The instrumental genesis in the relationship of mathematics graduates with a tactile model in probability study

Authors

  • Érica Santana Silveira Universidade Estadual de Santa Cruz
  • Aida Carvalho Vita Universidade Estadual de Santa Cruz
  • Verônica Yumi Kataoka Universidade Estadual de Santa Cruz

Keywords:

theory of instrumentalization, tactile model, basic concept of probability

Abstract

The  aim  of  this  researchwas  to  investigateelements  that  signal  the  instrumental  genesis  (GI)  in  the actions  of  undergraduate  Mathematics  studentswhilst  they  solve  probability  tasks  in  the  context  of tactile  model.The theory  of  instrumentalization(TI),  proposed  by  Rabardel,  was  used, in  which  the instrumental  genesis  (transformation  of  an  artifact  into aninstrument) can  be  investigated  from  the model  of  instrumented  activity  situations,  taking into  account  two  poles:  subject(S),  Mathematics students,instruments(I),  tactile  model,  composed  by pieces  and  tasksof  teaching  sequence  The Jefferson aleatorywalks(SE PAJ), and the object(O), the basic concept of probability. The study was carried out in a three-hoursection with nine students, divided into four groups. The relations [S-I], [S-(I)-0] e [I-O]were analyzedin order to investigate if GI was presented in the actions and answers of one  out of the fivefourgroupsin five  of the thirteen tasks of the teaching sequence, regardingthose tasks which involved the concept ofchance, as well as to observe if these students referred to or usedthe peace  of  bell. When  analyzing  the  results,  it  wasidentified,  for  instance,  thefollowingelements that signaled the presence of GI: the increasing autonomy of students to deal with the piecesand with the model as a whole;the maturation of the concept of chance, evidenced by a change in students' useof schemesaccording to the different situations presented; finally, it was found that the tactile model, initially  with  device  status  for  students,  has  become,  given  the  GI  as  a  continuous  process,  an instrument,  demonstrating  the  potential  of  this  material  to  work  with  Probability.However,  these elements were not enough to affirm the occurrence of the instrumental genesis.

Author Biographies

Érica Santana Silveira, Universidade Estadual de Santa Cruz

É licenciada em Matemática pela Universidade Federal do Recôncavo da Bahia (2013). Atualmente, é mestranda do Programa de Pós-graduação em Educação Matemática pela Universidade Estadual de Santa Cruz. Está desenvolvendo sua pesquisa sobre a Gênese Instrumental na aprendizagem de conceitos básicos de probabilidade por alunos cegos. Sendo sua linha de pesquisa Educação Matemática Inclusiva.

Aida Carvalho Vita, Universidade Estadual de Santa Cruz

Doutora em Educação MatemáticaUESC, Bahia, Brasil

Verônica Yumi Kataoka, Universidade Estadual de Santa Cruz

Doutora em Estatística e Experimentação AgropecuáriaUESC, Bahia, Brasil

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Published

2016-06-29

How to Cite

Silveira, Érica S., Vita, A. C., & Kataoka, V. Y. (2016). The instrumental genesis in the relationship of mathematics graduates with a tactile model in probability study. Em Teia | Revista De Educação Matemática E Tecnológica Iberoamericana, 6(3). Retrieved from http://periodicos.ufpe.br/revistas/emteia/article/view/2244

Issue

Section

ARTIGOS - EDIÇÃO TEMÁTICA - HISTÓRIA DA EDUCAÇÃO MATEMÁTICA