O ensino de gráficos e tabelas nos anos iniciais do ensino fundamental: resultados de pesquisa nas várias instâncias curriculares<br><I>The teaching of graphs and charts in the early years of elementary school: search results in several curricular instances

Authors

  • Edda Curi Universidade Cruzeiro do Sul
  • Julia de Cassia Pereira do Nascimento Universidade Cruzeiro do Sul

Keywords:

curriculum documents, textbooks of mathematics, teachers ́classroom practices, assessment documents

Abstract

This text is basedon research carried out in the period 2011-2014 by a group of collaborative research, from  indicative  of  the  Basic  Education  System -SAEB -for  Mathematics  teaching  the  5th  grade  of elementary  school  and  classroom  practices.  The  objective  is  to  analyze  curriculum  and  SAEB documents,  textbooks  and  reports  of  teachers  in  relation  to  graphs  and  tables,  covered  in  the  theme Informationtreatment.  We  use  procedures  for  documentary  research,  analyzing  primary  documents. Among  the  results  we  point  out  that  thereis  a  cut  of  the  proposed  content  in  curriculum  documents and  on  evaluation,  which  only  highlight  the  reading  and  interpretation  of  graphs  and  tables,  perhaps the  type  of  evaluation  proposed  in  the  form  of  tests.  We  also  found  that  textbooks  are  gaps  in addressing the issues surveyed in relation to prescribed curriculum. The greatest obstacle, however, is in  the  practices   of  teachers   who,  although  present  in  the  planning   objectives  consistent   with curriculum  documents  reveal  inconsistencies  in  practice,  dueto  their  training  and  that  content  have been recently introduced in the curriculum, with little guidance and often without ever they have been studied by them.

Author Biography

Edda Curi, Universidade Cruzeiro do Sul

Professora e Coordenadora do Programa de pós graduação em ensino de ciências

References

BOAVIDA, A. M.; PONTE, J. P. Investigação colaborativa: potencialidades e problemas. In: GTI (Org.). Reflectir e investigar sobre a prática profissional. Lisboa: APM, 2002. p. 43- 55.

BRASIL. Ministério da Educação. PDE: Plano de Desenvolvimento da Educação: Prova Brasil: ensino fundamental: matrizes de referência, tópicos e descritores. Brasília: MEC/ Inep, 2008. 200 p.

BRASIL. Secretaria de Educação Fundamental. Parâmetros Curriculares Nacionais: Matemática. Brasília: MEC/SEF, 1997, volume 3, 42p.

BRASIL. Ministério da Educação. SEB. Diretoria de Políticas de Formação, Materiais Didáticos e de Tecnologias para a Educação Básica Universidade de Brasília (UnB). Estatística aplicada à Educação. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/index.php?option=com_docman&view=download&alias=598- estatistica-aplicada-a-educacao&Itemid=30192. Acesso em: dez. 2015.

CURCIO, F. R. Comprehension of mathematical relationship expressed in graphs. Journal for Research in Mathematics Education, Reston, v. 18, n. 5, p. 382-393, 1987.

CURI, E. Conhecimentos prévios de alunos de uma quarta série: uma contribuição para o trabalho com o tratamento da informação. Educação Matemática em Revista (SBEM, DNE), São Paulo, v. 15, p. 47-55, 2003.

CURI, E. A matemática e os professores dos anos iniciais. São Paulo: Musa, 2005.

DUVAL, R. Semiósis e Pensamento Humano: registros semióticos e aprendizagens intelectuais. São Paulo: Editora Livraria da Física, 2009.

GIL, A. C. Como elaborar projetos de pesquisa. São Paulo: Atlas, 2007.

PIRES, C. M. C. Conversas com professores dos anos iniciais. São Paulo: Editora Zapt, 2012.

RICO, L. R. El método del Análisis Didáctico. Unión. Revista Iberoamericana de Educação Matemática, Madrid, número 33, p. 11-27, 2013.

SACRISTÁN, J. G. O currículo: uma reflexão sobre a prática. Porto Alegre: ArtMed, 2000.

SANCHEZ, L. B.; LIBERMAN, M. P. Coleção fazendo e compreendendo: Matemática, 5º ano. 5. ed. São Paulo: Saraiva, 2011.

SÃO PAULO (estado). SEE. Coordenadoria de Gestão da Educação Básica. Orientações Curriculares para os anos iniciais do ensino fundamental. São Paulo, SEE, 2013.

TOSATTO, C. C.; TOSATTO, C. M.; PERACCHI, E. do P. F. Coleção Hoje é dia de Matemática: 5º ano. 2. ed. Curitiba: Positivo, 2011.

Published

2016-09-17

How to Cite

Curi, E., & Nascimento, J. de C. P. do. (2016). O ensino de gráficos e tabelas nos anos iniciais do ensino fundamental: resultados de pesquisa nas várias instâncias curriculares<br><I>The teaching of graphs and charts in the early years of elementary school: search results in several curricular instances. Em Teia | Revista De Educação Matemática E Tecnológica Iberoamericana, 7(1). Retrieved from http://periodicos.ufpe.br/revistas/emteia/article/view/3886