AS PINTURAS RUPESTRES DA TRADIÇÃO NORDESTE NA REGIÃO DO SERIDÓ, RN, NO CONTEXTO DA ARTE RUPESTRE BRASILEIRA

Anne-Marie Pessis, Gabriela Martin

Resumo


Este artigo é uma reflexão sobre as pinturas rupestres da tradição Nordeste na região arqueológica do Seridó, que precisam ainda de estudos pormenorizados do seu vasto acervo arqueológico. Se pode afirmar que, paralelamente às pinturas do Parque Nacional Serra da Capivara, no estado do Piauí, os conjuntos rupestres do Seridó representam o maior acervo gráfico do nordeste do Brasil. Esta afirmativa não está apenas baseada na quantia dos sítios e dos registros, mas na riqueza imagética que os mesmos representam. Retratam as numerosas atividades da vida cotidiana e cerimonial dos povos que as fizeram, além da manifestação da cultural material, imaterial e técnica do pensamento abstrato indígena na pré-história brasileira.

 

THE RUPESTRAL PAINTINGS OF THE NORTHEAST TRADITION IN THE SERIDÓ REGION, RN, IN THE CONTEXT OF BRAZILIAN RUPESTRY ART


ABSTRACT

This article is a reflection on the cave paintings of the Northeast tradition in the archaeological region of Seridó, which still need detailed studies of their vast archaeological collection. It can be said that, in parallel to the paintings in the Serra da Capivara National Park in the state of Piauí, the rock paintings ensembles of Seridó represent the largest graphic heritage in the northeast of Brazil. This statement is not just based on the number of sites and records, but on the wealth of images that they represent. They portray the numerous activities of the daily and ceremonial life of the peoples who did them, as well as the manifestation of the material, immaterial and technical culture of indigenous abstract thought in Brazilian prehistory.

Keyword: Rock Art; Seridó; Northeast tradition.


Palavras-chave


Arte rupestre; Seridó; Tradição Nordeste

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DOI: https://doi.org/10.20891/clio.V35N3p18-59

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