Benefits of children's and juvenile tales to the hospitalized child from the perspective of nursing professionals

Elaine Cristina Rodrigues Gesteira, Elaine Cristina Dias Franco, Elen Soraia Menezes Cabral, Patrícia Pinto Braga, Meury Aparecida Ferreira

Abstract


ABSTRACT

Objective: to discuss the main benefits of a playful project on children's and juvenile tales to the children and adolescents hospitalized from the perspective of nursing professionals. Methodology: this is a descriptive and exploratory study, with a qualitative approach, carried out with eleven nursing professionals from the pediatric sector of a philanthropic hospital in Divinopolis, Minas Gerais, Brazil. The selection criteria were: working at the pediatric unit on the day shift; having interest to participate in the research; and signing the consent term. Data were collected through interviews recorded within the period from October 2011 to January 2012, according to the availability of subjects. The transcribed interviews were organized, analyzed, and interpreted through the technique of Thematic Analysis, with the following steps: pre-analysis; material exploration; treatment of results; inference; and interpretation. The study was approved by the Research Ethics Committee of Hospital Sao Joao de Deus, under the Protocol 64/2011. Results: three categories were obtained: children's and juvenile tales and their interface with humanization; nursing care facilitated through children's and juvenile tales; and behavior of the child/adolescent after the mediation of tales. Conclusion: one considered that, through children's and juvenile tales, children and adolescents understood and cooperate in a better manner to the hospital procedures; the stress caused by hospitalization was reduced and they showed to be calmer, more joyful, and more communicative; besides, the relevance of mediating storytelling in pediatric units as a humanization strategy in nursing care was noticed. Descriptors: hospitalized child; pediatric nursing; nursing team; humanization of assistance.

RESUMO

Objetivo: discutir os principais benefícios de um projeto lúdico sobre contos infantojuvenis às crianças e aos adolescentes hospitalizados na perspectiva dos profissionais de enfermagem. Metodologia: trata-se de estudo descritivo e exploratório, com abordagem qualitativa, realizado com onze profissionais de enfermagem do setor de pediatria de hospital filantrópico em Divinópolis-MG. Os critérios de seleção foram: trabalhar na unidade pediátrica no plantão diurno; ter interesse em participar da pesquisa; e assinar o termo de consentimento. Os dados foram coletados por meio de entrevistas gravadas, no período de outubro de 2011 a janeiro de 2012, conforme a disponibilidade dos sujeitos. As entrevistas transcritas foram organizadas, analisadas e interpretadas por meio da técnica de Análise Temática, com as seguintes etapas: pré-análise; exploração do material; tratamento dos resultados; inferência; e interpretação. O estudo foi aprovado pelo Comitê de Ética em Pesquisa do Hospital São João de Deus, sob o Protocolo n. 64/2011. Resultados: foram obtidas três categorias: contos infantojuvenis e sua interface com a humanização; assistência de enfermagem facilitada por meio dos contos infantojuvenis; e comportamento da criança/do adolescente após a mediação dos contos. Conclusão: considerou-se que, por intermédio dos contos infantojuvenis, as crianças e os adolescentes compreenderam e colaboraram melhor com os procedimentos hospitalares; o estresse causado pela hospitalização foi amenizado e eles mostraram-se mais tranquilos, alegres e comunicativos; além disso, constatou-se a relevância de mediar a narração de histórias em unidades pediátricas como estratégia de humanização na assistência de enfermagem. Descritores: criança hospitalizada; enfermagem pediátrica; equipe de enfermagem; humanização da assistência.

RESUMEN

Objetivo: discutir los principales beneficios de un proyecto lúdico acerca de cuentos infantiles y juveniles a los niños y adolescentes hospitalizados en la perspectiva de los profesionales de enfermería. Metodología: esto es un estudio descriptivo y exploratorio, con abordaje cualitativo, realizado con once profesionales de enfermería del sector de pediatría de un hospital filantrópico en Divinópolis, Minas Gerais, Brasil. Los criterios de selección fueron: trabajar en la unidad pediátrica en la guardia diurna; tener interés en participar en la investigación; y firmar el término de consentimiento. Los datos fueron recogidos por medio de entrevistas grabadas, en el periodo de octubre de 2011 hasta enero de 2012, de acuerdo con la disponibilidad de los sujetos. Las entrevistas transcritas fueron organizadas, analizadas e interpretadas por medio de la técnica de Análisis Temático, con las siguientes etapas: pre-análisis; exploración del material; tratamiento de los resultados; inferencia; e interpretación. El estudio fue aprobado por el Comité de Ética en Investigación del Hospital São João de Deus, bajo el Protocolo 64/2011. Resultados: tres categorías fueron obtenidas: cuentos infantiles y juveniles y su interfaz con la humanización; atención de enfermería facilitada por medio de los cuentos infantiles y juveniles; y comportamiento del niño/adolescente después de la mediación de los cuentos. Conclusión: se consideró que, a través de los cuentos infantiles y juveniles, los niños y los adolescentes comprendieron y colaboraron mejor con los procedimientos hospitalarios; el estrés causado por la hospitalización fue amenizado y ellos se mostraron más tranquilos, alegres y comunicativos; además, se constató la relevancia de mediar historias en unidades pediátricas como estrategia de humanización en la atención de enfermería. Descriptores: niño hospitalizado; enfermería pediátrica; equipo de enfermería; humanización de la atención.


Keywords


Criança; Atividade lúdica; Hospitalização; Humanização

Full Text:

PDF PDF


DOI: https://doi.org/10.5205/1981-8963-v6i10a7488p2463-2468-2012



Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

 

INDEXADORES E BASES BIBLIOGRÁFICAS:

doajPeriódicoscapes

bvs elsevier nlm diadorim periodicaabec

 

cinahl citefactor cuidenplusb socolar ulrichs sumarios