O ensino de gráficos e tabelas nos anos iniciais do ensino fundamental: resultados de pesquisa nas várias instâncias curriculares<br><I>The teaching of graphs and charts in the early years of elementary school: search results in several curricular instances
Keywords:
curriculum documents, textbooks of mathematics, teachers ́classroom practices, assessment documentsAbstract
This text is basedon research carried out in the period 2011-2014 by a group of collaborative research, from indicative of the Basic Education System -SAEB -for Mathematics teaching the 5th grade of elementary school and classroom practices. The objective is to analyze curriculum and SAEB documents, textbooks and reports of teachers in relation to graphs and tables, covered in the theme Informationtreatment. We use procedures for documentary research, analyzing primary documents. Among the results we point out that thereis a cut of the proposed content in curriculum documents and on evaluation, which only highlight the reading and interpretation of graphs and tables, perhaps the type of evaluation proposed in the form of tests. We also found that textbooks are gaps in addressing the issues surveyed in relation to prescribed curriculum. The greatest obstacle, however, is in the practices of teachers who, although present in the planning objectives consistent with curriculum documents reveal inconsistencies in practice, dueto their training and that content have been recently introduced in the curriculum, with little guidance and often without ever they have been studied by them.References
BOAVIDA, A. M.; PONTE, J. P. Investigação colaborativa: potencialidades e problemas. In: GTI (Org.). Reflectir e investigar sobre a prática profissional. Lisboa: APM, 2002. p. 43- 55.
BRASIL. Ministério da Educação. PDE: Plano de Desenvolvimento da Educação: Prova Brasil: ensino fundamental: matrizes de referência, tópicos e descritores. Brasília: MEC/ Inep, 2008. 200 p.
BRASIL. Secretaria de Educação Fundamental. Parâmetros Curriculares Nacionais: Matemática. Brasília: MEC/SEF, 1997, volume 3, 42p.
BRASIL. Ministério da Educação. SEB. Diretoria de Políticas de Formação, Materiais Didáticos e de Tecnologias para a Educação Básica Universidade de Brasília (UnB). Estatística aplicada à Educação. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/index.php?option=com_docman&view=download&alias=598- estatistica-aplicada-a-educacao&Itemid=30192. Acesso em: dez. 2015.
CURCIO, F. R. Comprehension of mathematical relationship expressed in graphs. Journal for Research in Mathematics Education, Reston, v. 18, n. 5, p. 382-393, 1987.
CURI, E. Conhecimentos prévios de alunos de uma quarta série: uma contribuição para o trabalho com o tratamento da informação. Educação Matemática em Revista (SBEM, DNE), São Paulo, v. 15, p. 47-55, 2003.
CURI, E. A matemática e os professores dos anos iniciais. São Paulo: Musa, 2005.
DUVAL, R. Semiósis e Pensamento Humano: registros semióticos e aprendizagens intelectuais. São Paulo: Editora Livraria da Física, 2009.
GIL, A. C. Como elaborar projetos de pesquisa. São Paulo: Atlas, 2007.
PIRES, C. M. C. Conversas com professores dos anos iniciais. São Paulo: Editora Zapt, 2012.
RICO, L. R. El método del Análisis Didáctico. Unión. Revista Iberoamericana de Educação Matemática, Madrid, número 33, p. 11-27, 2013.
SACRISTÁN, J. G. O currículo: uma reflexão sobre a prática. Porto Alegre: ArtMed, 2000.
SANCHEZ, L. B.; LIBERMAN, M. P. Coleção fazendo e compreendendo: Matemática, 5º ano. 5. ed. São Paulo: Saraiva, 2011.
SÃO PAULO (estado). SEE. Coordenadoria de Gestão da Educação Básica. Orientações Curriculares para os anos iniciais do ensino fundamental. São Paulo, SEE, 2013.
TOSATTO, C. C.; TOSATTO, C. M.; PERACCHI, E. do P. F. Coleção Hoje é dia de Matemática: 5º ano. 2. ed. Curitiba: Positivo, 2011.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
a. Autores mantêm os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons Atribuição 4.0 Internacional (CC BY 4.0).
b. Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
c. Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) a qualquer ponto antes ou durante o processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado.
d. Os conteúdos da Revista Em Teia estão licenciados com uma Licença Creative Commons Atribuição 4.0 Internacional (CC BY 4.0). Esta licença permite que os reutilizadores distribuam, remixem, adaptem e desenvolvam o material em qualquer meio ou formato, desde que a atribuição seja dada ao criador. A licença permite o uso comercial.
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
a. Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0) License.
b. Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
c. Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work.
d. This license allows reusers to copy and distribute the material in any medium or format in unadapted form only, for noncommercial purposes only, and only so long as attribution is given to the creator.

