THE (LACK OF) RELATIONSHIP BETWEEN ENVIRONMENTAL INVESTMENTS AND GROWTH IN SALES: AN ANALYSIS WITH PANEL DATA

Authors

  • Márcia Bianchi UFRGS - Universidade Federal do Rio Grande do Sul
  • Rosemary Gelatti Fundação Educacional Machado de Assis – FEMA
  • Marcos Tadeu Caputi Lelis Universidade do Vale do Rio dos Sinos - UNISINOS
  • Carlos Eduardo Lobato -

DOI:

https://doi.org/10.34629/ric.v4i4.65-82

Keywords:

Investimentos. Meio Ambiente. Empresas. Dados em Painel.

Abstract

This study aims to investigate whether investments in environment have a positive impact on sales. The sample comprises 29 companies from 11 industries. Data was collected from the social statement (IBASE model) and financial statements, covering the period of 2002 to 2004, providing a set of 87 observations. The analysis was conducted with the panel data model, estimated with fixed effect, after being submitted to the Hausman test, using the EViews 6.0 software. The dependent variable was "net revenue" and the independent variable is "environmental investment". The variables "selling expenses", "total assets" and "GDP" (in constant prices) were used as control variables. The null hypothesis (H0) of the research was rejected, allowing the inference that the investments in environment will not lead to increased sales.

Author Biographies

Márcia Bianchi, UFRGS - Universidade Federal do Rio Grande do Sul

Professor dp Departamento de Ciências Contábeis e Atuariais da UFRGS - Universidade Federal do Rio Grande do Sul

Rosemary Gelatti, Fundação Educacional Machado de Assis – FEMA

Mestre em Ciências Contábeis (2005) pela Universidade do Vale do Rio dos Sinos – UNISINOS. Atualmente é professora da Fundação Educacional Machado de Assis – FEMA e Servidora da Procuradoria Geral do Estado do Rio Grande do Sul.

Marcos Tadeu Caputi Lelis, Universidade do Vale do Rio dos Sinos - UNISINOS

Doutor em Economia (2010) pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul. Atualmente é Professor Horista da Universidade do Vale do Rio dos Sinos e Coordenação - Inteligência Comercial da Agência de Promoção de Exportações do Brasil.

Carlos Eduardo Lobato, -

Bacharel em Ciências Econômicas (2008) pela Universidade Federal de Goiás (UFG), Mestrando em Economia pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)

Published

2011-02-18