School teenagers about std/aids: when knowledge does not follow safe practices

Jéssica kelly Ramos Cordeiro, Linda Kátia Oliveira Sales, Ildone Forte de Morais, Gláucya Raquel Souza da Fonsêca Dutra, Marquiony Marques dos Santos

Abstract


ABSTRACT

Objective: to evaluate the knowledge and practices of school teenagers about STD/AIDS. Method: it is a cross-sectional survey of a quantitative approach, in which there was applied a questionnaire of the type: Knowledge, Attitude and Practice, of the Ministry of Health, in a probabilistic sample with 140 students from public school. In the analysis of data the initial tabulation was performed from the Microsoft Office Excel®. After the construction of the database there was performed a descriptive analysis of the QASP qualitative variables. Results: most interviewees did not have adequate knowledge about STD/AIDS. The practices are worrying, such as early sexual initiation coupled with dynamic sexual practices. Conclusion: it becomes necessary to improve public policies focused on STD/AIDS in adolescents, as well as to intensify health services actions in primary schools. Descriptors: Adolescent; Sexually Transmitted Diseases; Acquired Immunodeficiency Syndrome; Health Education.

RESUMO

Objetivo: avaliar os saberes e as práticas dos adolescentes escolares em relação às DSTs/AIDS. Método: estudo transversal de abordagem quantitativa em que se aplicou um questionário do tipo inquérito Conhecimento, Atitude e Prática, do Ministério da Saúde, em uma amostra probabilística com 140 escolares da rede pública de ensino. Na análise dos dados a tabulação inicial foi realizada a partir do programa Microsoft Office Excel®. Após a construção do banco de dados foi feita a análise descritiva das variáveis qualitativas do QASP. Resultados: a maioria dos entrevistados não possuía o conhecimento adequado sobre as DSTs/AIDS. As práticas são preocupantes, como a iniciação sexual precoce somada às práticas sexuais dinâmicas. Conclusão: torna-se necessário aprimorar as políticas públicas voltadas às DSTs/AIDS em adolescentes, bem como intensificar as ações dos serviços de saúde nas escolas de ensino básico. Descritores: Adolescente; Doenças Sexualmente Transmissíveis; Síndrome da Imunodeficiência Adquirida; Educação em Saúde.

RESUMEN

Objetivo: evaluar el conocimiento y las prácticas de los adolescentes escolarizados en relación con las ETS y el SIDA. Métodos: estudio descriptivo transversal con enfoque cuantitativo en el sentido de que se ha aplicado un cuestionario de Conocimiento, Actitud y Práctica, del Ministerio de Salud, en una muestra aleatoria con 140 escolares de la red escolar pública. En el análisis de los datos la tabulación inicial se realizó desde el programa Microsoft Office Excel®. Después de la construcción de la base de datos se realizó un análisis descriptivo de las variables cualitativas de los QASP. Resultados: la mayoría de los encuestados no tienen suficientes conocimientos acerca de las ETS/SIDA. Las prácticas son preocupantes, como la iniciación sexual temprana añadida a prácticas sexuales. Conclusión: es necesario mejorar las políticas públicas dirigidas a ETS/SIDA en adolescentes, así como para mejorar las acciones de los servicios de salud en las escuelas de educación básica. Descriptores: Adolescente; Enfermedades de Transmisión Sexual; Síndrome de la Inmunodeficiencia Adquirida; Educación en Salud.


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