First aid: object of health education for teachers

Davi Porfirio da Silva, Juliana Barbosa Barros Nunes, Rossana Teotônio de Farias Moreira, Luana Cavalcante Costa

Abstract


ABSTRACT

Objective: to evaluate the impact of first-aid education under the knowledge and skills of teachers. Method: a bibliographical study, descriptive, integrative review type, with search of articles between the months of November and December 2017, in the databases LILACS, BDENF, and MEDLINE, using the descriptors in Health Sciences School Teachers, First Aid, and Health Education. Results: there were included seven studies, published between the years 2008 to 2017. Although it is not notice a pattern of intervention methods in the studies analyzed, the pre-intervention testing showed lower results in relation to the post-intervention tests, which, in their time, presented significant improvement in the average of correct replies. Conclusion: the teaching of first aid in health education positively impacts the levels of knowledge and skills of schoolteachers. Descriptors: School Teachers; First Aid; Health Education; School Health; Knowledge; Early Intervention.

RESUMO

Objetivo: avaliar o impacto do ensino de primeiros socorros no conhecimento e habilidade de professores. Método: estudo bibliográfico, descritivo, tipo revisão integrativa, com busca de artigos entre os meses de novembro e dezembro de 2017, nas bases de dados LILACS, BDENF e MEDLINE, utilizando-se os descritores em Ciências da Saúde School Teachers, First Aid e Health Education. Resultados: foram incluídos sete estudos, publicados entre os anos de 2008 a 2017. Embora não se observe um padrão de métodos de intervenção nos estudos analisados, os testes pré-intervenção revelaram resultados inferiores em relação aos testes pós-intervenção que, por sua vez, apresentaram melhoras significativas na média de respostas corretas. Conclusão: o ensino de Primeiros Socorros como objeto de educação em saúde impacta positivamente os níveis de conhecimento e habilidade de professores escolares. Descritores: Professores Escolares; Primeiros Socorros; Educação em Saúde; Saúde Escolar; Conhecimento; Intervenção Precoce.                                                                                                               

RESUMEN

Objetivo: evaluar el impacto de la enseñanza de primeros auxilios en el conocimiento y la capacidad de los docentes. Método: un estudio bibliográfico, descriptivo, del tipo de revisión integradora, con búsqueda de artículos entre los meses de noviembre y diciembre de 2017, en las bases de datos, LILACS, BDENF y MEDLINE usando los descriptores en Ciencias de la Salud en inglés:  School Teachers, First Aid e Health Education. Resultados: se incluyeron siete estudios, publicados entre los años 2008 a 2017. Aunque no es aviso de que un modelo de métodos de intervención en los estudios analizados, las pruebas de intervención mostraron resultados inferiores en relación con las pruebas después de la intervención, que, en su momento, presentaron una mejoría significativa en el promedio de las respuestas correctas. Conclusión: la enseñanza de primeros auxilios en educación para la salud afecta positivamente los niveles de conocimiento y habilidad de los maestros. Descriptores: Maestros; Primeros Auxilios; Educación en Salud; Salud Escolar; Conocimiento; Intervención Precoz.


Keywords


Professores Escolares; Primeiros Socorros; Educação em Saúde; Saúde Escolar; Conhecimento; Intervenção Precoce.



DOI: https://doi.org/10.5205/1981-8963-v12i5a234592p1444-1453-2018



Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

 

INDEXADORES E BASES BIBLIOGRÁFICAS:

doajPeriódicoscapes

bvs elsevier nlm diadorim periodicaabec

 

cinahl citefactor cuidenplusb socolar ulrichs sumarios