From the collective production of digital textbooks to the uses made by mathematics teachers: the case of the French group Sésamath
Keywords:
documentation approach to didactics, documentational trajectory, Sésamath, textbooks, digital resourcesAbstract
This article aims to contribute to the discussion “From artefacts to instruments: the individual and collective work of the mathematics teacher”. Itis grounded in the documentational approach to didactics, that we propose to enrich in introducing the concept of documentational trajectory, i.e.the history of resources designand use fora given teacher.Our analysisfollowstwo perspectives: theanalysis of the design of textbooks and digital resources by an association of French mathematics teachers, Sésamath, and the analysis of their integration into teaching through the usages of a middle school teacher, Anna.Regarding the first perspective,we evidence, through the interview of the president of Sésamath, the dynamics of professional development stimulated by the collaborative process of resource design. Regarding the second perspective, we observeAnna’s reduced use of Sésamathresources, even if its textbookhad been chosenchosen for herschool; we evidencethat this type of use can be understood throughthe analysis of Anna’documentational trajectory.References
BITTAR, M. A. Abordagem instrumental para o estudo da integração da tecnologia na prática pedagógica do professor de Matemática. Educar em Revista, Curitiba, v. 1, p. 157-171, 2011.
GRINGOZ, H. Entrevista de presidenta do Sésamath:depoimento. 22 de dezembro, 2014. França: Lyon.Entrevistaconcedida à Hussein Sabrano quadro de sua tese.
GRINGOZ, H. Communication au séminaire ReVEA: "quelles grandes questions, en particulier du point de vue du travail collectif des enseignants?": depoimento. 11 de maio, 2015. França: Lyon. Disponível em formato áudio: http://ife.ens-lyon.fr/ife/recherche/groupes-de-travail/revea-collectif.
GUEUDET, G.;TROUCHE, L. Du travail documentaire des enseignants : genèses, collectifs, communautés.Education& Didactique, Rennes, v. 4, n. 3, p.7-33, 2008. Disponível em: <http://educationdidactique.revues.org/342>. Acesso em: 11 nov. 2015.
GUEUDET, G.;TROUCHE, L. Ressourcesvives. Le travail documentaire des professeurs en mathématiques.Rennes: Paideia, 2010. p.372.
GUEUDET, G.;TROUCHE, L. Do trabalho documental dos professores: gênesis, coletivos, comunidades.Tradução deKatiane de Moraes Rocha. EM TEIA: revista de educação matemática e tecnológica ibero-americana. Pernambuco: Recife, 2015. Título original: Du travail documentaire des enseignants: genèses, collectifs, communautés. 2008.
PEPIN, B.;GUEUDET, G.;TROUCHE, L. E-textbooks in/for Teaching and Learning Mathematics: A Potentially Transformative Educational Technology.In:ENGLISH, L.D.; KIRSCHNER, D.Handbook of International Research in Mathematics Education.3.ed. New York: Routledge, 2015, p.636-661.
QUENTIN, I.;BRUILLARD, E. Le fonctionnement de Sésamath: une étude exploratoire. Actes du colloque Échanger pour apprendre en ligne(EPAL), 2009, França: Grenoble. Disponível em:http://www.mathematik.uni-dortmund.de/~erme/doc/cerme7/CERME7.pdf. Acesso em: 10out.2015.
SABRA, H. Contribution à l’étude du travail documentaire des enseignants de mathématiques: les incidents comme révélateurs des rapports entre documentations individuelle et communautaire.2011. 336 f. Tese (Doutorado em Didática da Matemática)UniversitéClaude Bernard -Lyon I, Lyon,França,2011.
SABRA, H.;TROUCHE, L. Collective design of an online math textbook: when individual and collective documentation works meet.Proceedings of the seventh european conference on research on mathematics education, 2011, Poland: Rzeszów. Disponível em: http://www.cerme7.univ.rzeszow.pl/WG/15a/CERME7-WG15A-Paper04_Sabra.pdf. Acesso em: 10out. 2015.
TROUCHE, L.;DRIJVERS, P. Webbing and orchestration. Two interrelated views on digital tools in mathematics education. Journal of the Institute of Mathematics and its Applications, London, p.193, 7 ago.2014.
WENGER, E. Communities of practice: learning, meaning, and identity. Cambridge:Cambridge University Press, 1998. 318 p.
ZAMBON, L. B.;TERRAZZAN, E. A. Políticas de Material Didático no Brasil: organização dos processos de escolha de livros didáticos em escolas públicas de educação básica. Rev. bras. Estud. pedagog. (online), Brasília, v. 94, n. 237, p. 585-602, maio/ago 2013.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
a. Autores mantêm os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons Atribuição 4.0 Internacional (CC BY 4.0).
b. Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
c. Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) a qualquer ponto antes ou durante o processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado.
d. Os conteúdos da Revista Em Teia estão licenciados com uma Licença Creative Commons Atribuição 4.0 Internacional (CC BY 4.0). Esta licença permite que os reutilizadores distribuam, remixem, adaptem e desenvolvam o material em qualquer meio ou formato, desde que a atribuição seja dada ao criador. A licença permite o uso comercial.
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
a. Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0) License.
b. Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
c. Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work.
d. This license allows reusers to copy and distribute the material in any medium or format in unadapted form only, for noncommercial purposes only, and only so long as attribution is given to the creator.