The instrumental genesis in the relationship of mathematics graduates with a tactile model in probability study
Keywords:
theory of instrumentalization, tactile model, basic concept of probabilityAbstract
The aim of this researchwas to investigateelements that signal the instrumental genesis (GI) in the actions of undergraduate Mathematics studentswhilst they solve probability tasks in the context of tactile model.The theory of instrumentalization(TI), proposed by Rabardel, was used, in which the instrumental genesis (transformation of an artifact into aninstrument) can be investigated from the model of instrumented activity situations, taking into account two poles: subject(S), Mathematics students,instruments(I), tactile model, composed by pieces and tasksof teaching sequence The Jefferson aleatorywalks(SE PAJ), and the object(O), the basic concept of probability. The study was carried out in a three-hoursection with nine students, divided into four groups. The relations [S-I], [S-(I)-0] e [I-O]were analyzedin order to investigate if GI was presented in the actions and answers of one out of the fivefourgroupsin five of the thirteen tasks of the teaching sequence, regardingthose tasks which involved the concept ofchance, as well as to observe if these students referred to or usedthe peace of bell. When analyzing the results, it wasidentified, for instance, thefollowingelements that signaled the presence of GI: the increasing autonomy of students to deal with the piecesand with the model as a whole;the maturation of the concept of chance, evidenced by a change in students' useof schemesaccording to the different situations presented; finally, it was found that the tactile model, initially with device status for students, has become, given the GI as a continuous process, an instrument, demonstrating the potential of this material to work with Probability.However, these elements were not enough to affirm the occurrence of the instrumental genesis.References
BRASIL. Secretaria de Educação Fundamental. Parâmetros Curriculares Nacionais:Adaptações Curriculares. Secretaria de Educação Especial. Brasília: MEC/SEF/SEESP, 1998.
BRASIL. Orientações Curriculares Nacionais para o Ensino Médio.v. 2. Brasília: Ministério da Educação, Secretaria de Educação Básica, 2006.
CAZORLA, I. M.; GUSMÃO,T. C.; KATAOKA, V. Y. Validação de uma Sequência Didática de Probabilidade a partir da Análise da Prática deProfessores, sob a Ótica do Enfoque Ontossemiótico. Bolema, São Paulo,v. 24, n. 39, p. 537-560, 2011.
COUTINHO, C. de Q. e S. C. Introdução ao conceito de probabilidade por uma visão frequentista. 1994. Dissertação (Mestradoem Matemática), PUC, SãoPaulo, 1994.
GAL, I. Towards 'probability literacy' for all citizens. In: JONES, G.A (ed.).Exploring probability in school: Challenges for teaching and learning. USA: Springer,2005. p. 39-63.
GUIMARÃES, M. A. S. A interação entre estudante cego e vidente em atividades envolvendo conceitos básicos de probabilidade mediadas pela maquete tátil. 2014. Dissertação (Mestrado em Educação Matemática)-Universidade Estadual de Santa Cruz, Ilhéus, Bahia, 2014.
GUIMARÃES, U. V. Estudo das interações entre estudantes do 4º ano do Ensino Fundamental e noções de probabilidade mediada pela maquete tátil.2015. Tese (Doutorado em Educação Matemática)-Universidade Anhanguera de São Paulo,São Paulo, 2015.
KATAOKA,V. Y. et al.A Educação Estatística no Ensino Fundamental II em Lavras, Minas Gerais, Brasil: avaliação e intervenção. Revista Latinoamericana de Investigación enMatemática Educativa, v.14, n. 2, p.234-263, 2011. Disponível em: <http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=33519238005>. Acesso em: 07 maio 2015.
KATAOKA, V.Y. et al. Uso de uma maquete tátil na aprendizagem de probabilidade por alunos cegos e videntes. Edital Universal 14/2013: Conselho Nacional de Desenvolvimento Científico e Tecnológico –CNPq,2013.
NOGUEIRA, L. M. Análise dos esquemas de estudantes ao resolverem situações envolvendo conceitos básicos de Probabilidade. 2015. Dissertação (Mestrado em Educação Matemática) -Universidade Estadual de Santa Cruz, Ilhéus,Bahia, 2015.
RABARDEL, P. Les Hommes et Les Tecnologies:une approche cognitive des instruments contemporains. Paris: Armand Colin, 1995, 239 p. Disponível em: <http://ergoserv.psy.univ-paris8.fr/Site/Groupes/Modele/Articles/Public/ART372105503765426783.PDF>. Acesso em: 17 jun. 2014.
SANTOS, F. B. Análise da construção de pictogramas 3D no contexto da aprendizagem de probabilidade por estudantes cegos e videntes. 2014. Dissertação (Mestrado em Educação Matemática)-UniversidadeEstadual de Santa Cruz, Ilhéus,Bahia, 2014.
VIALI, L. O ensino de Estatística e Probabilidade nos cursos de licenciatura em Matemática. Anais...Estância de São Pedro, São Paulo: Associação Brasileira de Estatística, 2008.
VITA, A. C. Análise instrumental de uma maquete tátil para a aprendizagem de probabilidade por alunos cegos.2012. Tese (Doutorado em Educação Matemática)-Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2012.
VITA, A. C.et al. Uso de uma maquete tátil na aprendizagem de probabilidade por alunos cegos e videntes de escolas públicas baianas de Itabuna e Ilhéus. Projeto de pesquisa. Ilhéus: UESC, 2012.
VYGOTSKY, L. S. A formação social da mente:o desenvolvimento dos processos psicológicos superiores. OrganizadoresMichael Cole et al. Tradução José Cipolla Neto, Luís Silveira Menna Barreto, Solange Castro Afeche. 7. ed. São Paulo: Martins Fontes, 2007. (coletânea de ensaios publicados originalmente em russo entre os anos de 1930 a 1935).
WATSON, J.M. Statistical literacy at school:growth and goals. London: Laurence ErlbaumAssociates, 2006.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
a. Autores mantêm os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons Atribuição 4.0 Internacional (CC BY 4.0).
b. Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
c. Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) a qualquer ponto antes ou durante o processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado.
d. Os conteúdos da Revista Em Teia estão licenciados com uma Licença Creative Commons Atribuição 4.0 Internacional (CC BY 4.0). Esta licença permite que os reutilizadores distribuam, remixem, adaptem e desenvolvam o material em qualquer meio ou formato, desde que a atribuição seja dada ao criador. A licença permite o uso comercial.
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
a. Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0) License.
b. Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
c. Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work.
d. This license allows reusers to copy and distribute the material in any medium or format in unadapted form only, for noncommercial purposes only, and only so long as attribution is given to the creator.