V. Y.; SILVA, C. B. Trajetórias e perspectivas da educação estatística no Brasil: um olhar a partir do GT 12. In: LOPES, C. E.; COUTINHO, COUTINHO, C. Q. S.; ALMOULOUD, S. A. (Org.). Estudos e reflexões em Educação Estatística. Campinas, SP: Mercado de Letras, 2010. p. 19-44.

COUTINHO, C. Q. S. Introduction aux situations aléatoires dès le Collège: de la modélisation à la simulation d’expériences de Bernoulli dans l’environnement informatique Cabri-géomètre II. Grenoble, 2001. 338 p. Tese (Doutorado em Didática da Matemática) -- Université Joseph Fourier, Grenoble I, 2001.

COUTINHO, C. Q. S. Probabilidade geométrica: um contexto para a modelização e a simulação de situações aleatórias com Cabri. In: REUNIÃO ANUAL DA ASSOCIAÇÃO NACIONAL DE PÓS-GRADUAÇÃO E PESQUISA EM EDUCAÇÃO - ANPED, 25., 2002, Caxambu. Anais eletrônicos... Caxambu: Anped, 2002. Disponível em: <http://www.anped.org.br/reunioes/25/tp251.htm#gt19>. Acesso em: 29 jun. 2009.

DAMAS, E.; OLIVEIRA V.; NUNES, R.; SILVA, L. Alicerces da Matemática. Guia prático para professores e educadores. Porto: Areal Editores, 2010.

DIAS, R. A.; FREITAS, A. V.; VICTER, E. F. Noções de Probabilidade na Educação Básica: atividades interdisciplinares. Areté, Manaus, v. 8, n. 16, p. 61-75, 2015.

KAZAK, S.; KONOLD, C. Development of ideas in data and chance through the use of tools provided by computer-based technology. In: INTERNATIONAL ASSOCIATION OF STATISTICAL EDUCATION (IASE). ICOTS, 8., 2010, Slovenia, Anaiseletrônicos…Slovenia: International Statistical Institute, 2010. Disponível em: < http://www.stat.auckland.ac.nz/~iase/publications/icots8/ICOTS8_8D2_KAZAK.pdf >. Acesso em: 9 fev. 2016.

KAZIMA, M.; ADLER, J. Mathematical knowledge for teaching: adding to the description through a study of probability in practice. Pythagoras, Durbanville, n. 63, v. 46, p. 46-59, 2006.

KENSKI, V. M. Educação e Tecnologias: o novo ritmo da informação. Campinas, SP: Papirus, 2007.

KONOLD, C. Designing a data tool for learners. In: LOVETT, M.; SHAH, P. (Ed.). Thinking with data. New York: Taylor & Francis, 2007. p. 267-291.

KONOLD, C.; MILLER, C. TinkerPlots: Dynamic data exploration. TinkerPlots Help Version 2.0, Emeryville, CA: Key Curriculum Press, 2012. Disponível em: <http://www.srri.umass.edu/sites/srri/files/tinkerplots2help/index.html?device_options.ht m>. Acesso em: 18 fev. 2016.

LOPES, C. A Educação Estocástica na Infância. Revista Eletrônica de Educação, Lisboa, v. 6, p. 160-174, 2012.

LOPES, C. E.; MEIRELLES, E. Estocástica nas séries iniciais. In: ENCONTRO REGIONAL DE PROFESSORES DE MATEMÁTICA, 18., 2005, Campinas, Anais... Campinas: Lem/Imecc/Unicamp. 2005. p. 1-8. Disponível em: <http://www.ime.unicamp.br/erpm2005/anais/m_cur/mc02_b.pdf>. Acesso em: 19 fev. 2016.

MARTINS, M. N. P. Professores compreendendo noções de amostragem com o software TinkerPlots 2.0. 2014. 155 f. Dissertação (Mestrado em Educação Matemática e Tecnológica) - Programa de Pós-Graduação em Educação Matemática e Tecnológica, Universidade Federal de Pernambuco, Recife, 2014.

MAXARA, C.; BIEHLER, R. Students’ simulation and modelling competence after a computer-intensive elementary course in statistics and probability. In: INTERNATIONAL ASSOCIATION OF STATISTICAL EDUCATION (IASE). ICOTS, 7., 2006. Bahia - Brasil, Anais eletrônicos… Bahia: International Statistical Institute, 2006. Disponível em: <http://iase-web.org./documents/papers/icots7/7C1_MAXA.pdf>. Acesso em: 9 fev. 2016.

MILLS, J. Using Computer Simulation Methods to Teach Statistics: a review of the literature. Journal of Statistics Education, Alexandria, v. 10, n. 1, 2002.

OLIVEIRA, S.; CAZORLA, I. Ensinando probabilidades no Ensino Fundamental. Educação Matemática em Revista, São Paulo, v. 24, n. 13, p. 3-6, 2008.

PESSOA, C; BORBA, R. O Desenvolvimento do raciocínio combinatório na escolarização básica. Em Teia - Revista de Educação Matemática e Tecnológica Iberoamericana, Recife, v. 1, n. 1, 2010.

PIAGET, J.; INHELDER, B. A origem da ideia do acaso na criança. Rio de Janeiro: Record, 1951.

SANTANA, M. R. M. O acaso, o provável, o determinístico: um estudo sobre concepções e práticas de professores do Ensino Fundamental. 2011. 96f. Dissertação (Mestrado em Educação Matemática e Tecnológica) - Pós-Graduação em Educação Matemática e Tecnológica, Universidade Federal de Pernambuco, 2011.

SANTANA, M. R. M.; BORBA, R. Como a probabilidade tem sido abordada nos livros didáticos de Matemática de anos iniciais de escolarização. In: ENCONTRO NACIONAL DE EDUCAÇÃO MATEMÁTICA, 10., 2010, Salvador: Anais…Salvador: ENEM, 2010. p. 1- 11.

SMOLE, K. C. S. A Matemática na Educação Infantil. A teoria das inteligências múltiplas na prática escolar. Porto Alegre: Artes Médicas, 1996.

SOUZA, G. O. Explorações de estudantes do 9º ano sobre o conceito de probabilidade com o software TinkerPlots 2.0. 2015. 151 f. Dissertação (Mestrado em Educação Matemática e Tecnológica) - Pós-Graduação em Educação Matemática e Tecnológica, Universidade Federal de Pernambuco, Recife, 2015.

SOUZA, L. O.; LOPES, C. E. O Uso de Simuladores e a Tecnologia no Ensino da Estocástica. Boletim de Educação Matemática, Rio Claro, SP, v. 24, n. 40, p. 659-677, 2011.

SPINILLO, A. G. Noções iniciais das crianças sobre probabilidade. Temas em Psicologia. Ribeirão Preto, n. 1, p. 47-68, 1995.

Published

2016-09-17

How to Cite

Monteiro, C. E. F., & Martins, M. N. P. (2016). Possibilities of resources toteach probability inprimary school. Em Teia | Revista De Educação Matemática E Tecnológica Iberoamericana, 7(1). Retrieved from http://periodicos.ufpe.br/revistas/emteia/article/view/5015