Free Fashion! Consumer behavior in the face of working conditions alluding to slavery

Authors

DOI:

https://doi.org/10.51359/2526-7884.2020.244713

Keywords:

free fashion, conscious consumption, inclination to purchase.

Abstract

This article aims to identify consumers' perception of working conditions alluding to slavery and inclination to purchase. To this end, three focus groups were carried out with women, starting from a semi-structured script, considering the categories: meanings of fashion consumption, consumer perception about working conditions in the textile industries and consumer perception about conscious fashion movements. From the analysis, it was observed that the working conditions in the textile industries are not considered criteria in the purchase decision by consumers, since the participants consider that conscious consumption is related to the sustainability of the materials, reduction of the production surplus or environmental causes. Additionally, it is concluded that the consumer has his share of responsibility when buying from companies involved with such cases and applications such as Moda Livre can help in his awareness.

Author Biographies

Bruna Lourena de Lima Dantas, Universidade Federal da Paraíba (UFPB)

Administradora - UFERSA. Mestre em Administração - UFPB. Doutoranda em Administração - UFPB.

Lívia Nogueira Pellizzoni, Centro Universitário de João Pessoa (Unipê)

Mestre em Administração pela Universidade Federal da Paraíba - UFP. Graduada em Administração pela Universidade Estadual Vale do Acaraú (2009). Técnica em Design de Interiores pela Escola Técnica Geração (2014). Professora nos Cursos de Bacharelado em Administração, Ciências Contábeis e dos Cursos de Ensino Superior em Tecnologia da Gestão no Centro Universitário de João Pessoa - UNIPÊ. 

Thaisa Hasse Bogoni Bachmann, Pontifícia Universidade Católica do Paraná (PUC)

Especialista em Gestão de Projetos pela Pontifícia Universidade Católica do Paran. Especialista em Marketing pela FAE Centro Universitário. Graduada em Publicidade e Propaganda pela Pontifícia Universidade Católica do Paran. Gerente de Marketing da Link Solutions - A TNS Company.

Nelsio Rodrigues de Abreu, Universidade Federal da Paraíba (UFPB)

Professor Associado III e Pesquisador do Programa de Pós-Graduação em Administração - PPGA/UFPB
Universidade Federal da Paraíba - UFPB
Líder Grupo/CNPq: Consumo e Cibercultura - GPCiber

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Published

2020-09-10