Alternation pedagogy and sustainable development
expereiences in agricultural family schools in Bahia
DOI:
https://doi.org/10.51359/2238-8052.2024.260557Keywords:
alternation pedagogy, Agricultural Family School, sustainable local development, education of rural youthAbstract
In this article, we present the experience of three Agricultural Family Schools (Angical, Santana, Boquira), resulting from the Master's dissertation in Social and Human Sciences at the Federal University of Western Bahia (PPGCHS/UFOB). The aim was to analyze the role of Alternation Pedagogy in the education of rural youth and in the sustainable development of their communities within the context of their lived experiences. Employing a qualitative approach, encompassing both bibliographic and field research, including the administration of questionnaires to monitors, alternates, former alternates, and alternate parents, it was possible to observe that alternates emerge as key actors in the sustainable local development process through the reinforcement of social capital in their communities.
References
ANGELO, S. F. Projeto profissional do jovem no processo formativo dos estudantes da Escola Família Agrícola de Belo Monte. (Dissertação de Mestrado), 2018. Disponível em: http://sappg.ufes.br/tese_drupal//tese_12539_PROJETO%20PROFISSIONAL%20DO%20JOVEM%20NO%20PROCESSO%20FORMATIVO%20DOS%20ESTU.pdf;
ALCANTARA, F. Saber e Fazer Agroecologia: por uma agricultura mais generosa com a terra e as pessoas [Knowing and Practicing Agroecology: Towards a More Generous Agriculture with the Land and People], 2016. Disponível em:: https://ainfo.cnptia.embrapa.br/digital/bitstream/item/144392/1/Saber-e-Fazer-Agroecologia-5-ainfo.pdf.
BARDIN, L. Análise de Conteúdo [Content Analysis]. São Paulo: Edições 70, 2016.
BAUER, C., ROGGERO, R., & LORIERI, M. A. Pedagogias Alternativas [Alternative Pedagogies]. Jundiaí: Paco Editorial, 2014.
DUARTE JUNIOR, J., COELHO, F. C. Rotação de cultura [Crop Rotation]. Niterói: Programa Rio Rural, 2010. Disponível em: http://www.bibliotecaagptea.org.br/agricultura/solos/livros/ROTACAO%20DE%20CULTURAS.pdf.
FORNAZIER, A. A Pedagogia da Alternância: Entre educação formal e a prática para o desenvolvimento sustentável. [The Pedagogy of Alternation: Bridging Formal Education and Pratical Experience for Sustainable Development] In: FOERSTE, E. PUIG-CALVÓ, P. GERKE, J.& CALIARI, R. O. (Eds.), Pedagogia da Alternância: 50 anos em terras brasileiras: memórias, trajetórias e desafios. Curitiba: Appris, 2019.
GIL. A. C. Métodos e Técnicas de Pesquisa Social. São Paulo: Atlas, 2008.
GIMONET, J. C. Praticar e compreender a Pedagogia da Alternância dos CEFFAS [Practicing and Understanding the Alternation Pedagogy of CEFFAS.Petrópolis: Vozes, 2007.
GRABOWSKI, A., PACHECO, L. M. D. A pedagogia da Alternância e o enfrentamento das situações problemas no meio Rural: A visão do egresso da Casa Familiar Rural de Frederico Westphalen. In: Anais do IX ANPED SUL, Seminário de Pesquisa em Educação da Região Sul. Realizado no Campus Universitário da Universidade de Caxias do Sul, Caxias do Sul, 2012.
GUERRA, E. L. DE A. Manual de Pesquisa Qualitativa [Qualitative Research Manual]. Retrieved from: https://docente.ifsc.edu.br/luciane.oliveira/MaterialDidatico/P%C3%B3s%20Gest%C3%A3o%20Escolar/Legisla%C3%A7%C3%A3o%20e%20Pol%C3%ADticas%20P%C3%BAblicas/Manual%20de%20Pesquisa%20Qualitativa.pdf, 2014.
JUSTINO, É. F., BEGNAMI, J. B. Formação por Alternância na Educação do Campo [Alternation- Based Training in Rural Education]. Marília: Lutas Anticapital, 2023.
KRULL, K. N., MENDONÇA, M. V. Agroecologia: práticas para o fortalecimento da Agricultura Familiar [Agroecology: Practices for Strengthening Family Farming], 2021. Disponível em: https://www.agricultura.pr.gov.br/sites/default/arquivos_restritos/files/documento/202111/Cartilha%20Agroecologia%20Pra%CC%81ticas%20para%20o%20Fortalecimento%20da%20Agricultura%20Familiar.pdf.
MIRANDA, E. L., FIÚZA, A. L. C. Movimentos Sociais Rurais no Brasil. [Rural Social Movements in Brazil], 2016. Disponível em: https://www.scielo.br/j/resr/a/zC4d4ML6FNtdbsxTtffRYXH/?format=pdf&lang=pt;
NOSELLA, P. Educação no Campo: Origens da Pedagogia da Alternância no Brasil. [Origins of Alternation Pedagogy in Brazil], 2014. Disponível em:https://docplayer.com.br/10191468-Origens-da-pedagogia-da-alternancia-no-brasil.html
PACHECO, J. C. de A., SIMONINI, E. Narrando a Construção de uma Escola Família Agrícola na trama de Movimentos Sociais. [Narrating the Construction of an Agricultural Family School within the framework of Social Movements]. Educação em Perspectiva, V. (7), 283 – 302, 2016. doi: 10.22294/eduper/ppge/ufv.v7i2.786.
PLOEG, J. D. V. D. Dez qualidades da agricultura familiar. [Ten Qualities of Family Farming], 2014. Disponível em: http://aspta.org.br/files/2014/02/Agriculturas_Caderno_Debate-N01_Baixa.pdf;
SANTOS, R. M. M. C., SOUZA, C. M. P., MOURA, C. B. A. DE., NEVES, A. C. A., QUEIROZ, K. R. DOS., SILVA, J. M. SILVA, F. M. DA. Educação ambiental e sustentabilidade ambiental na percepção dos alunos e professores de 1ª a 3ª série do ensino médio. [Environmental education and environmental sustainability in the perception of students and teachers from the 1st to 3rd year of high school]. Brazilian Journal of Development, v.9, 12482-12503, 2023. Disponível em: https://ojs.brazilianjournals.com.br/ojs/index.php/BRJD/article/view/58523/42606.
VIEIRA, S. Como elaborar Questionários São [How to Develop Questionaires], 2009 Disponível em: https://www.academia.edu/44305827/Como_Elaborar_Question%C3%A1rios.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Evanildo Santos Cardoso, Amaelton

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Autores mantêm os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons Atribuição 4.0 Internacional (CC BY 4.0) que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria e publicação inicial nesta revista.