Each one organizes as he/she wishes: classification at primary school

Authors

  • Gilda Lisbôa Guimarães Universidade Federal de Pernambuco

Keywords:

statistics, primary school, research, classification

Abstract

The  research  should  be  the  structural  axis  of  statistical  education  at  all  levels  of  education.  For  the organization  of  the  data  you  need  to  know  to  create  classification  criteria.  In  this  article  I  show  the possibility   of   understanding   andlearning   about   creating   classification   criteria   for   students   of kindergarten  and  primary  school  (5-10  years  old),  graduate  students  and  future  teachers  of  primary school from different research conducted by the Grupo de Estudo em Educação Estatísticano Ensino Fundamental-Gref.  These research highlight individuals’difficulties with students  with  differentdegrees of education forcreate criteria to classify. However, evidence alsothe possibility of the people learning about it. The process of trainingstudents and teachers need systematic reflections that allow learning to create criteria to classify any set of data respecting the completeness and uniqueness. The school  must propose activities apart from providing defined  classes fitting the student  only  distribute the  elements.  It  is  essential  for  effective  citizenship  that  everyone  knows  analyze  the  relevance  of criteria adopted in a classification and know create criteria for classifying a group of data to analyze.

References

BARRETO, M.; GUIMARÃES, G. A compreensão de crianças da educação infantil sobre classificação. Trabalho de Conclusão de Curso de Pedagogia, Universidade Federal de Pernambuco, 2015.

BORBA, R.; MONTEIRO, C.; GUIMARÃES, G.; COUTINHO, C.; KATAOKA, V. Educação Estatística no ensino básico: currículo, pesquisa e prática em sala de aula. EM TEIA – Revista de Educação Matemática e Tecnológica Iberoamericana, vol. 2, n. 2, 2011. Disponível em: http://www.gente.eti.br/edumatec/

BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria de Educação Básica. Pacto Nacional pela Alfabetização na Idade Certa – Educação Estatística. Caderno 7. Brasília, DF, 2014.

CABRAL, P. A classificação nos anos iniciais do ensino fundamental. 2016. Dissertação (Mestrado em Educação Matemática e Tecnológica) – Programa de Pós-graduação em Educação Matemática e Tecnológica, Universidade Federal de Pernambuco, Recife, 2016.

CRUZ, D. P. Classificação na Educação Infantil: o que propõem os livros e como é abordada por professores. 2013. (Mestrado em Educação Matemática e Tecnológica) – Programa de Pós-graduação em Educação Matemática e Tecnológica, Universidade Federal de Pernambuco, Recife, 2013.

DEÁK, G.; BAUER, P. J. The effects of task comprehension on preschoolers’ and adults' categorization choices. Journal of Experimental Child Psychology, v. 60, 1995. p. 393-427,

FALBEL, A; HANCOCK, C. Coordinating sets properties when representing data: the group separation problem. 17nd Annual Meeting of the International Group for the Psychology of Mathematics Education (2), Proceeding…, Japan, 1993. pp 17-24.

GUIMARÃES, G. Como alunos de 3a série do Ensino Fundamental categorizam e representam dados em tabelas. VII Encontro Nacional de Educação Matemática – ENEM, Anais... Rio de Janeiro, 2001.

GUIMARÃES, G.; GITIRANA, V. Atividades que exploram gráficos e tabelas em livros didáticos de matemática nas séries iniciais. III SIPEM, Anais ... Aguas de Lindóia/Brasil, 2006.

GUIMARÃES, G.; GITIRANA, V. Estatística no ensino fundamental: a pesquisa como eixo estruturador. In: BORBA; MONTEIRO (Orgs.). Processos de Ensino e Aprendizagem em Educação Matemática. Recife: Editora UFPE, 2013. p. 93-132.

GUIMARÃES, G.; GITIRANA, V.; ROAZZI, A. Interpretando e construindo gráficos. 24ª Reunião da ANPED, Anais..., Caxambu/Brasil, 2001.

GUIMARÃES, G.; LUZ, P.; RUESGA, P. Classificar: uma atividade difícil para alunos e professores dos anos iniciais do Ensino Fundamental? Anais da XIII Conferência Interamericana de Educação Matemática – CIAEM, Recife, Brasil, 2011.

GUIMARÃES, G.; OLIVEIRA, I. Does future teachers of primary school know how to classify? 38th Psychology of Mathematics Education (PME 38), Proceeding… Vancouver, Canada from July 15 to July 20, 2014.

LEITE, M.; CABRAL, P.; GUIMARÃES, G.; LUZ, P. O Ensino de Classificação e o Uso de Tabelas. Caderno de Trabalhos de Conclusão de Curso de Pedagogia. Recife, UFPE, 2013.

LOPES, C. E. A probabilidade e a Estatística no ensino fundamental: uma análise curricular. 1998. 139 f. Dissertação (Mestrado) – Faculdade de Educação, Universidade Estadual de Campinas, Campinas, 1998.

MARESCHAL, D.; FRENCH, R. Mechanisms of Categorization in Infancy. Infancy 1, p. 59-76, (1993), 2000 doi: 10.1207/S15327078IN0101_06

NGUYEN, S. P.; MURPHY, G. L. An apple is more than Just a fruit: Cross-classification in children's concepts. Child Development, 74, 2003. p. 1783–1806 doi: 10.1046/j.1467- 8624.2003.00638.x

PIAGET, J.; INHELDER, B. Gênese das Estruturas Lógicas Elementares. 3a Ed. Rio de Janeiro: Zahar, 1983.

SILVA, E.M.C. Como são propostas pesquisas nos livros didáticos de Matemática e Ciências dos anos iniciais do Ensino Fundamental. Dissertação da Pós-graduação em Educação Matemática e Tecnológica – EDUMATEC - Universidade Federal de Pernambuco, 2013.

SOUZA, L.; LOPES, C.; SOUZA, A. Os Delineamentos Metodológicos nas Investigações Brasileiras em Educação Estatística. Perspectivas da Educação Matemática, UFMS, v. 8, número temático, p. 506-525, 2015.

VERGNAUD, G. El Niño, Las Matemáticas y La Realidad: Problemas de La enseñanza de Las Matemáticas en La Escuela Primaria. México: Trillas, 1991.

VIEILLARD, S.; GUIDETTI, M. Children’s perception and understanding of (dis)similarities among dynamic bodily/facial expressions of happiness, pleasure, anger, and irritation. Journal of Experimental Child Psychology, v. 102, p. 78-95, 2009.

Published

2016-09-17

How to Cite

Guimarães, G. L. (2016). Each one organizes as he/she wishes: classification at primary school. Em Teia | Revista De Educação Matemática E Tecnológica Iberoamericana, 7(1). Retrieved from http://periodicos.ufpe.br/revistas/emteia/article/view/3888