Prática de omissão de titulação no currículo: um estudo entre pós-graduandos e pós-graduados

Authors

  • Ricardo Cortez Lopes Doutor em Sociologia pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Coordenador de Pós Graduação na Faculdade CMB

DOI:

https://doi.org/10.51359/2525-5223.2021.250780

Keywords:

Omission of title, Graduate students, Postgraduates, Unemployment

Abstract

This article seeks to study the labor scenario for Brazilian postgraduates and postgraduates based on the recurrence of the practice of omitting academic degrees in the curriculum vitae of this public. This research is quantitative in nature, and its data collection occurred from the availability of the questionnaire in virtual communities of graduate students and undergraduates on the facebook social network. The idea was to reach the highest number of responses within the national territory, seeking representation from all regions, and in this, 302 responses were obtained. The survey indicated that the practice is very recurrent and that it is more related to the respondent’s current occupation. It was also possible to analyze the answers to an open question in the questionnaire, ‘Two worlds’, Experience/Qualification/Skills, Separation of academia/world and the Risk of trajectory, which pointed to a hostile environment in both the public and private dimensions, which puts participants at a crossroads.

Author Biography

Ricardo Cortez Lopes, Doutor em Sociologia pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Coordenador de Pós Graduação na Faculdade CMB

Licenciado em Ciências Sociais, Mestre e Doutor em Sociologia pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul

References

AGÊNCIA BRASIL. 2019. Pesquisa revela crescimento de 74% dos alunos de pós-graduação no país. (https://educacao.uol.com.br/noticias/2019/12/06/pesquisa-revela-crescimento-de-74-dos-alunos-de-pos-graduacao-no-pais.htm?; acesso em: 10/06/2021).

ALMEIDA, Carlos. 2017. “O ‘Curriculum Vitae’ em Cirurgia”. Revista Portuguesa de Cirurgia, 3(42):51-54.

BARDAGI, M. et al. 2006. “Escolha profissional e inserção no mercado de trabalho: percepções de estudantes formandos”. Psicologia escolar e educacional, 10(1):69-82.

BBC. 2017. Esconder qualificações no currículo: a ‘tática’ para conseguir emprego que floresce na crise. (https://g1.globo.com/economia/concursos-e-emprego/noticia/esconder-qualificacoes-no-curriculo-a-tatica-para-conseguir-emprego-que-floresce-na-crise.ghtml; acesso em 31/05/2021).

BRESSER-PEREIRA, Luiz C. 2013. “Empresários, o governo do PT e o desenvolvimentismo”. Revista de sociologia e política, 21(47):21-29.

JUNGES, Cíntia. 2017. “Qualificação demais espanta oportunidades na crise? Tem gente dizendo que sim”. Gazeta do Povo. (www.gazetadopovo.com.br/economia/pos-e-carreira/qualificacao-demais-espanta-oportunidades-na-crise-tem-gente-dizendo-que-sim-6ubt4uuumbht95n16fholb901/; acesso em 08/06/2021).

GASPARINI, Claudia. 2014. “10 erros que fazem seu currículo ir para o lixo”. Exame. (https://exame.com/carreira/10-erros-que-fazem-o-seu-curriculo-ir-direto-para-o-lixo/#:~:text=Para%20um%20candidato%20em%20in%C3%ADcio,de%20informa%C3%A7%C3%B5es%20-importantes%E2%80%9D%2C%20explica; acesso em 20/07/2020).

GIL, Antonio C. 2019. Métodos e técnicas de pesquisa social. São Paulo: Atlas SA.

GOMES, H., DE OLIVEIRA, S. & ANDRADE, M. 2019. “Desemprego, juventude e crise estrutural do capital: o precariado na cena contemporânea”. INTERthesis: Revista Internacional Interdisciplinar, 16(3):18-38.

LOPES, R., COELHO, G. & FRANZ, A. 2020. “A Covid-19, o Pós-Graduando Stricto Sensu e o Auxílio Emergencial: dispor ou não dispor?”. Revista Observatório, 6(2):a14pt-a14pt.

LOPES, R., COELHO, G. & FRANZ, A. 2020. “O ‘Menu’ Trabalhista: a emergência do analista técnico e a fragmentação do bacharel”. Orbis Latina, 10(3):13-36.

RIGHETTI, S. & GAMBA, E. 2021. “Na pós-graduação, mulheres são maioria entre estudantes mas minoria entre docentes”. Folha de São Paulo. (www1.folha.uol.com.br/educacao/2021/03/na-pos-graduacao-mulheres-sao-maioria-entre-estudantes-mas-minoria-entre-docentes.shtml; acesso em 10/06/2021).

SACRISTÁN, José G. 2013. “O que significa o currículo”. In SACRISTÁN, J. G. (ed.): Saberes e incertezas sobre o currículo, pp. 16-35. Porto Alegre: Pens.

SILVA, T. & BARDAGI, M. 2015. “O aluno de pós-graduação stricto sensu no Brasil: revisão da literatura dos últimos 20 anos”. Revista Brasileira de Pós-Graduação, 12(29):683-714.

SILVA JÚNIOR, J., FERREIRA, L. & KATO, F. 2013. “Trabalho do professor pesquisador diante da expansão da pós-graduação no Brasil pós-LDB”. Revista Brasileira de Educação, 18(53):435-456.

ZOTESSO, Marina. 2021. Sofrimento psicológico em pós-graduandos: aspectos emocionais e comportamentais. Tese de Doutorado. Bauru: Universidade Estadual Paulista.

Published

2021-06-29

Issue

Section

Artigos