What does it mean to work in an accredited hospital? Perceptions of the nursing team

Aline Togni Braga, Mileide Morais Pena, Inahiá Pinhel

Abstract


ABSTRACT

Objective: to get to know the perception about the Accreditation process in the routine of the Nursing team of a university hospital in the evaluative dimensions of structure, process and outcome. Method: a quantitative, exploratory and descriptive study, with 563 professionals. For the data collection, the Likert Scale was used and data treatment was carried out using descriptive statistics and the Cronbach Alpha test. Results: in the analysis of the results, it was observed that the Nursing team showed a perception with a higher degree of favorability for the process dimension, with a mean score of 0.7463 (sd ± 0.1466); followed by the result dimensions, with 0.7256 (sd ± 0.1804), and structure, with 0.6800 (sd ± 0.1714), showing that the benefits derived from Hospital Accreditation are recognized by the members of the Nursing team. Conclusion: less favorable scores resided in the structure dimension, requiring more attention from managers, since a more adequate structure increases the probability of better quality care. The study allowed for the understanding on the context of Hospital Accreditation in the environment of the practice suggesting possible interventions to improve this process. Descriptors: Hospital Accreditation; Quality, Access and Evaluation of Health Care; Quality Assurance of Health Care; Quality of Health Care; Patient safety; Nursing. Descriptors: Hospital Accreditation; Health Care Quality, Access, and Evaluation; Quality of Health Care; Quality Assurance Health Care; Patient Safety; Nursing.

RESUMO

Objetivo: conhecer a percepção acerca do processo de Acreditação no cotidiano da equipe de Enfermagem de um hospital universitário nas dimensões avaliativas de estrutura, processo e resultado. Método: estudo quantitativo, exploratório e descritivo, com 563 profissionais. Para a coleta de dados, utilizou-se a Escala de Likert e o tratamento dos dados foi realizado por meio de estatística descritiva e o teste Alpha de Cronbach. Resultados: na análise dos resultados, observou-se que a equipe de Enfermagem demonstrou percepção com maior grau de favorabilidade para a dimensão de processo, com escore médio 0,7463 (dp±0,1466); seguida pelas dimensões resultado, com 0,7256 (dp±0,1804), e estrutura, com 0,6800 (dp±0,1714), evidenciando que os benefícios derivados da Acreditação Hospitalar são reconhecidos pelos membros da equipe de Enfermagem. Conclusão: os escores menos favoráveis residiram na dimensão estrutura, requerendo maior atenção dos gestores, tendo em vista que uma estrutura mais adequada aumenta a probabilidade de uma assistência de melhor qualidade. O estudo permitiu compreender o contexto da Acreditação Hospitalar no ambiente da prática sugerindo possíveis intervenções para a melhoria desse processo. Descritores: Acreditação Hospitalar; Qualidade, Acesso e Avaliação da Assistência à Saúde; Garantia da Qualidade dos Cuidados de Saúde; Qualidade da Assistência à Saúde; Segurança do Paciente; Enfermagem.

RESUMEN

Objetivo: conocer la percepción acerca del proceso de Acreditación en el cotidiano del equipo de Enfermería de un hospital universitario en las dimensiones evaluativas de estructura, proceso y resultado. Método: estudio cuantitativo, exploratorio y descriptivo, con 563 profesionales. Para la recolección de datos, se utilizó la Escala de Likert y el tratamiento de los datos fue realizado por medio de estadística descriptiva y la prueba Alpha de Cronbach. Resultados: en el análisis de los resultados, se observó que el equipo de Enfermería demostró percepción con mayor grado de favorabilidad para la dimensión de proceso con puntaje medio 0,7463 (dp ± 0,1466); seguido por las dimensiones resultado, con 0,7256 (dp ± 0,1804), y estructura, con 0,6800 (dp ± 0,1714), evidenciando que los beneficios derivados de la Acreditación Hospitalaria son reconocidos por los miembros del equipo de Enfermería. Conclusión: los puntajes menos favorables residían en la dimensión estructura, requiriendo una mayor atención de los gestores, teniendo en vista que una estructura más adecuada aumenta la probabilidad de una asistencia de mejor calidad. El estudio permitió comprender el contexto de la Acreditación Hospitalaria en el ambiente de la práctica, sugiriendo posibles intervenciones para la mejora de ese proceso. Descriptores: Acreditación de Hospitales; Calidad, Acceso y Evaluación de la Atención de Salud; Calidad de la Atención de Salud; Garantía de la Calidad de Atención de Salud; Seguridad del Paciente; Enfermería.


Keywords


Acreditação Hospitalar; Qualidade, Acesso e Avaliação da Assistência à Saúde; Garantia da Qualidade dos Cuidados de Saúde; Qualidade da Assistência à Saúde; Segurança do Paciente; Enfermagem



DOI: https://doi.org/10.5205/1981-8963-v12i6a231347p1524-1531-2018



Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

 

INDEXADORES E BASES BIBLIOGRÁFICAS:

doajPeriódicoscapes

bvs elsevier nlm diadorim periodicaabec

 

cinahl citefactor cuidenplusb socolar ulrichs sumarios