Knowledge and information sources on Sexually transmitted diseases including AIDS of students on technical courses

Sayane Marlla Silva Leite Montenegro, Simone Helena dos Santos Oliveira, Smalyanna Sgren da Costa Andrade

Resumo


ABSTRACT

Objective: to investigate the information sources of young people on the importance of adopting preventive behaviors regarding STDs and AIDS and their knowledge with regard to these diseases. Method: this is an exploratory and descriptive study with a quantitative design carried out in a professional practice school in the city of Joao Pessoa, Paraiba, Brazil, with a sample of 100 students through the application of a questionnaire. Descriptive statistics was used in the analysis. The results were presented in tables and analyzed according to the literature. This study was approved by the Research Ethics Committee of Hospital Universitario Lauro Wanderley (HULW), under the Protocol 209/2010. Results: 58.8% of the students attend to the Nursing Technician course, 25% attend to the Dental Prosthesis Technician course, and 16.3% attend to the Biodiagnosis Technician course. The predominant age group was from 18 to 25 years (61.3%). The representation is predominantly female, with 72.5%. With regard to the sources of information on STDs and AIDS, the primary source is the teacher (87.5%), followed by the media (77.5%). Regarding the routes of STDs and AIDS transmission, 93.8% of the sample reported oral sex without a condom and 70% reported the vertical transmission. Concerning prevention, 89% of the students pointed out condom as the method of choice. Conclusion: it is essential to propose a discussion on the theme, as the statistics lead us to create more and more promotion and prevention practices with regard to STDs, stressing the vulnerability of young people. Descriptors: nursing; AIDS; knowledge; vulnerability.

RESUMO

Objetivo: investigar as fontes de informações dos jovens sobre a importância da adoção de comportamentos preventivos às DSTs e Aids e seu conhecimento em relação a essas enfermidades. Método: trata-se de um estudo exploratório e descritivo de natureza quantitativa realizado em uma escola de ensino profissionalizante na cidade de João Pessoa–PB, com amostra de 100 estudantes mediante a aplicação de um questionário. A estatística descritiva foi utilizada na análise. Os resultados foram apresentados em tabelas e analisados segundo a literatura. Este estudo foi aprovado pelo Comitê de Ética em Pesquisa do Hospital Universitário Lauro Wanderley (HULW), sob o Protocolo n. 209/2010. Resultados: 58,8% dos estudantes cursam o Técnico em Enfermagem, 25% o Técnico em Prótese Dentária e 16,3% o Técnico em Biodiagnóstico. A faixa etária predominante foi dos 18 aos 25 anos (61,3%). A representação é predominantemente feminina, com 72,5%. Com relação às fontes de informação sobre DSTs e Aids, a fonte prioritária é o professor (87,5%), seguida pela mídia (77,5%). Quanto às formas de transmissão das DSTs e Aids, 93,8% da amostra citou o sexo oral sem camisinha e 70% citou a transmissão vertical. Quanto à prevenção, 89% dos estudantes apontou a camisinha como método de escolha. Conclusão: é imprescindível propor uma discussão a respeito da temática, já que as estatísticas nos induzem a criar cada vez mais práticas de promoção e prevenção no que tange às DSTs, com ênfase para a vulnerabilidade de jovens. Descritores: enfermagem; Aids; conhecimento; vulnerabilidade.

RESUMEN

Objetivo: investigar las fuentes de información de los jóvenes acerca de la importancia de la adopción de conductas preventivas de ETS y SIDA y su conocimiento con relación a esas enfermedades. Método: esto es un estudio exploratorio y descriptivo de naturaleza cuantitativa que tuvo lugar en una escuela de enseñanza profesional en la ciudad de João Pessoa, Paraíba, Brasil, con una muestra de 100 estudiantes por medio de la aplicación de un cuestionario. La estadística descriptiva fue utilizada en el análisis. Los resultados fueron presentados en tablas y analizados según la literatura. Este estudio fue aprobado por el Comité de Ética en Investigación del Hospital Universitário Lauro Wanderley (HULW), bajo el Protocolo 209/2010. Resultados: 58,8% de los estudiantes cursan el Técnico de Enfermería, 25% cursan el Técnico en Prótesis Dental y 16,3% cursan el Técnico en Biodiagnóstico. La franja etaria predominante fue de los 18 hasta los 25 años (61,3%). La representación es predominantemente femenina, con 72,5%. Con relación a las fuentes de información acerca de las ETS y el SIDA, la fuente principal es el profesor (87,5%), seguido por los medios de comunicación (77,5%). En cuanto a los modos de transmisión de las ETS y el SIDA, 93,8% de la muestra citó el sexo oral sin condón y 70% citó la transmisión vertical. En cuanto a la prevención, 89% de los estudiantes apuntó el condón como método de elección. Conclusión: es imprescindible proponer un debate acerca de la temática, pues las estadísticas nos llevan a crear cada vez más prácticas de promoción y prevención de ETS, con énfasis en la vulnerabilidad de los jóvenes. Descriptores: enfermería; SIDA; conocimiento; vulnerabilidad.


Palavras-chave


Enfermagem; AIDS; conhecimentos; vulnerabilidade.

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DOI: https://doi.org/10.5205/1981-8963-v6i4a7094p752-758-2012



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