Culture, memory, institution and habitus in the formation of professional identity
Keywords:
habitus; memory; institution; curriculum; professional identityAbstract
This article presents a description of the elements that exert power relations in the formation of professional habitus. It reflects on how memory is related to the habitus, and what is its role in shaping the curriculum and professional identity. The study adopts a descriptive methodology, analyzing and considering a reflective look at the curriculum as an instrument in the formation of the habitus. It is concluded on these relationships that, as constant representations in the curriculum, they project institutional knowledge and memories that help in the formation of habitus and in the identity of professionals.
References
BERGER, Peter L.; LUCKMANN, Thomas. A construção social da realidade: tratado de sociologia do conhecimento. Petrópolis: Vozes, 2014. BOURDIEU, Pierre. A economia das trocas simbólicas. 6. ed. São Paulo: Perspectiva, 2007.
BOURDIEU, Pierre. Homo academicus. 2. ed. Florianópolis: Edufsc, 2019.
BOURDIEU, Pierre. Le champ scientifique. In: BOURDIEU, Pierre. Actes de la Recherche em Sciences Sociales. 1976. Tradução de Paula Monteiro. Disponível em: https://cienciatecnosociedade.files.wordpress.com/2015/05/o-campo-cientifico-pierrebourdieu.pdf. Acesso em: 24 jun. 2019.
BOURDIEU, Pierre. O poder simbólico. Rio de Janeiro: Editora Bertrand Brasil, 1989.
BOURDIEU, Pierre; PASSERON, Jean-Claude. A reprodução: elementos para uma teoria do sistema de ensino. 3. ed. Rio de Janeiro: Francisco Alves, 1992.
BOURDIEU, Pierre. Razões práticas: sobre a teoria da ação. Campinas: Papirus, 1996.
BOURDIEU, Pierre. The logic of practice. Stanford: Stanford University Press, 1990. 319 p. Tradução: Richard Nice. Disponível em: https://monoskop.org/images/8/88/Bourdieu_Pierre_The_Logic_of_Practice_1990.pdf Acesso em: 5 jul. 2021.
CANDAU, Joël. Memória e Identidade. São Paulo: Contexto, 2021.
CASA DO SABER. Memória e História. Saulo Goulart. 2 mar. 2017. (2min53s). Disponível em: https://www.youtube.com/watch?v=lfy55jJhqS8 Acesso em: 1 jul. 2021.
CUCHE, Denys. A noção de cultura nas ciências sociais. São Paulo: Edusc, 1999.
DELEUZE, G. Foucault. São Paulo: Brasiliense, 1991.
DUBAR, Claude. A socialização: construção das identidades sociais e profissionais. São Paulo: Martins Fontes, 2005.
HALBWACHS, Maurice. A memória coletiva. São Paulo: Vértice, 1990.
HALBWACHS, Maurice. Les cadres sosiaux de la mémoire. Paris: Albin Michel, 1925 e 1994.
RIBEIRO VALLE, I. O lugar da educação (escolar) na sociologia de Pierre Bourdieu. Revista Diálogo Educacional, [S.l.], v. 13, n. 38, p. 411-437, jul. 2013. Disponível em: https://periodicos.pucpr.br/index.php/dialogoeducacional/article/view/8090/7844. Acesso em: 23 ago. 2021.
LARAIA, Roque de Barros. Cultura: um conceito antropológico. Rio de Janeiro: Zahar, 2011.
MORIN, Edgar. O método 5: A humanidade da humanidade. Mem Martins: Publicações Europa-América, 2003.
SILVA, Armando Malheiro da. A informação: da compreensão do fenômeno e construção do objeto científico. Porto/Portugal: Edições Afrontamento, 2006.
SILVA, Tomaz Tadeu da. Documentos de identidade: uma introdução às teorias do currículo. Belo Horizonte: Autêntica, 2005.
SILVA, Tomaz Tadeu da. O currículo como fetiche: a poética e a política do texto curricular. Belo Horizonte: Autêntica, 1999.
THIESEN, Icléia. Memória institucional. João Pessoa: Editora da UFPB, 2013.
WACQUANT, L. Esclarecer o habitus. Educação & Linguagem, São Paulo, v. 10, n. 16, p. 63-71, jul./dez. 2007.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Proposta de Política para Periódicos de Acesso Livre
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
- Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Creative Commons Attribution License que permitindo o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria do trabalho e publicação inicial nesta revista.
- Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
- Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) a qualquer ponto antes ou durante o processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado (Veja O Efeito do Acesso Livre).