Problems involving relations between two or more sets in the scope of combinatorial reasoning

Authors

  • José Fernando Fernandes Pereira Universidade Cruzeiro do Sul
  • Edda Curi Universidade Cruzeiro do Sul

Keywords:

mathematics education, elementary education, multiplicative field, combinatorial reasoning, fundamental principle of counting

Abstract

This article aims to present the  improvement  of  learning  expectations for fith  grade children, from a public  state  school,  when  presented  to  problems  involving  combinatorial  reasoning.  For  this  goal, series  of activities  allowing  the  understanding  of  how  these  students  solve  these  problems,  and indicating   ways   to   improve   the   quality   of   their   resolutions   were   implemented.   We   used   the documental analysis  methodology, by  ways of surveying the students protocols, finding  out traces of their  proceedings,  and  categorizing  these  solutions  in  order  to  infer  results  that  allowed  proposing different approachesto the problem. Our theoretical reference is the Theory of Conceptual Fields, by Gérard  Vergnaud.  Published  works from  some  researchers  of  the  field  were  also  used  as  reference. Not only our proposalcontributed to the advance of Mathematics teaching in the presented class, but also  consolidates  the  professional  development  of  their  teacher.  This  project  is  part  of  a greater research,  which  is  financed  by  Coordenação  de  Aperfeiçoamento  do  Pessoal  de  Nível  Superior –CAPES.

Author Biography

José Fernando Fernandes Pereira, Universidade Cruzeiro do Sul

Professora e Coordenadora do Programa de pós graduação em ensino de ciências

References

BORBA, R. E. S.; AZEVEDO, J. A construção de árvores de possibilidades com recurso computacional: o desenvolvimento do raciocínio combinatório de Karine e Vitória. In: SPINILLO, A. G.; LAUTERT, S. L. (Orgs.). A pesquisa em psicologia e suas implicações para a educação matemática. Recife: Ed. Universitária da UFPE, 2012, p. 89-1238.

OLIVEIRA, M. M. Como fazer pesquisa qualitativa. 4. ed. Petrópolis, RJ: Vozes, 2012.

SPINILLO, A. G. Raciocínio Combinatório em crianças: limites e possibilidades na resolução de problemas de produto cartesiano. In: ENCONTRO de Combinatória, Estatística e Probabilidade dos Anos Iniciais (Encepai), Recife, 2016. Raciocínio Combinatório em crianças: limites e possibilidades na resolução de problemas de produto cartesiano. Anais Eletrônicos, 2016.

VEGA, D. A. Qual mais fácil resolver com 2, 3 ou 4 etapas de escolha: produto cartesiano, arranjo, combinação ou permutação? 2014. Dissertação (Mestrado em Educação Matemática e Tecnológica) – Programa de Pós-graduação em Educação Matemática e Tecnológica, UFPE, 2014.

VERGNAUD, G. A teoria dos campos conceptuais. In: BRUN, J. (Dir.). Didáctica das Matemáticas. Lisboa: Instituto Piaget, 1996.

VERGNAUD, G. A criança, a matemática e a realidade: problemas do ensino da matemática na escola elementar. Trad. Maria Lúcia Faria Moro. Curitiba: Ed. da UFPR, 2009.

Published

2016-09-17

How to Cite

Pereira, J. F. F., & Curi, E. (2016). Problems involving relations between two or more sets in the scope of combinatorial reasoning. Em Teia | Revista De Educação Matemática E Tecnológica Iberoamericana, 7(1). Retrieved from http://periodicos.ufpe.br/revistas/emteia/article/view/5042