Dialogues and breaches from indisociability between teaching-research-extension in initial training and in the practices of Geography teachers

Authors

DOI:

https://doi.org/10.51359/2238-6211.2020.248919

Keywords:

teacher training, school Practices, teaching-learning, inseparability

Abstract

The present work aims to understand, from theoretical-bibliographic contributions, the convergence needs between teaching, research and extension, in order to build a propositive debate about the formation and practice of Geography teachers, in face of theurgencies that emerge in the educational context contemporary. Building educational possibilities for the formation of Geography teachers and their pedagogical actions, which recognize the relevance of geographic knowledge for the creation of active, critical-acting and citizen societies is necessary. In the training of those who teach Geography, we see the importance of mobilizing training paths that interweave knowledge, skills and abilities through the inseparability between teaching, research and extension, understanding that these dimensions interpenetrate and dialogue deeply for the construction of teaching scripts-learning that value the role and social function of the school and teachers. In this context, there is a search for citizen education, which rethinks and acts on training practices in the sense of a training project that fosters dialogue, creativity and inventiveness, bringing the reality experienced to the construction of transformative didactic-pedagogical alternatives

Author Biographies

Lucas Antônio Viana Botêlho, Universidade Federal de Pernambuco

Discente de doutorado no Programa de Pós-graduação em Geografia da Universidade Federal de Pernambuco. Mestre em Geografia (PPGeo/UFPE). Licenciado em Geografia pela Universidade Federal de Pernambuco.

Mateus Ferreira Santos, Universidade Federal de Pernambuco

Discente de doutorado no Prorgama de Pós-graduação em Geografia da Universidade Federal de Pernambuco - UFPE.

Francisco Kennedy Silva dos Santos, Universidade Federal de Pernambuco

Docente do Departamento de Ciências Geográficas (DCG/UFPE).

References

ALARCÃO, I. A escola reflexiva. In: ALARCÃO, I. (org). Escola reflexiva e nova racionalidade. Porto Alegre: Artmed Editora, 2001

ANDRÉ, M. Pesquisa em Educação: buscando rigor e qualidade. Cadernos de Pesquisa, São Paulo, n. 113, p. 51-64, 2001.

CAVALCANTI, L. S. O ensino de geografia na escola. Campinas (SP): Papirus, 2012

COUTO, M. A. C. Ensinar a Geografia ou ensinar com a Geografia? Das práticas e dos saberes espaciais à construção do conhecimento geográfico na escola. Terra Livre, São Paulo, ano 26, v. 1, n° 34, p. 109-224, 2010.

CUNHA, M. I. da. Indissociabilidade entre ensino e pesquisa: a qualidade da graduação em tempos de democratização. Perspectiva, Florianópolis, v. 29, n. 2, , jul/dez. p. 443-462, 2011.

DONATO, S. P.; ENS, Romilda Teodora . A docência contemporânea: entre saberes docentes e práticas. In: VIII Congresso Nacional de Educação -EDUCERE e III Congresso Ibero-Americano sobre Violências das Escolas -CIAVE. Curitiba: Champagnat, v. 1. 2008. Anais... Curitiba, p. 155-167, 2008.

ENS, R. T.; GISI, M. L.; EYNG, A. M. Formação de professores: possibilidades e desafios do trabalho docente na contemporaneidade. Rev. Diálogo Educ., Curitiba, v. 11, n. 33, maio/ago, p. 309-329, 2011.

FREIRE, P. Pedagogia da esperança: um reencontro com a Pedagogia do oprimido. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1997.

GONÇALVES, N. G. Indissociabilidade entre ensino, pesquisa e extensão: um princípio necessário. Perspectiva, Florianópolis, v.33, n.3, set/dez, p. 1229-1256, 2015.

GUVERICH, R. Geografias escolares contemporâneas: práticas sociais situadas. In: CASTELLAR, S. M.; CAVALCANTI, L. S.; CALLAI, H. C. Didática da geografia:aportes teóricos e metodológicos. São Paulo: Xamã, p. 17-26, 2012.

KENNEDY, F. S. S. O trabalho docente do professor-geógrafo e a docência-por uma discussão rizomática na educação superior. Recife-PE: Edições Legep, 2020.

KUHN, M.; KUHN, M. L. W. Mario Osorio Marques: exigências à formação e à docência em sala de aula. Revista Triângulo Uberaba, Minas Gerais, v.12, n.1, p. 149-161, 2019.

JACOBI, P. Meio Ambiente, riscos e aprendizagem social. Cadernos de Pesquisa: Pensamento Educacional, Curitiba, v. 10, n. 26, p.346-364, set./dez. 2015

LACHE, N. M. Pensar o espaço crítica e socialmente. Uma possibilidade de educação geográfica na escola. In: CASTELLAR, S. M. V.; CAVALCANTI, L. S.; CALLAI, H. C. (orgs.). Didática da Geografia: aportes teóricos e metodológicos. São Paulo: Xamã, p. 111-130, 2012.

LARROSA, J. Notas sobre a experiência e o saber da experiência. Revista Brasileira de Educação, São Paulo, n. 19, fev/mar/abr, p. 20-28, 2002

LEITE, Y. U. F. O lugar das práticas pedagógicas na formação inicial de professores. São Paulo: Cultura Acadêmica, 2011.

LIBÂNEO, J. C. Pedagogia e pedagogos: inquietações e buscas. Educar, Curitiba, n. 17, p. 153-176, 2001.

LOPES, A. Discursos nas políticas de currículo. Currículo sem Fronteiras, v. 6, n. 2, p. 33-52, 2006.MACEDO, E. Currículo, cultura e diferença. In: LOPES, A.; DE ALBA, A. Diálogos curriculares entre Brasil e México. Rio de Janeiro: Eduerj, p. 83-101, 2014

PIMENTA, S. G. Formação de professores: identidade e saberes da docência.In: (Org.). Saberes pedagógicos e a atividade docente. São Paulo: Cortez, 1999.

REVEL, J. Construir lo común: una ontologia. Revista Debates e Combates, n. 2, a. 2, p. 91-104, 2012.

RIVERA, J. A. S. A Geografia escolar no debate epistemológico e didático do mundo contemporâneo. In: CASTELLAR, S. M. V.; CAVALCANTI, L. S.; CALLAI, H. C. (orgs.). Didática da Geografia: aportes teóricos e metodológicos. São Paulo: Xamã, p. 27-44, 2012.

RODRIGUEZ, A. C. Educação geográfica: problemas e possibilidades. In: CASTELLAR, S. M. V.; CAVALCANTI, L. S.; CALLAI, H. C. (orgs.). Didática da Geografia: aportes teóricos e metodológicos. São Paulo: Xamã, p. 45-62, 2012.

SANTOS, Francisco Kennedy Silva dos. Limites e Possibilidades da RacionalidadePedagógica no Ensino Superior. Educação & Realidade,Porto Alegre, v. 38, n. 3, p.915-929, jul./set. 2013.

SOUTO, X. M.; FITA, S.; FONFRÍA, X. Enseñar la participacion ciudadana desde los espacios escolares. In: CASTROGIOVANNI, A. C. et al. Movimentos no ensinar Geografia:rompendo rotações. Porto Alegre:Evangraf, 2015, p. 72-92.

SOUZA, V. C. Fundamentos teóricos, epistemológicos e didáticos no ensino da geografia: bases para formação do pensamento espacial crítico. Rev. Bras. Educ. Geog., Rio de Janeiro, v. 1, n. 1, jan./jun. p. 47-67, 2011.

TAUCHEN, Gionara. O princípio da indissociabilidade universitária: um olhar transdisciplinar nas atividades de ensino, de pesquisa e de extensão. 2009. Tese (Doutorado em Educação)–Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, 2009.

THERRIEN, J. Os saberes da racionalidade pedagógica na sociedade contemporânea. Educativa, Goiânia, 9, n. 1, jan./jun. p. 67-81, 2006.

VESENTINI, J. W. Para uma Geografia crítica na escola. São Paulo: Editora do autor, 2008.

Published

2020-12-24

How to Cite

Botêlho, L. A. V., Santos, M. F., & dos Santos, F. K. S. (2020). Dialogues and breaches from indisociability between teaching-research-extension in initial training and in the practices of Geography teachers. Revista De Geografia, 37(3), 422–443. https://doi.org/10.51359/2238-6211.2020.248919