Instrument for nursing process implementation in hospitalized school children: previous note

Daniela KarinaAntão Marques, Maria Miriam Lima da Nóbrega

Abstract


ABSTRACT

Objective: to build an instrument for implementation of the nursing process for hospitalized school children based on the Theory of Basic Human Needs. Method:  methodological research that will be developed in a Pediatric Clinic of a school-hospital, performed in seven stages, where the population/sample will be nurses attendance, teachers in the preliminary stages and school children in the validation phase of the final instrument. To participate in the research, the inclusion criteria will be met and will be asked to sign the informed consent. This research had the project approved by the Ethics Committee in Research, CAAE 24193313500005188. Expected results: the validated instrument contributes to the application of the nursing process in professional practice, encourage and organize the work of nursing, promote benefits for customer care, whether a record accessible and promote greater visibility of the importance of nursing care backed scientifically. Descriptors: Nursing; Hospitalized Dhild; Nursing processes; Validation Studies.

RESUMO

Objetivo: construir um instrumento para a implementação do processo de enfermagem a crianças em idade escolar hospitalizadas à luz da Teoria das Necessidades Humanas Básicas. Método: pesquisa metodológica, que será desenvolvida em uma Clínica Pediátrica de um hospital-escola, realizada em sete fases, onde a população/amostra serão enfermeiros assistenciais, docentes nas fases preliminares e crianças em idade escolar na fase de validação do instrumento final. Para participar da pesquisa, serão atendidos os critérios de inclusão e será solicitada a assinatura do Termo de Consentimento Livre e Esclarecido. Esta pesquisa teve o projeto aprovado pelo Comitê de Ética em Pesquisa, CAAE 24193313500005188. Resultados esperados: que o instrumento validado contribua para a aplicação do processo de enfermagem na prática profissional, favoreça e organize o trabalho de enfermagem, promova benefícios para a assistência da clientela, seja um registro acessível e promova maior visibilidade da importância da assistência de enfermagem respaldada cientificamente. Descritores: Enfermagem; Criança Hospitalizada; Processos de Enfermagem; Estudos de Validação.

RESUMEN

Objetivo: construir un instrumento para la implementación del proceso de enfermería a niños en edad escolar hospitalizadas basado en Teoría de las Necesidades Humanas Básicas. Método: investigación metodológica, que será desarrollada en una Clínica Pediátrica de un hospital-escuela, realizada em siete fases, donde la populación/muestra serán enfermeros asistenciales, docentes en las fases preliminares y niños en edad escolar en la fase de validación del instrumento final. Para participar de la investigación, serán atendidos los criterios de inclusión y será solicitada la firma del Consentimento Libre y Esclarecido. Esta investigación tuvo el proyecto aprobado por el Comité de Ética en Investigación, CAAE 24193313500005188. Resultados esperados: que el instrumento validado contribuya para la aplicación del proceso de enfermería en la práctica profesional, favorezca y organice el trabajo de enfermería, promueva beneficios para la asistencia de la clientela, sea un registro accesible y promueva mayor visibilidad de la importancia de la asistencia de enfermería respaldada científicamente. Descriptores: Enfermería; Niño Hospitalizado; Procesos de Enfermería; Estudios de Validación.


Keywords


Enfermagem; Criança Hospitalizada; Processos de Enfermagem; Estudos de Validação



DOI: https://doi.org/10.5205/1981-8963-v8i10a10092p3568-3572-2014

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