An outline of antiutilitarian analysis of the immigration/labor binomial | senegalese inputs

Authors

  • Paulo Muller UFFS - Campus Erechim

DOI:

https://doi.org/10.51359/2179-7501.2019.239394

Keywords:

labor, intiutilitarianism, senegalese

Abstract

The paper poses a way of understanding the cultural logics through which Senegalese  immigrants  have  been  interacting  and  fitting  in  cities  in the  countryside  of southern  Brazil.  Based  on  observations  about  the  relationship  that  Senegalese  immigrants establish  with  local  people  and  institutions  in  the  city  of  Erechim,  north  of  Rio  Grande  do Sul,  I  discuss how  their  experiences of mobility  interact with the  hegemonic  narrative that conceives the early twentieth century European migrations as the very foundation of these cities. Building on a conceputal review of immigration as a socioanthropological issue I draw historical and ethnographic data that intertwine labor and religious practices of Senegalese groups  involved  in  contemporary  migratory  flows.  Conflicts  and  complementarities  that emerge  from  this  process  express  different  forms  of  interconnection  between  utilitarian perspectives,  which  conceive   immigration   as   a   phenomenon   determined  by  economic reasons,   and   non   utilitarian,   which   observe   other   dimensions   as   also   constitutive   of immigration.

Author Biography

Paulo Muller, UFFS - Campus Erechim

Doutorado em Antropologia Social pelo PPGAS/UFRGS. Professor da Universidade Federal da Fronteira Sul/UFFS

References

AGIER, M. (2006). Refugiados diante da nova ordem mundial. Tempo Social, 18(2), pp. 197-215.

ALTER, N. (2002) Theorie du don et sociologie du monde du travail. Revue du MAUSS, 20, pp. 263-285.

ALTER, N. (2010). Donner et prendre: la coopération en entreprise. Paris: La Découverte.

BABOU, C. A. (2005). Contesting space, shaping places: making room for the Muridiyya in colonial Senegal. Journal of African History, 46(3), pp. 405–426.

BABOU, C. A. (2007). Fighting the greater Jihad: Amadu Bamba and the founding of the Muridiyya of Senegal, 1853–1913. Athens: Ohio University Press.

BABOU, C. A. (2009). Généalogie, éducation, et baraka (grâce divine) dans la famille Mbakke: une exploration de quelques sources de l'autorité spirituelle d'Amadu Bamba. Afrique & Histoire, 1(1), pp. 199-234.

BABOU, C. A. (2013). The Senegalese “social contract” revisited: the Muridiyya muslim order and State politics in post-colonial Senegal. In: DIOUF, M (ed.). Tolerance, democracy, and sufis in Senegal. New York: Columbia University Press, pp. 125-146.

BAVA, S. (2003). De la “baraka aux affaires”: ethos économico-religieux et transnationalité chez les migrants sénégalais mourides. Revue Européenne des Migrations Internationales, 19(2), pp. 69-84.

BAVA, S. (2005). Variations autour de trois sites mourides dans la migration. Autrepart, 4(36), pp. 105-122.

BOURDIEU, P. (1983a). O que falar quer dizer. In.: Questões de sociologia. Rio de Janeiro: Marco Zero, pp. 75-88.

BOURDIEU, P. (1983b). Algumas propriedades dos campos. In: Questões de sociologia. Rio de Janeiro: Marco Zero, pp. 89-94.

BOURDIEU, P.; CHAMBOREDON, J-C.; PASSERON, J-C. (2004). O oficio do sociólogo: metodologia da pesquisa na sociologia. Petrópolis: Vozes.

CAILLÉ, A. (2001). O princípio de razão, o utilitarismo e o antiutilitarismo. Sociedade e Estado, 16(1-2), pp. 26-56.

CAILLÉ, A. (2014) Une petite histoire de l'assujettissement au travail. Cahiers Jungiens de Psychanalyse, 140(2), pp. 9-19.

CAILLÉ, A.; ALTER, N. (2012). Peut-on penser le travail par le don? Débat avec la rédaction de la Nouvelle Revue du Travail. Nouvelle Revue du Travail, 1. [Disponível em http://nrt.revues.org/317, acesso em 30 de junho de 2017].

CASTLES, S.; MILLER, M. J. (1998). The age of migration: international population movements in the modern world. 2 ed. London: MacMillan Press.

COPANS, J. (1998). Les marabouts de l'arachide: la confrerie mouride et les paysans du Sénégal. Paris: L'Harmattan.

DIAS, G. M; SPRANDEL, M. A. (2011). Reflexões sobre políticas para migrações e tráfico de pessoas no Brasil. REMHU: Revista Interdisciplinar de Mobilidade Humana, 19(37), pp. 59-77.

DIAZ, O. C. (2017) A Muridiyya e a internet: dinâmicas on-line de transnacionalização de uma confraria islâmica senegalesa. Antropolítica, 42(1), pp.114-139.

DIOUF, M. (2000) The Senegalese murid trade diaspora and the making of a vernacular cosmopolitanism. Public Culture, 12(3), pp. 679-702.

FELDMAN-BIANCO, B. (2000). Globalização, antigos imaginários e reconfigurações de identidade: percursos de uma pesquisa comparativa. Caderno CRH, 13(33), pp. 27-48.

FELDMAN-BIANCO, B. (2009). Reinventando a localidade: globalização heterogênea, escala da cidade e a incorporação desigual de migrantes transnacionais. Horizontes Antropológicos, 15(31), pp. 19-50.

FRANCO, C. (3 de junho de 2015). Comissão de Direitos Humanos acompanhará situação dos imigrantes no RS. Assembleia Legislativa do Estado do Rio Grande do Sul. Notícias. [Disponível em http://ww1.al.rs.gov.br/catarina/Imprensa/DetalhesdaNot%C3%Adcia/tabid/2524/IdMateria/298923/Default.aspx, acesso em 31 de julho de 2017].

GODBOUT, J. T. (1998). Introdução à dádiva. Revista Brasileira de Ciências Sociais, 13(38), pp. 39-52.

HEREDIA, V. (Org.). (2015). Migrações internacionais: o caso dos senegaleses no Sul do Brasil. Caxias do Sul: Quatrilho Editorial.

HEYMAN, J. (1998). State effects on labor exploitation: the INS and undocumented immigrants at the Mexico-United States border. Critique of Anthropology, 18(2), pp. 157-180.

JARDIM, D. F. (2013). Os direitos humanos dos imigrantes: reconfigurações normativas dos debates sobre imigrações no Brasil contemporâneo. Densidades, 14, pp. 67-85.

JORNALISMO UIRAPURU. (22 de fevereiro de 2017). Senegalês e populares são detidos pela polícia após confusão no Centro. Rádio Uirapuru. [Disponível em http://www.rduirapuru.com.br/policia/41721/senegales+e+popular+sao+, acesso em 31 de julho de 2017].

KANAAN, B. R. (2012). A etnização em produção: reflexões antropológicas sobre trabalhadores-migrantes na região de colonização italiana no nordeste gaúcho. Métis: História & Cultura, 11(22), pp. 117-139.

MAMDANI, M. (1996). Citizen and subject: contemporary Africa and the legacy of late colonialism. New Jersey: Princeton University Press.

MAUSS, M. (2009). Ensaio sobre a dádiva. São Paulo: Cosac & Naify.

MULLER, P. (2013). Noções de solidariedade e responsabilidade no campo da cooperação internacional para a proteção dos refugiados. Revista Interdisciplinar de Mobilidade Humana (REMHU), 21(40), pp. 229-244.

ODY, J. (28 de maio de 2016) URI lidera grupo para inserir imigrantes na comunidade. Atmosfera Online. [Disponível em http://atmosferaonline.com.br/uri-lidera-grupo-para-inseririmigrantes-na-comunidade/, acesso em 31 de julho de 2017].

PÓVOA NETO, H. (2005). A criminalização das migrações na nova ordem internacional. In: PÓVOA NETO, H.; FERREIRA, A. P. (Org.) Cruzando fronteiras disciplinares: um panorama dos estudos migratórios. Rio de Janeiro: Revan, pp. 297-309.

ROMERO, F. L. (2016). O simbolismo de poder de líderes mourides em plataformas virtuais: enraizamentos históricos, dinâmicas identitárias e rituais multissituados. In: REIS, R. B.; RESENDE, T. A. G.; MOTA, T. (Eds.). Estudos sobre África Ocidental: dinâmicas culturais, diálogos atlânticos. Curitiba: Prisma, pp. 71-112.

ROMERO, F. L. (2017). Islã, parentesco e ritual na irmandade religiosa Mouridiyya: percursos da etnografa no contexto da imigração de africanos senegaleses no Brasil. In: TEDESCO, J. C.; KLEIDERMACHER, G. A imigração senegalesa no Brasil e na Argentina: múltiplos olhares. Porto Alegre: EST Edições, pp. 275-296.

ROSSA, J. (2017). Poética vocal religiosa de imigrantes senegaleses mourides em Caxias do Sul-RS. In: TEDESCO, J. C.; KLEIDERMACHER, G. A imigração senegalesa no Brasil e na Argentina: múltiplos olhares. Porto Alegre: EST Edições, pp. 297-310.

SAKHO, P.; DIAGNE, A.; SAMBOU, P. C. (2017). Le bassin arachidier, du réceptacle de flux internes au foyer d’émigration interne et internationale. In: TEDESCO, J. C.; KLEIDERMACHER, G. A imigração senegalesa no Brasil e na Argentina: múltiplos olhares. Porto Alegre: EST Edições, pp. 21-40.

SAYAD, A. (1977). Les trois "âges" de l'émigration algérienne en France. In: Actes de la Recherche en Sciences Sociales, 15, pp. 59-79.

SAYAD, A. (1998). A imigração ou os paradoxos da alteridade. São Paulo: EDUSP.

SAYAD, A. (1998a). Introdução. In: A imigração ou os paradoxos da alteridade. São Paulo: EDUSP, pp. 13-24.

SAYAD, A. (1998b) O que é um imigrante? In: A imigração ou os paradoxos da alteridade. São Paulo: EDUSP, pp. 45-72.

SAYAD, A. (1998c). A ordem da imigração na ordem das nações. In: A imigração ou os paradoxos da alteridade. São Paulo: EDUSP, pp. 265-286.

SCHUCH, P. (2010). Uma lei moderna X uma cultura tradicional: notas sobre reformulação do campo de atenção à infância e juventude no Brasil. Revista Brasileira de História & Ciências Sociais, 2(4), pp. 73-84.

SEYFERTH, G. (2013). The diverse understandings of foreign migration to the South of Brazil (1818-1950). VIBRANT: Virtual Brazilian Anthropology, 10(2), pp. 120-162.

TEDESCO, J. C.; KLEIDERMACHER, G. (2017). A imigração senegalesa no Brasil e na Argentina: múltiplos olhares. Porto Alegre: EST Edições.

TEDESCO, J. C.; MELLO, P. A. T. (2015). Senegaleses no Centro-Norte do Rio Grande do Sul: imigração laboral e dinâmica social. Porto Alegre: Letra&Vida.

TORPEY, J. (2000). The Invention of the passport: surveillance, citizenship and the State. Cambridge: Cambridge University Press.

VILLALÓN, L. A. (1995). Islamic society and State power in Senegal: disciples and citizens in Fatick. Cambridge: Cambridge University Press.

ZANINI, M. C. (2007). Um olhar antropológico sobre fatos e memórias da imigração italiana. Mana, 13(2), pp. 521-547.

ZANINI, M. C.; SANTOS, M. (2009). O. O trabalho como “categoria étnica”: um estudo comparativo da ascensão social de imigrantes italianos e seus descendentes no Rio Grande do Sul (1875-1975). REMHU: Revista Interdisciplinar de Mobilidade Humana, 17(33), pp. 175-196.

Published

2020-05-28