Writing One’s Life: Budapeste by Chico Buarque
Resumo
Abstract: Critics of Chico Buarque's third novel, Budapeste, have focused on how the text problematizes questions of identity and authorship, generally within the context of postmodernity and globalization. José Costa, in these readings, is seen as a fractured subject for whom the novel's final outcome does not bring closure. The complexity and richness of Buarque's work, however, allow for what might be called a counter-reading: the view of the text as a quest narrative in which José Costa attempts to re-script his bankrupt existence in Brazil by becoming once again a linguistic blank slate in order to master Hungarian, "única lingua do mundo que . . . o diabo respeita." Although his quixotic goal does not meet with perfect success, the byproduct is the creation of genuine relationships and a new family.Referências
ALVES DE CARVALHO, Vivian C. “A Poesia Urbana de Chico Buarque.” PPG-LETUFRGS: Revista eletrônica de crítica e teoria de literaturas: 3.1 (jan/jun 2007).
BUARQUE, Chico. Benjamim. São Paulo: Companhia das Letras, 1995.
______. Budapeste. São Paulo: Companhia das Letras, 2003.
______. Estorvo. São Paulo: Companhia das Letras, 1991.
______. Leite derramado. São Paulo: Companhia das Letras, 2009. Da Silva Rebello, Ilma. “Sujeito e identidades: realidades labirínticas em Chico Buarque.” IV Congresso de Letras de UERJ São Gonzalo, Oct. 2007
http://www.filologia.org.br/cluerj-sg/anais/iv/mesa03.htm accessed 11 May 2009
DELMASCHIO, Andréia. “’Chico Buarque’ e o coral de ventríloquos: A função autoral em Budapeste.” Garrafa 3 (May-Aug 2004). http://www.ciencialit.letras.ufrj.br/garrafa3/!garrafa3.gif accessed 11 May 2009
DRUMMOND DE ANDRADE, Carlos. “Notas sobre A Banda.” Correio da Manhã 14 Outubro 1966. (http://www.chicobuarque.com.br/letras/notas/n_drummond.htm, accessed 4 June 2009)
GUBAR, Susan. “’The Blank Page’ and the Issues of Female Creativity.'’ (ed.),Writing and Sexual Difference. Ed. Elizabeth Abel . Chicago: U of Chicago P, 1982
FRYE, Northrop. Anatomy of Criticism, Princeton UP, 1957. Ramalho de Farias, Sônia L. “Budapeste: as fraturas identitárias da ficção.” In Chico Buarque do Brasil: Textos sobre as canções o teatro e a ficção de um artista brasileiro. Ed. Rinaldo de Fernandes. Rio de Janeiro: Garamond, 2004.
VALADÃO DINIZ, Júlio Cesar. “A voz e seu dono: poética e metapoética na canção de Chico Buarque de Hollanda.” In Chico Buarque do Brasil: Textos sobre as canções o teatro e a ficção de um artista brasileiro. Ed. Rinaldo de Fernandes. Rio de Janeiro: Garamond, 2004.
ZENI, Lielson. « Budapeste – Chico Buarque » Impressões de leitura ZENI, L. . Budapeste – Chico Buarque. Portal O Bonde, 07 jul. 2004 http://www.bonde.com.br/bonde.php?id_bonde=1-14--1354-20040707
Downloads
Publicado
Edição
Seção
Licença
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
a. Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons Atribuição- 4.0 Internacional (CC BY 4.0).
b. Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
c. Os conteúdos da Revista Eutomia estão licenciados com uma Licença Creative Commons Atribuição 4.0 Internacional. Esta licença permite que os reutilizadores distribuam, remixem, adaptem e desenvolvam o material em qualquer meio ou formato, desde que a atribuição seja dada ao criador. A licença permite o uso comercial.
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
a. Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY- 4.0) License.
b. Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non- exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
c. Revista Eutomia’s contents are licensed under a Creative Commons Attribution-4.0 International (CC BY 4.0) License. This license allows reusers to distribute, remix, adapt, and build upon the material in any medium or format, so long as attribution is given to the creator. The license allows for commercial use.
Licença Creative Commons 4.0 by.