ANALYSIS OF THE PERCEPTION OF ACCOUNTING STUDENTS ON INVESTMENTS AND THE CAPITAL MARKET

Authors

DOI:

https://doi.org/10.34629/ric-ijar/1982-3967.2024.v18.e-024020

Keywords:

academic community, accounting, financial education, investments, capital markets

Abstract

This study aims to analyze the perception of Accounting students at the Federal University of Pernambuco (UFPE) regarding investments and the capital market. The research is based on an exploratory methodological approach, aiming to investigate the level of knowledge and understanding of students on the subject, in addition to identifying possible gaps and opportunities for improvement in the accounting curriculum. Based on a literature review and the collection of primary data, it was found that, although students demonstrate basic knowledge about the capital market, there are still uncertainties and a lack of depth in the understanding of the risks and returns associated with investments. It is concluded that a more in-depth financial education, with an emphasis on practical application and the specificities of the capital market, could strengthen the confidence and ability of future accountants to act more effectively in the financial market.

Author Biographies

Felipe Buarque Ferreira Lima, Centro Universitário de Maceió

Bacharel em Ciências Contábeis pelo Centro Universitário de Maceió; Email: felipe.buarque@alunos.afya.com.br; ORCID: https://orcid.org/0009-0005-2835-4518.  

Robson Augusto Alves Custódio, Universidade Federal de Pernambuco (UFPE)

 

 

Umbelina Cravo Teixeira Lagioia, Universidade Federal de Pernambuco (UFPE)

Possui graduação em Ciências Contábeis, Especialização em Administração Financeira pela Universidade de Pernambuco, Especialização em Contabilidade e Controladoria pela Universidade Federal de Pernambuco, Especialização em Normas Internacionais de Contabilidade e Normas Internacionais de Auditoria pela FIPECAFI, Mestrado em Administração pela Universidade Federal de Pernambuco e doutorado em Administração pela Universidade Federal de Pernambuco. Professora Adjunta do Departamento de Ciências Contábeis da Universidade Federal de Pernambuco. Ministra as disciplinas de Contabilidade Societária e Mercado de Capitais na Graduação. Ministra as disciplinas de Teoria da Contabilidade, Contabilidade para Usuários Externos e Mercado de Capitais no Mestrado em Ciências Contábeis. Pesquisadora pelo CNPq. Líder do Grupo de Pesquisa Convergência Contábil e Mercado de Capitais. Autora da Série de Livros Pronunciamentos Contábeis na Prática e do Livro Fundamentos do Mercado de Capitais. Co autora de diversos livros publicados na área contábil. Instrutora da Escola de Administração Fazendária (ESAF), da Escola de Contas (TCE-PE)do Conselho Regional de Contabilidade em Pernambuco (CRC-PE) e do Instituto Brasileiro de Auditores (IBRACON).

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Published

2025-01-05

Issue

Section

CHAMADA ESPECIAL: “Incentivo à iniciação científica: disseminando os trabalhos de conclusão de curso das Universidades"