Motivation, satisfaction and propensity to evade public service: a teaching career in the city of toledo, paraná
DOI:
https://doi.org/10.51359/2177-1243.2021.249427Keywords:
public service, people management, satisfaction, motivation, evasionAbstract
The present research had in the study environment the public ser-vants who occupy the position of professor in the city of Toledo-PR, as the focus of tracing the factors that affect the motivation of these collaborators and how the degree of dissatisfaction generates interferences in the intention of evasion. Therefore, it aimed to analyze the factors that affect motivation, satisfaction and the intention to drop out of municipal public servants who occupy the position of elementary school teacher in the municipality of Toledo-PR. The study was carried out based on data collected through the delivery of a questionnaire designed for teachers in the municipal public sector. The research showed a direct relationship between satisfaction rates, intention to drop out and the following factors: salary range, career status, job assignments and the perception of training incentives. The highly dis-satisfied servants, in their entirety, show actions of intent to evade in a short period of time (up to six months) in relation to the date of the survey. The article hopes to contribute to the literature collection regarding satisfaction and motivation, especially in the public service, since it is a matter of high importance for national public management.
References
BRASIL¹. Regulamenta a alínea “e” do inciso III do caput do art. 60 do Ato das Disposições Constitucionais Transitórias, para instituir o piso salarial profissional nacional para os profissionais do magistério público da educação básica. Lei número 11.738, 16 de julho de 2008.
BUELENS, M.; VAN DEN BROECK, H. An Analysis of Differences in Work Motivation between Public and Private Sector Organizations. Public Administration Review, v. 67, p 65–74, 2007.
CAILLIER, J. G. I want to quit: a closer look at factors that contribute to the turnover intentions of State government employees. State and Local Government Review, v. 43, n. 2, p. 110-122, 2011.
CASTRO, F. G. et al. A Methodology for conducting integrative mixed methods research and data analyses. Journal of Mixed Methods Research, v. 4, n. 4, p. 342–360, 2010.
CAMPOS, C. Por que o médico não fica? Satisfação no trabalho e rotatividade dos médicos do programa de saúde da família do município de São Paulo. Dissertação (mestrado) — Escola de Administração de Empresas de São Paulo, Fundação Getúlio Vargas, São Paulo, 2005.
COELHO, P. S.; ESTEVES, S. P. A escolha entre uma escala de 5 pontos na medição de satisfação. ISEGI – Instituto Superior de Estatística e Gestão de Informação – Universidade de Lisboa, 2007.
CRESWELL, J. W. Projeto de pesquisa: métodos qualitativo, quantitativo e misto. Porto Alegre: Artmed, 2007.
DIÓGENES, L. C.; PASCHOAL, T.; NEIVA, E. R.; MENESES, P. P. M. Intenção de rotatividade e percepção de suporte organizacional em um órgão público federal. Revista do Serviço Público, v. 67, n. 2, p. 147-172, 2016.
FRANK, S. A.; LEWIS, G. B. Government employees: working hard or hardly working? American Review of Public Administration, v. 34, n. 1, p. 36-51, 2004.
GIL, C. A. Gestão de Pessoas. Ed. Atlas. São Paulo, 2001.
GREGORY, E.; HINCAPIÉ, D.; VEGAS, E.; ALFONSO, M. Profissão Professor: por que a docência perdeu prestígio e como recuperá-lo? Banco Interamericano de Desenvolvimento, Washington D.C., 2018.
HERZBERG, F. The motivation to work. 2. ed. Nova York: John Wiley e Sons, Inc.; 1964.
JÚNIOR JOSÉ, C. C.; NOGUEIRA, R. P. Ocupação no setor público brasileiro: tendências recentes e questões em aberto. Revista do Serviço Público, Brasília, v. 62, n. 3, p. 237-260, 2011.
KLEIN, F. A.; MASCARENHAS, A. O. Motivação, satisfação profissional e evasão no serviço público: o caso da carreira de especialistas em Políticas Públicas e Gestão Governamental. Revista de Administração Pública, v. 50, n. 1, p. 17-39, 2016.
LISBOA, F. V.; LUZ, I. P.; SELL, F. F.; LUNKES, R. J. Fatores de Resistência no Processo de Implementação de um Modelo de Avaliação de Desempenho em um Órgão Público. Revista Gestão Organizacional, v. 11, n. 3, p. 92-109, 2018.
MACHADO, Rosangela. Problemas e impasses da carreira pública no Brasil: a experiência dos gestores governamentais na administração pública federal. Dissertação (mestrado) — Departa¬mento de Ciência Política do Instituto de Filosofia e Ciências Humanas da Universidade Estadual de Campinas, 2003.
MARIANI, C. A. Método PDCA e ferramentas da qualidade no gerenciamento de processos industriais: um estudo de caso. Revista de Administração e Inovação, v. 2, n. 2, p. 110-126, 2005.
PAIVA, K. C. M.; GOMES, M. N.; HELAL, D. H. Estresse Ocupacional e Síndrome de Burnout: proposição de um Modelo Integrativo e Perspectivas de Pesquisa Junto a Docentes do Ensino Superior. Revista Gestão & Planejamento, v. 16, n. 3, p. 285-309, 2015.
PERRY, J. L.; HONDEGHEM, A. Building Theory and Empirical Evidence about Public Service Motivation. International Public Management Journal, v. 11, p. 3–12, 2008.
PERRY, J. L. Measuring Public Service Motivation: An Assessment of Construct Reliability and Validity. Journal of Public Administration Research and Theory, v. 6, p. 5–22, 1996.
RIBEIRO, D. Educação como prioridade. Ed. Global. São Paulo, 2018.
SOUZA, K. R.; KERBAUY, M. T. M. Abordagem quanti-qualitativa: superação da dicotoamia quantitativa-qualitativa na pesquisa em educação. Educação e filosofia, v. 31, n. 64, p. 21-44, 2017.
VANDENABEELE, W. Development of a Public Service Motivation Measurement Scale: Corroborating and Extending Perry’s Measurement Instrument. International Public Management Journal, v. 11, p. 143–167, 2008. doi:10.1080/10967490801887970
VANDENABEELE, W. Toward a public administration theory of public service motivation. Public Management Review, v. 18, p. 545–556, 2007.
VILELA, E. F.; GARCIA, F. C.; VIEIRA, A. Vivências de prazer-sofrimento no trabalho do professor universitário: estudo de caso em uma instituição pública. REAd. Revista Eletrônica de Administração, v. 19, n. 2, p. 517-540, 2013.
YIN, K. Robert. Estudo de Caso - 5.Ed.: Planejamento e Métodos. Ed Bookman. Porto Alegre – RS, 2015.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Gestão Pública: Práticas e Desafios

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Os conteúdos da Revista Gestão Pública: práticas e desafios, estão licenciados sob uma licença Creative Commons Atribuição-NãoComercial 4.0 Internacional (CC BY-NC 4.0). Esta licença permite que outros distribuam, remixem, adaptem e criem a partir do seu trabalho, para fins não comerciais, desde que lhe atribuam o devido crédito pela criação original. Texto da Licença: https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0