Teaching graphics andtables in the activity theory perspective
Keywords:
activity theory, mathematics teaching, statistics education, graphs and tables teaching, mathematics teacher educationAbstract
This study had as a central objectiveto analyze activities aimed at teaching graphs and tables for students of the 5thgradeof primary school, considering elements of Activity Theory, Leontiev(1978, 2012). We carried outa qualitative study, developed through questionnaires and interviews with teachers, as well as direct observation of their practices. Our start point was that the teacher's commitment to quality education is necessary, but not sufficient, which means that the mastery of the subjects being taughtand careful selection of strategies that allow the construction of knowledge 2EM TEIA –Revista de Educação Matemática e Tecnológica Iberoamericana –vol. 7-número 1-2016considering the different moments that forman activity, starting with the motivation and ending with the controlare necessary. As a result we showed that the teachershave not demonstratedproper understanding of the objectivesof working with graphs and tables in the classroom, or in their specificities, or in the relations between them, which jeopardisesthe quality of education on this topic. We have, in thesame school,teachers with practices that bear little resemblance, either in relation to the contents or to the students, it is not possible to consider it as a whole, regarding the quality of their teaching, considering the perspective of the theory of LeontievReferences
BRASIL. Ministério da Educação e do Desporto. Secretaria do Ensino Fundamental Parâmetros Curriculares Nacionais: Matemática, 1º e 2º ciclos (1ª a 4ª séries). Brasília: MEC/SEF, 1997.
BRASIL. Ministério da Educação e do Desporto. Secretaria do Ensino Fundamental Parâmetros Curriculares Nacionais: Matemática, 3º e 4º ciclos (5ª a 8ª séries). Brasília: MEC/SEF, 1998.
BRASIL. Ministério da Educação. Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira. Diretoria de Avaliação da Educação Básica. Sistema Nacional de Avaliação de Educação Básica (SAEB). Banco Nacional de Itens. Guia para elaboração de itens de Matemática – Brasília: MEC/ SEF, 2003.
BRASIL. Ministério da Educação. Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira. 2013. Índice de Desenvolvimento da Educação Básica. Disponível em: http://portalideb.inep.gov.br/. Acesso em: 12 abr. 2013.
CAMPOS, R. C.; WODEWOTZKI, M. L. L; JACOBINI, O. R. Educação Estatística: teoria e prática em ambientes de modelagem matemática. 2. ed. Belo Horizonte: Autêntica, 2013 (Coleção Tendências em Educação Matemática).
CAZORLA, I. M. O ensino de Estatística no Brasil. s/d. Disponível em: http://www.sbem.com.br/gt_12/arquivos/cazorla.htm. Acesso em: 12 nov. 2014.
CAZORLA, I. M.; SANTANA, E. R. S. Concepções, atitudes e crenças em relação à Matemática na formação do professor da educação básica. s/d. Disponível em: http://www.ufrrj.br/emanped/paginas/conteudo_producoes/docs_28/concepcoes.pdf. Acesso em: 10 dez. 2014.
COLL, C. et al. O Construtivismo na Sala de Aula. 6. ed. São Paulo: Ática, 2006.
GUEVARA, F.; CONTRERAS, L.; CARRILLO, J. Un programa de formación de matemáticas desde una aproximación al conocimiento sobre sus creencias. RELIEVE, vol. 3, n. 2, 1997. Disponível em: http://www.uv.es/RELIEVE/v3n2/RELIEVEv3n2_2.htm. Acesso em: 16 jul. 2014.
GUIMARÃES, G. L. Categorização e representação de dados: o que sabem alunos do ensino fundamental!? In: BORBA, R.; GUIMARÃES, G. (Orgs.). A Pesquisa em Educação Matemática: Repercussões na sala de aula. São Paulo: Cortez, 2009.
GUIMARÃES, G. L.; FERREIRA, G. V. G.; ROAZZI, A. Interpretando e Construindo Gráficos. 2001. Disponível em: http://24reuniao.anped.org.br/tp1.htm#gt19. Acesso em: 18 dez. 2014.
LEONTIEV, A. N. Activity, Consciousness and Personality, 1978. Translated: HALL, M. J.: Prentice Hall, 2000. Disponível em: http://www.marxists.org/archive/leontev/works/1978/index.htm. Acesso em: 26 jan. 2014.
LEONTIEV, A. N. Actividad, Conciencia y Personalidad. Habana: La Habana Editorial Pueblo y Educación, 1985.
LEONTIEV, A. N. La Importancia del Concepto de Actividad Objetal para la Psicología. In: ROJAS, L. Q.; SOLOVIEVA, Y. Las Funciones Psicológicas em el Desarrollo del Niño. México: Trillas, 2009.
LEONTIEV, A. N. Linguagem, Desenvolvimento e Aprendizagem. 12. ed. São Paulo: Ícone, 2012.
LONGAREZI, A. M.; FRANCO, P. L. J. A. N. LEONTIEV: A vida e a obra do psicólogo da Atividade. In: LONGAREZI, Andréa Maturano; PUENTES, Roberto Valdés (Orgs.). Ensino Desenvolvimental: Vida, pensamento e obra dos principais representantes russos. Uberlândia, MG: EDUFU, 2013.
LOPES, C. E. A Educação Estocástica na infância. Revista Eletrônica de Educação, v. 6, n. 1, 2012. Disponível em: http://www.reveduc.ufscar.br/index.php/reveduc/article/viewFile/396/179. Acesso em: 15 maio 2015.
LOPES NETA, N. A. Infratores, apenados e a matemática: as representações sociais de escola por professores. 2013. Dissertação (Mestrado em Educação Matemática e Tecnológica) – Programa de Pós-graduação em Educação Matemática e Tecnológica, Universidade Federal do Pernambuco, 2013. Disponível em: http://www.gente.eti.br/edumatec/index.php?option=com_phocadownload&view=category&i d=12:processos-de-ensino-aprendizagem-em-educacao-matematica-e-cientifica&Itemid=87.
Acesso em: 18 dez. 2014.
MARTINS, M. E. G.; PONTE, J. P. Organização e tratamento de dados: orientações curriculares para o ensino da Estatística, 2010. Disponível em: http://escolovar.org/mat_dados_OTD_Final_336paginas.pdf. Acesso em: 18 dez. 2014.
MOYSÉS, L. M. M. O Desafio de Saber Ensinar. 2. ed. Campinas, SP: Papirus, 1995.
MOYSÉS, L. M. M. Aplicações de Vygotsky à Educação Matemática. 10. ed. Coleção Magistério: Formação e Trabalho Pedagógico. Campinas, SP: Papirus, 1997.
NÚÑEZ, I. B. Vygotsky, Leontiev e Galperin: Formação de conceitos e princípios didáticos. Brasília: Liber Livro, 2009.
OLIVEIRA, L. J.; PIRES, A. P. V. Da precarização do trabalho docente no Brasil e o processo de reestruturação produtiva. Revista do Direito Público, Londrina, v. 9, n. 1, p. 73- 100, jan./abr. 2014. Disponível em: www.uel.br/revistas/uel/index.php/direitopub/article/viewFile/17128/14324. Acesso em: 15 mar. 2016.
VASCONCELLOS, C. S. Construção do Conhecimento em Sala de Aula. 17. ed. São Paulo: Libertad, 2005.
VYGOTSKY, L. S. Bases de la pedologia. In: ROJAS, L. Q.; SOLOVIEVA, Y. Las Funciones Psicológicas em el Desarrollo del Niño. México: Trillas, 2009.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
a. Autores mantêm os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons Atribuição 4.0 Internacional (CC BY 4.0).
b. Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
c. Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) a qualquer ponto antes ou durante o processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado.
d. Os conteúdos da Revista Em Teia estão licenciados com uma Licença Creative Commons Atribuição 4.0 Internacional (CC BY 4.0). Esta licença permite que os reutilizadores distribuam, remixem, adaptem e desenvolvam o material em qualquer meio ou formato, desde que a atribuição seja dada ao criador. A licença permite o uso comercial.
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
a. Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0) License.
b. Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
c. Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work.
d. This license allows reusers to copy and distribute the material in any medium or format in unadapted form only, for noncommercial purposes only, and only so long as attribution is given to the creator.

