Consumption abandonment: changes in the meanings of coffee consumption in the wave of specialty coffees
DOI:
https://doi.org/10.51359/2526-7884.2020.244712Keywords:
consumption abandonment, special coffees, consumption meaning.Abstract
Brazil's relationship with coffee is old and significant. The country has been witnessing a change in the profile of the consumer who has come to appreciate coffees of greater added value. According to this, the research sought to understand the consumption of specialty coffees through the process of abandoning the consumption of traditional coffees. For this, semi-structured interviews and projective questions were conducted with consumers of traditional and specialty coffees. The data were analyzed through content analysis. There was a balanced abandonment process, that is, consumers are looking for the special coffee, but still do not completely stop consuming the traditional in certain situations. Traditional coffee refers to routines and family, while the special is associated with sophistication and experiences with friends. Therefore, the influence of different moments of consumption on the meaning of the drink is understood and different intensities are identified in the processes of abandoning this consumption.References
ABIC. (2018a). Brasileiros conquistam título de maiores consumidores de café no mundo. http://abic.com.br/brasileiros-conquistam-titulo-de-maiores-consumidores-de-cafe-no-mundo/
ABIC. (2018b). Mercado de cafés especiais deve crescer 19% em 2018. http://abic.com.br/mercado-de-cafes-especiais-deve-crescer-19-em-2018/
ABIC. (2019). Glossário. http://abic.com.br/cafe-com/glossario/
Araujo, F. F. De, Bitar, N. P., Maria, M., Souza, A. De, Baião, M. R., & Silva, T. C. P. da. (2019). Experiências de Consumo no Samba: Um estudo sobre o processo de significação da Feijoada Portelense. ALCEU, 20(38), 142–163.
Arruda, A. C., Paula, V., Minim, R., Aurélio, M., Ferreira, M., Minim, L. A., Maria, N., & Soares, C. F. (2009). Justificativas e motivações do consumo e não consumo de café. Ciência e Tecnologia de Alimentos, 29(4), 754–763. https://doi.org/10.1590/S0101-20612009000400009
Bardin, L. (1979). Análise de Conteúdo. Edições.
Bitar, N. P. (2011). Baianas de Acarajé. Comida e Patrimônio no Rio de Janeiro. Editora Aeroplano.
Borges, B. J., Pepece, O. M. C., Britto, L. R. G. de, Mello, V. G. de, & Igarashi, D. C. C. (2018). As diferentes facetas do café: Um estudo sobre seu consumo e significados. Anais do XXI Semead.
Cassia, L., Fattore, M., & Paleari, S. (2006). Entrepreneurial Strategy: Emerging Businesses in Declining Industries. Edward Elgar Pub.
Chatzidakis, A., & Lee, M. S. W. (2013). Anti-Consumption as the Study of Reasons against. Journal of Macromarketing, 33(3), 190–203. https://doi.org/10.1177/0276146712462892
Clemente, L. A. G., Bánkuti, S. M. S., & Souza, J. P. de. (2017). Análise dos Recursos Estratégicos e Ativos Específicos sob a ótica da Complementariedade entre as Teorias RBV e ECT: o caso dos produtores de café certificados em Minas Gerais, Brasil. Revista Científica Expressão, 23, 1–20.
Dellagnelo, E. H. L., & Silva, R. C. da. (2004). Análise de conteúdo e sua aplicação em pesquisa na administração. In Vieira, M. M. F. & Zouain, D. M. (Orgs.) Pesquisa qualitativa em administração: teoria e prática (p. 97–118). FGV.
Diniz, F., & Suarez, M. C. (2018). Cultural Meanings and Consumers’ Discourses about Their Brand Abandonment. BAR - Brazilian Administration Review, 15(1), 1–22. http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1807-76922018000100302&lang=pt
Embrapa. (2015). Café é a segunda bebida mais consumida no Brasil. https://www.embrapa.br/busca-de-noticias/-/noticia/2574254/cafe-e-a-segunda-bebida-mais-consumida-no-brasil
Euromonitor. (2017). Tendências do mercado de cafés em 2017. http://abic.com.br/src/uploads/2018/05/2017.pdf
Gaskell, G. (2002). Entrevistas individuais e grupais. In Vozes (Org.), BAUER, M. W.; GASKELL, G (ed.). Pesquisa qualitativa com texto, imagem e som (p. 64–89).
Ger, G., & Kravets, O. (2009). Special and Ordinary Times: Tea in Motion. In Shove, E., Trentmann, F., & Wilk, R. (Eds.). Time, consumption and everyday life: practice, materiality and culture. (p. 189–202). BERG.
Goodman, D. J., & Cohen, M. (2004). From Consumption to Consumer Culture. In Goodman, D. J.; Cohen, M. Consumer culture: A Reference Handbook. ABC-CLIO.
Hogg, M. K. (1998). Anti-Constellations: Exploring the Impact of Negation on Consumption. Journal of Marketing Management, 14(1–3), 133–158. https://doi.org/10.1362/026725798784959354
Hogg, M. K., Banister, E. N., & Stephenson, C. A. (2009a). Mapping symbolic (anti-) consumption. Journal of Business Research, 62(2), 148–159. https://doi.org/10.1016/j.jbusres.2008.01.022
Hogg, M. K., Banister, E. N., & Stephenson, C. A. (2009b). Mapping symbolic (anti-) consumption. Journal of Business Research, 62(2), 148–159. https://doi.org/10.1016/j.jbusres.2008.01.022
Karababa, E., & Ger, G. (2011). Early Modern Ottoman Coffeehouse Culture and the Formation of the Consumer Subject. Journal of Consumer Research, 37(5), 737–760. https://doi.org/10.1086/656422
Leal, C. S. A. (2011). Entre um cafezinho e uma bica: uma análise do uso do café por consumidores cariocas e alfacinhas. Escola Brasileira de Administração Pública e de Empresas - EBAPE.
Monteiro, R. A. da S., & Araujo, F. F. de. (2020). Produção de Sentidos na Indústria Cultural da Cerveja: Aspectos do processo discursivo nas ações de marketing de experiências. Consumer Behavior Review, 4(2), 128–145.
Morse, J. M. (2000). Determining Sample Size. Qualitative Health Research, 10(1), 3–5. https://doi.org/10.1177/104973200129118183
Nunes, M. N., Caroline, Spanhol-finocchio, C. P., Quevedo-silva, F., & Lima-filho, D. D. O. (2018). Relação entre Emoção e Alimentação de Consumidores Idosos. Consumer Behavior Review, 2(2), 56–71.
Pinto, A. de C. C. (2015). Até logo, Facebook - Um estudo do processo de abandono de um site de rede social. Universidade Federal do Rio de Janeiro.
Quintão, R. T., & Brito, E. P. Z. (2016). Connoisseurship consumption and market evolution: an institutional theory perspective on the growth of specialty coffee consumption in the usa. REMARK - Revista Brasileira de Marketing, 15(1), 1–15. https://doi.org/10.5585/remark.v15i1.3042
Quintão, R. T., Brito, E. P. Z., & Belk, R. W. (2017a). Comunidade de consumo de apreciação e sua dinâmica. Revista Brasileira de Gestao de Negocios, 19(63), 48–64. https://doi.org/10.7819/rbgn.v0i0.2982
Quintão, R. T., Brito, E. P. Z., & Belk, R. W. (2017b). The Taste Transformation Ritual in the Specialty Coffee Market. Revista de Administração de Empresas, 57(5), 483–494. https://doi.org/10.1590/s0034-759020170506
Rook, D. W. (2006). Let´s Pretend: projective methods reconsidered. In BELK, R. W. Handbook of Qualitative Research Methods in Marketing. Edward Elgar PubliSamarang.
Rook, D. W. (2007). Dimensão ritual do comportamento de consumo. Revista de Administração de Empresas, 47(1), 81–98. https://doi.org/10.1590/S0034-75902007000100013
Sá, F. B. de. (2013). O comportamento do consumidor de café: um estudo no município de Belo Horizonte. Centro Universitário UMA.
Scussel, F. B. C. (2019). Is Consumer Experience the Next Best Thing? Reflections from a systematic review and research agenda proposition. CBR-Consumer Behavior Review, 3(2), 57-69.
Skeie, T. R. (2003). Norway and coffee. The Flamekeeper, Spring, 2–5.
Standage, T. (2005). História do Mundo em 6 copos. Zahar, 1, 10. https://doi.org/10.1017/CBO9781107415324.004
Suarez, M. C. (2010). Criação, movimento e negociação de significados a partir do não consumo: um estudo do abandono das categorias de automóvel e cigarro. Pontifícia Universidade Católica do Rio de Janeiro.
Suarez, M. C., & Chauvel, M. A. (2012). Different ways of saying goodbye: Outlining three types of abandonment of a product category. Research in Consumer Behavior, 14, 277–295. https://doi.org/10.1108/S0885-2111(2012)0000014018
Teixeira, A. P. P. (2014). Do coador de pano à cápsula: mudanças nas práticas de consumo de café no Brasil. Universidade do Vale do Rio dos Sinos.
Triviños, A. N. S. (1987). Introdução à pesquisa em ciências sociais: a pesquisa qualitativa em educação. Atlas.
Ucoffee. (2019). CAFÉ ARÁBICA: O QUE É, VARIEDADES E CARACTERÍSTICAS. https://blog.ucoffee.com.br/cafe-arabica/
Vieira, M. M. F. (2004). Por uma boa pesquisa (qualitativa ) em administração. In Pesquisa Qualitativa em administração: teoria e prática (p. 9–97). FGV.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright Statement
- The authors authorize the publication of the article in the journal.
- The opinions and ideas expressed in articles are the authors' sole responsibility.
- The authors guarantee that the article is not the result of plagiarism. Failure to do so may result in penalties for the situation.
- Editors can adjust the text and formatting to fit the article according to the journal's publication standards.
- The articles published are the property of CBR and are protected by copyright. However, authors can disclose and make their articles available for free.