Each one organizes as he/she wishes: classification at primary school
Keywords:
statistics, primary school, research, classificationAbstract
The research should be the structural axis of statistical education at all levels of education. For the organization of the data you need to know to create classification criteria. In this article I show the possibility of understanding andlearning about creating classification criteria for students of kindergarten and primary school (5-10 years old), graduate students and future teachers of primary school from different research conducted by the Grupo de Estudo em Educação Estatísticano Ensino Fundamental-Gref. These research highlight individuals’difficulties with students with differentdegrees of education forcreate criteria to classify. However, evidence alsothe possibility of the people learning about it. The process of trainingstudents and teachers need systematic reflections that allow learning to create criteria to classify any set of data respecting the completeness and uniqueness. The school must propose activities apart from providing defined classes fitting the student only distribute the elements. It is essential for effective citizenship that everyone knows analyze the relevance of criteria adopted in a classification and know create criteria for classifying a group of data to analyze.References
BARRETO, M.; GUIMARÃES, G. A compreensão de crianças da educação infantil sobre classificação. Trabalho de Conclusão de Curso de Pedagogia, Universidade Federal de Pernambuco, 2015.
BORBA, R.; MONTEIRO, C.; GUIMARÃES, G.; COUTINHO, C.; KATAOKA, V. Educação Estatística no ensino básico: currículo, pesquisa e prática em sala de aula. EM TEIA – Revista de Educação Matemática e Tecnológica Iberoamericana, vol. 2, n. 2, 2011. Disponível em: http://www.gente.eti.br/edumatec/
BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria de Educação Básica. Pacto Nacional pela Alfabetização na Idade Certa – Educação Estatística. Caderno 7. Brasília, DF, 2014.
CABRAL, P. A classificação nos anos iniciais do ensino fundamental. 2016. Dissertação (Mestrado em Educação Matemática e Tecnológica) – Programa de Pós-graduação em Educação Matemática e Tecnológica, Universidade Federal de Pernambuco, Recife, 2016.
CRUZ, D. P. Classificação na Educação Infantil: o que propõem os livros e como é abordada por professores. 2013. (Mestrado em Educação Matemática e Tecnológica) – Programa de Pós-graduação em Educação Matemática e Tecnológica, Universidade Federal de Pernambuco, Recife, 2013.
DEÁK, G.; BAUER, P. J. The effects of task comprehension on preschoolers’ and adults' categorization choices. Journal of Experimental Child Psychology, v. 60, 1995. p. 393-427,
FALBEL, A; HANCOCK, C. Coordinating sets properties when representing data: the group separation problem. 17nd Annual Meeting of the International Group for the Psychology of Mathematics Education (2), Proceeding…, Japan, 1993. pp 17-24.
GUIMARÃES, G. Como alunos de 3a série do Ensino Fundamental categorizam e representam dados em tabelas. VII Encontro Nacional de Educação Matemática – ENEM, Anais... Rio de Janeiro, 2001.
GUIMARÃES, G.; GITIRANA, V. Atividades que exploram gráficos e tabelas em livros didáticos de matemática nas séries iniciais. III SIPEM, Anais ... Aguas de Lindóia/Brasil, 2006.
GUIMARÃES, G.; GITIRANA, V. Estatística no ensino fundamental: a pesquisa como eixo estruturador. In: BORBA; MONTEIRO (Orgs.). Processos de Ensino e Aprendizagem em Educação Matemática. Recife: Editora UFPE, 2013. p. 93-132.
GUIMARÃES, G.; GITIRANA, V.; ROAZZI, A. Interpretando e construindo gráficos. 24ª Reunião da ANPED, Anais..., Caxambu/Brasil, 2001.
GUIMARÃES, G.; LUZ, P.; RUESGA, P. Classificar: uma atividade difícil para alunos e professores dos anos iniciais do Ensino Fundamental? Anais da XIII Conferência Interamericana de Educação Matemática – CIAEM, Recife, Brasil, 2011.
GUIMARÃES, G.; OLIVEIRA, I. Does future teachers of primary school know how to classify? 38th Psychology of Mathematics Education (PME 38), Proceeding… Vancouver, Canada from July 15 to July 20, 2014.
LEITE, M.; CABRAL, P.; GUIMARÃES, G.; LUZ, P. O Ensino de Classificação e o Uso de Tabelas. Caderno de Trabalhos de Conclusão de Curso de Pedagogia. Recife, UFPE, 2013.
LOPES, C. E. A probabilidade e a Estatística no ensino fundamental: uma análise curricular. 1998. 139 f. Dissertação (Mestrado) – Faculdade de Educação, Universidade Estadual de Campinas, Campinas, 1998.
MARESCHAL, D.; FRENCH, R. Mechanisms of Categorization in Infancy. Infancy 1, p. 59-76, (1993), 2000 doi: 10.1207/S15327078IN0101_06
NGUYEN, S. P.; MURPHY, G. L. An apple is more than Just a fruit: Cross-classification in children's concepts. Child Development, 74, 2003. p. 1783–1806 doi: 10.1046/j.1467- 8624.2003.00638.x
PIAGET, J.; INHELDER, B. Gênese das Estruturas Lógicas Elementares. 3a Ed. Rio de Janeiro: Zahar, 1983.
SILVA, E.M.C. Como são propostas pesquisas nos livros didáticos de Matemática e Ciências dos anos iniciais do Ensino Fundamental. Dissertação da Pós-graduação em Educação Matemática e Tecnológica – EDUMATEC - Universidade Federal de Pernambuco, 2013.
SOUZA, L.; LOPES, C.; SOUZA, A. Os Delineamentos Metodológicos nas Investigações Brasileiras em Educação Estatística. Perspectivas da Educação Matemática, UFMS, v. 8, número temático, p. 506-525, 2015.
VERGNAUD, G. El Niño, Las Matemáticas y La Realidad: Problemas de La enseñanza de Las Matemáticas en La Escuela Primaria. México: Trillas, 1991.
VIEILLARD, S.; GUIDETTI, M. Children’s perception and understanding of (dis)similarities among dynamic bodily/facial expressions of happiness, pleasure, anger, and irritation. Journal of Experimental Child Psychology, v. 102, p. 78-95, 2009.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
a. Autores mantêm os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons Atribuição 4.0 Internacional (CC BY 4.0).
b. Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
c. Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) a qualquer ponto antes ou durante o processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado.
d. Os conteúdos da Revista Em Teia estão licenciados com uma Licença Creative Commons Atribuição 4.0 Internacional (CC BY 4.0). Esta licença permite que os reutilizadores distribuam, remixem, adaptem e desenvolvam o material em qualquer meio ou formato, desde que a atribuição seja dada ao criador. A licença permite o uso comercial.
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
a. Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0) License.
b. Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
c. Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work.
d. This license allows reusers to copy and distribute the material in any medium or format in unadapted form only, for noncommercial purposes only, and only so long as attribution is given to the creator.

