ANALYSIS OF THE PERCEPTION OF ACCOUNTING STUDENTS ON INVESTMENTS AND THE CAPITAL MARKET
DOI:
https://doi.org/10.34629/ric-ijar/1982-3967.2024.v18.e-024020Keywords:
academic community, accounting, financial education, investments, capital marketsAbstract
This study aims to analyze the perception of Accounting students at the Federal University of Pernambuco (UFPE) regarding investments and the capital market. The research is based on an exploratory methodological approach, aiming to investigate the level of knowledge and understanding of students on the subject, in addition to identifying possible gaps and opportunities for improvement in the accounting curriculum. Based on a literature review and the collection of primary data, it was found that, although students demonstrate basic knowledge about the capital market, there are still uncertainties and a lack of depth in the understanding of the risks and returns associated with investments. It is concluded that a more in-depth financial education, with an emphasis on practical application and the specificities of the capital market, could strengthen the confidence and ability of future accountants to act more effectively in the financial market.
References
Ajzen, I. (1991). The theory of planned behavior. Organizational Behavior and Human Decision Processes, 50(2), 179-211.
Amaral, R. S. (2021). Importância da análise dos indicadores financeiros no momento de decidir em qual empresa investir. [Trabalho de conclusão de curso, Universidade Federal de Pernambuco], Recife/PE, Brasil.
Amoedo, R. A., & Schramm, A. (2022). Bitcoin red pill: the moral, material and technological renaissance.
Assaf Neto, A. (2020). Finanças corporativas e valor. (8 ed.). Atlas.
Assaf Neto, A. (2021). Mercado financeiro. (15 ed.). Atlas.
Azevedo, D. (2016). Revisão de literatura, referencial teórico, fundamentação teórica e framework conceitual em pesquisa - diferenças e propósitos. Working Paper. https://unisinos.academia.edu/DeboraAzevedo/Papers
Barreto, R., & Honorato, S. (1998). Metodologia da pesquisa científica. Atlas.
Beasley, M. S., Carcello, J. V., Hermanson, D. R., & Lapides, P. D. (2000). Fraudulent financial reporting: Consideration of industry traits and corporate governance mechanisms. Accounting Horizons, 14(4), 441-454. https://doi.org/10.2308/acch.2000.14.4.441
Bodie, Z., Kane, A., & Marcus, A. J. (2014). Investments. McGraw-Hill.
Brasil. (2023). Mercado de capitais. Governo Federal. Recuperado de: https://www.gov.br/fazenda/pt-br/assuntos/politica-microeconomica/mercado-de-capitais
Brasil. (2023). Relatório anual da Comissão de Valores Mobiliários. Comissão de Valores Mobiliários.
Brealey, R. A., Myers, S. C., & Allen, F. (2018). Princípios de finanças corporativas. McGraw-Hill.
Carvalho, F. C., Marçal, E., & Leite, C. (2000). A evolução do mercado de capitais no Brasil. FGV.
Carvalho, F. J. C., Souza, F. E. P., Sicsú, J., Paula, L. F. R., & Studart, R. (2000). Economia monetária e financeira: teoria e prática. Campus.
Cavalcante, F., Misumi, J. Y., & Rudge, L. F. (2009). Mercado de capitais: o que é, como funciona. (7 ed.). Elsevier.
Chen, H., & Volpe, R. P. (1998). An analysis of personal financial literacy among college students. Financial Services Review, 7(2), 107-128. https://doi.org/10.1016/S1057-0810(99)80006-7
CVM. Comissão de Valores Mobiliários. (2023). Regulamentação do mercado de capitais. Comissão de Valores Mobiliários.
Damodaran, A. (2012). Investment valuation: tools and techniques for determining the value of any asset (3 ed.). Wiley.
Dos Santos, R. C. (2023). Fundamentos da contabilidade: princípios e técnicas contábeis aplicadas. Elsevier.
Duarte, F. D., Saito, R., & Silva, P. A. (2014). Derivatives usage and risk: evidence from the non-financial firms in Brazil. Revista de Administração Contemporânea, 18(6), 764-787.
Estadão. (2023, outubro 18). Especialistas recomendam investir ao menos 10% da renda mensal. O Estado de S. Paulo.
Falahati, L., & Sabri, M. F. (2015). An empirical study on financial literacy and financial behavior among Malaysian young employees. Challenges for the Knowledge Society, 10(1), 3-10.
Gaspar Wisniewski, M. L. (2011). A importância da educação financeira na gestão das finanças pessoais: Uma ênfase na popularização do mercado de capitais brasileiro. Revista Intersaberes, 6(11), 155-170. https://doi.org/10.22169/revint.v6i11.32
Gil, A. C. (2022). Como elaborar projetos de pesquisa. (7 ed.). Atlas.
Gutter, M. S., & Copur, Z. (2011). Financial behaviors and financial well-being of college students: evidence from a national survey. Journal of Family and Economic Issues, 32(4), 699-714. https://doi.org/10.1007/s10834-011-9255-2
Hendriksen, E. S., & Van Breda, M. F. (1999). Teoria da contabilidade. Atlas.
Hibbert, J. R., Lawrence, F., & Prakash, A. J. (2008). The role of financial education in improving financial literacy and financial behaviors. Journal of Consumer Affairs, 42(2), 252-271.
Iudícibus, S. (2010). Teoria da contabilidade. (10 ed.). Atlas.
Iudícibus, S., & Martins, E. (2019). Contabilidade introdutória: livro texto (12 ed.). Atlas.
Kahneman, D., & Tversky, A. (1979). Prospect theory: an analysis of decision under risk. Econometrica, 47(2), 263-291. https://doi.org/10.1142/9789814417358_0006
Lev, B., & Amir, E. (1996). Evidências sobre a relevância da informação contábil. Journal of Accounting Research, 34(2), 193-225.
Lusardi, A., & Mitchell, O. S. (2014). The economic importance of financial literacy: theory and evidence. Journal of Economic Literature, 52(1), 5-44. https://doi.org/10.1257/jel.52.1.5
Mandell, L., & Klein, L. S. (2009). The impact of financial literacy education on subsequent financial behavior. Journal of Financial Counseling and Planning, 20(1), 15-24. https://ssrn.com/abstract=2224231
Mineiro, M. (2020). Pesquisa de survey e amostragem: aportes teóricos elementares. Revista de Estudos em Educação e Diversidade, 1(2), 284-306. https://doi.org/10.22481/reed.v1i2.7677
Padoveze, C. L. (1997). Contabilidade gerencial: um enfoque em sistema de informação contábil. Atlas.
Panos, G. A., & Misuraca, G. (2019). Financial literacy and attitudes to cryptocurrencies. Journal of Behavioral and Experimental Finance, 22, 23-32. https://dx.doi.org/10.2139/ssrn.3482083
Penman, S. H. (2013). Financial statement analysis and security valuation. (5 ed.). McGraw-Hill Education.
Romney, M. B., & Steinbart, P. J. (2000). Sistemas de informação contábil. Pearson Prentice Hall.
Ross, S. A., Westerfield, R. W., & Jaffe, J. (2013). Corporate finance. McGraw-Hill.
Silva, L. M., & Miranda, G. J. (2017). Contabilidade e governança corporativa: desafios e perspectivas. Atlas.
Silva, W. M., & Yu, A. (2009). Comportamento financeiro: a influência da confiança e do controle nas decisões de investimento. Revista Brasileira de Finanças, 7(4), 367-383.
Smith, J., Brown, K., & Johnson, L. (2019). Integrating financial markets education into accounting curricula: an empirical study. Journal of Financial Education, 45(2), 215-234.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Felipe Buarque Ferreira Lima, Robson Augusto Alves Custódio, Umbelina Cravo Teixeira Lagioia

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
As publicações são cobertas pelos seguintes termos:
- Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho licenciado sob a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License, que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria e publicação inicial nesta revista.
- Responsabilidade dos artigos e resenhas cabe aos autores.
- Nenhum estágio de publicação, avaliação ou submissão envolve transações financeiras.