Evaluation of school organizations in portugal: the reflective study of the reports of external evaluation in Alentejo region
DOI:
https://doi.org/10.5205/reuol.1718-11976-1-LE.05spe201128Resumen
ABSTRACT
Objectives: to analyze reports of the external assessment of 10 schools in the region Alentejo, in relation to school results, and to identify the basic factors of a positive evaluationParte superior do formulário. Methodology: an analytical study of the type reflective essay, including the study of literature review in databases, books and research work and the analysis of the reports of the External Assessment of Schools, responsibility of the General Inspectorate of Education. Results: There is a close relationship between external and internal evaluation, the two pillars of school assessment. The cross-analysis between the scores obtained by the different analyzed schools and the identification of the number of indicators of good organizational performance taken from the reports of external assessment of schools showed a diversified valuation of these indicators, by the evaluation teams. Some indicators were identified, whose absence led to a less positive evaluation, which is associated to the relative value of accountability of the different organizational actors in the assessment of schools, which is expressed in the number of indicators found. Conclusion: It is necessary that all organizational actors demonstrate the skill to use the data of the external assessment, of the self assessment and also of the research on the topic. Descriptors: education; organizational assessment; schools; quality management.
RESUMO
Objetivos: analisar relatórios da avaliação externa de 10 escolas na região Alentejo, relativamente aos resultados escolares e identificar os fatores basilares de uma avaliação positiva. Metodologia: estudo analítico de tipo ensaio reflexivo, incluindo o estudo de revisão de literatura em base de dados, livros e trabalhos de investigação e a análise dos Relatórios da Avaliação Externa das Escolas, da responsabilidade da Inspecção-Geral da Educação. Resultados: existe uma estreita relação entre avaliação externa e interna, os dois pilares da avaliação das escolas. A análise cruzada entre a classificação obtida pelas diferentes escolas analisadas e a identificação do número de indicadores avaliativos de bons desempenhos organizacionais, extraídos dos relatórios da avaliação externa das escolas, indiciou uma valorização diversificada destes indicadores, por parte das equipas de avaliação. Foram identificados alguns indicadores cuja ausência conduziu a uma avaliação menos positiva, a qual surge associada ao valor relativo de responsabilização dos diferentes atores organizacionais nas avaliações das escolas, o que se manifesta no número de indicadores encontrados. Conclusão: Revela-se necessário que todos os actores organizacionais demonstrem capacidade de utilização dos dados quer das avaliações externas, quer da própria auto-avaliação, quer ainda da investigação sobre a temática. Descritores: educação; avaliação organizacional; escolas; gestão da qualidade.
RESUMEN
Objetivos: analizar informes de la evaluación externa de 10 escuelas de la región Alentejo, relativamente a los resultados escolares e identificar los factores basilares de una evaluación positiva. Metodologia: estudio analítico de tipo ensayo reflexivo, incluyendo el estudio de revisión de literatura en base de datos, libros y trabajos de investigación y análisis de los Informes de la Evaluación Externa de Escuelas, elaborados por la Inspecção--Geral de Educação. Resultados: existe una estrecha relación entre evaluación externa e interna, los dos pilares de la evaluación de las escuelas. El análisis cruzado entre la clasificación obtenida por las diferentes escuelas analizadas y la identificación del número de indicadores evaluativos de buenos desempeños organizacionales, extraídos de los informes de evaluación externa de las escuelas, indició una valoración diversificada de estos indicadores, por parte de los equipos de evaluación. Fueran identificados algunos indicadores cuya ausencia llevó a una evaluación menos positiva, la cual surge asociada al valor relativo de responsabilidad de los diferentes actores organizacionales en las evaluaciones de las UGE, con lo cual se manifiesta en el número de indicadores encontrados. Conclusiones: Se revela necesario que todos los actores organizacionales demuestren capacidad de utilización de los datos tanto de las evaluaciones externas, como de la propia auto-evaluación, así como aún de la investigación sobre la temática. Descriptores: educación; evaluación organizacional; escuelas; gestión de calidad.