A proposal to study the integration between technology and mathematics teacher ́s pedagogic practice

Authors

  • Marilena Bittar Universidade Federal de Mato Grosso do Sul

Keywords:

instrumentation theory, technologic, pedagogic knowledge of the content, construcionism and instrucionism, learning spiral

Abstract

Integrating  technology  on  mathematics  teacher ́s pedagogic  practice  is  a  multi-dimensionalprocess.  In this  paper, I present some  reflections on the  theoretic  references,understood as anarticulated set, can  allow  us  to  understand  these  dimensions. The  main  theoretic  bases  are  the  instrumental  theory, considering Rabardel (1995)perspective, and studies regarding the base of knowledge necessary to a teacher use technology, developed  by Mishra &Koehler (2006). In order to support argumentations, results of researches under my supervision will be considered.

Author Biography

Marilena Bittar, Universidade Federal de Mato Grosso do Sul

Doutora em Educação MatemáticaPrograma de Pós-graduação em Educação Matemática/INMAUniversidade Federal de Mato Grosso do Sul – MS - Brasil

References

ARTIGUE, M. Teacher training as a key issue for the integration of computer technologies, In: Information and communications technologies in school mathematics, Ed D. Tinsley and D. C. Johnson IFIP 98, Chapman and Hall, 1998, pp. 121-129.

ARTIGUE, M. Learning mathematics in a caseenvironment: the genesis of a reflection about instrumentation and the dialectics between technical and conceptual work. Journal of Computers for Mathematical Learning,2001.

ARTIGUE, M.; LAGRANDE, J-B. Instrumentation et écologie didactique de calculatrices complexes: éléments d'analyse a partir d'une expérimentation en classe de Première S. In: CONGRESS DES CALCULATRICES SYMBOLIQUES ET GEOMETRIQUES DANS L'ENSEIGNEMENT DES MATHEMATIQUES,Atas...Montpellier, IREMde Montpellier, 1999, p. 15-38.

BALACHEFF,N.La transposition informatique, un nouveau problème pour la didactique. In:ARTIGUE,M. et al.Vingt ans dedidactique des mathématiques enFrance. Grenoble: La Pensée Sauvage éditions, 1994. pp.364-370.

BITTAR, M. Les vecteurs dans l'enseignement secondaire. Une analyse en termes d'outil et d'objet. Étude de difficultés d'élèves dans deux environnements: Cabri-géomètre e papier crayon. 1998. Tese (Doutorado) -Universidade Joseph Fourier, Grenoble, 1998.

BITTAR, M.A Incorporação de um Software em uma Sala de Matemática: uma análise segundo a abordagem instrumental. In: Ana Paula Jahn; Norma Suely Gomes Allevato. Org.). Tecnologias e Educação Matemática: ensino, aprendizagem e formação de professores. 1ªed.Recife: SBEM, 2010, v. 7, p. 209-225

BITTAR, M.A Escolha do Software Educacional e a Proposta Didática do Professor: estudo de alguns exemplos em matemática. In: BELINE, W.; COSTA, N. M. L. Educação Matemática, Tecnologia e Formação de Professores: algumas reflexões.Campo Mourão, PR: Editora de Fecilcam, 2010, pp. 215-243.

BITTAR, M. A abordagem instrumental para o estudo da integração da tecnologia na prática pedagógica do professor de matemática. Educar em Revista(Impresso). Curitiba: Editora UFPR, v. 1, pp. 157 –171, 2011.

BROUSSEAU, G. Fondements et Méthodes de la Didactique des Mathématiques. Recherches en Didactique des Mathématiques, Grenoble: La pensée sauvage,v. 7, n. 2, p. 33-116, 1986.

BROUSSEAU, G. Thetheory of didactic situations. Kluwer Academic Publisher, 1997.

CHAACHOUA, H.et al. Usages éducatifs des technologies de l’information et de la communication: quelles nouvelles compétences pour les enseignants?, Rapport de rechercheINRP,2001.

CORAÇA, A. R. R. O Uso do Computador na Prática Pedagógica de Professores de Matemática que Atuam como Professores de Tecnologia. 2010. Dissertação (Mestrado em Educação Matemática)–Programa de Pós-Graduação em EducaçãoMatemática, Universidade Federal de Mato Grosso do Sul. Campo Grande, MS, 2010.

GREGIO, B. M. A.Formação continuada de professores e pesquisa-formação:possibilidades e dificuldades na formação de professores para uso de tecnologias no ensino da Matemática. 2012. Tese (Doutoradoem Educação) –Programa de Pós-Graduação emEducação, do Centro de Ciências Humanas e Sociais, Universidade Federal de Mato Grossodo Sul. Campo Grande, MS, 2012.

GREGIO, B. M. A.; BITTAR, M. Pesquisa-formação: o uso de tecnologias no ensino de matemáticanos anos iniciais. In: SEMINÁRIO INTERNACIONAL DE PESQUISA EM EDUCAÇÃO MATEMÁTICA -SIPEM. Anais...Petrópolis: SBEM, 2012.

GROSSMAN, P.; WILSON, S.; SHULMAN, L. Teachers of substance: Subject matterknowledge for teaching. Knowledge Base for the Beginning Teacher,1989, p. 23-36.

MISHRA, P.; KOEHLER, M. J. Technological Pedagogical Content Knowledge: A Framework for Teacher Knowledge. Teachers College Record, v.108, n.6, June 2006, pp. 1017–1054.

NICAUD,J.F.;BITTAR,M.;CHAACHOUA,H.;INAMDAR,P.;MAFFEI,L. Experiments of Aplusix in four countries. International Journal for Technology in Mathematics Education. v. 13, n. 2, 6, 2006.

PADILHA, L. C. S.Integração da tecnologia na prática pedagógica do professor de matemática do 6º ao 9º ano do ensino fundamental que é professor de sala de tecnologia. Dissertação (Mestrado em Educação Matemática) -Universidade Federal de Mato Grosso do Sul. Campo Grande, MS, 2013.

PAPERT, S. LOGO: Computadores e Educação. São Paulo: Brasiliense, 1985.

PAPERT, S. AMáquina das Crianças.2.ed. Porto Alegre: Artmed, 2008.

RABARDEL, P. Les hommes et les technologies: une approche cognitive des instruments contemporains. Paris: Armand Colin, 1995.

RABARDEL, P. Eléments pour une approche instrumentale en didactique des mathématiques. Actes de la Xème Ecole d'Eté de Didactique des Mathématiques, Houlgate, v.I, p. 203-213, 1999.

ROCHA, K. M.;BITTAR, M.Uma articulação teórica para análise de um processo de integração da tecnologia na prática pedagógica. Nuances, v. 25, v.2, p. 109-126, 2014.

ROCHA, K. de M. Um estudo da apropriação do software Superlogo por acadêmicos de um curso de pedagogia para o ensino de Matemática. Dissertação (Mestrado em Mestrado em Educação Matemática) -Fundação Universidade Federal de Mato Grosso do Sul,2014.

SHULMAN, L.Those Who Understand: Knowledge Growth in Teaching.Educational Researcher, v. 15, n. 2,pp. 4-14, 1986.

SHULMAN, L. Knowledge and teaching: Foundations of the new reform. Harvard Educational Review, v. 57, n. 1, p.1-22, 1987.

VALENTE, J. A. Aespiral da espiral de aprendizagem: o processo de compreensão do papel das tecnologias de informação e comunicação. 2005. Tese (Livre docência)–Universidade Estadual de Campinas, Campinas,São Paulo, 2005.

VERGNAUD G. La théorie des champs conceptuels.Recherches en Didactique des Mathématiques, v. 10, n.2.3, pp. 133-170 Grenoble: La PenséeSauvage, 1990.

Published

2016-06-07

How to Cite

Bittar, M. (2016). A proposal to study the integration between technology and mathematics teacher ́s pedagogic practice. Em Teia | Revista De Educação Matemática E Tecnológica Iberoamericana, 6(3). Retrieved from http://periodicos.ufpe.br/revistas/emteia/article/view/2252

Issue

Section

ARTIGOS - EDIÇÃO TEMÁTICA - HISTÓRIA DA EDUCAÇÃO MATEMÁTICA